الاثنين، 26 أبريل، 2010

فيها الخصم والحكم


لأنها صفحتي الخاصة سأكتب اليوم دون تفكير ودون حساب سأكتب ما أشعر به اعتبروا تدوينة اليوم مجرد فضفضة وكلام من القلب.

لاأعرف لما أحس أن الحياة تمر والأيام تتسرب من بين أصابعي دون أن أستفيد منها شيئا المشكلة أنني أعلم تماما ما يجب علي فعله لأملآ حياتي ولأخرج من شرنقة هذا الروتين الخانق الذي أغرق فيه لكن الغريب هو أني رغم علمي التام بما يجب علي فعله لكنني كالمنومة مغناطيسيا لاأفعل شيئا من ذلك.

يذكرني حالي باحدى مسرحيات دريد لحام السياسية الساخرة حيث يظل طوال المسرحية رجل سياسي يعد شعبه بالانجازات بعبارة سوف أفعل وسوف أفعل دون أن يحقق شيئا من وعوده لدرجة انهم أصبحوا قبل بداية خطابه هم يقولون بشكل جماعي سوف وهو يتم الجملة وهذا تماما ما أفعله أنا أقول لنفسي دوما سوف وسوف وسوف ولكنه يظل دائما قولا بلا عمل للأسف.

لذا انا اليوم هنا أشتكي نفسي لنفسي علها اذا قرأت هذا الكلام تستحي على دمها وتغير نمط حياتها من يدري?

هناك 84 تعليقًا:

فتاه من الصعيد يقول...

حاولي الخروج من دائره الملل بكسرها...انا ايضا احدث نفسي ولا انصحك :)

تحياتي

شذا الروح يقول...

ازمه وهتعدى مش لوحدك حبيبتى

ربنا يبعد عنك اى حزن او ضيق
سيبها على الله ربنا معانا كلنا


تحياتى وسعيده بمرورى الاول وليس الاخير
دمتى بكل الخير

خالد أبجيك يقول...

جميل أن نحاسب أنفسنا على ما فعلت ولم تفعل..

أختي الكريمة، المهم أن تكون النية على فعل شيء ما.. وبالاصرار ستتحقق.. عليك فقط المثابرة والمحاولة المرة بعد الأخرى..

تقبلي ودي..

sony2000 يقول...

علي فكره كلنا كدا
بحس اننا مشيين فحلقه مفرغه
مفيهاش اي جديد
ربنا يسترها معانا

MR.PRESIDENT يقول...

هقولك حاجة .. وانا جربتها .. ونصحت اكتر من صديق .. انتي ممكن تروحي لدكتور أو دكتوره نفسيه واوعي تكوني زي بعض الناس التعبانين اللي بيقولوا دكتور المجانين ـ هو عيبه تكلفته بتكون عاليه شوية لكن صديقني المشكلة بتلاقي ليها حل معاهم نصيحه اخوية

مجرد بنت يقول...

دى حالة ممكن اى حد يصاب بيها
متقوليش هعمل وهعمل
فكرى ونفذى فى نفس اللحظة
شجعى نفسك بنفسك
هتقدرى تنجزى

قلم رصاص يقول...

أمر بنفس الحاله والله هذه الفتره
انا اعتقد تكنولوجيا العصر سبب من اسباب هذه المشكله
لأنها جعلت من الانسان أكثر كسلا عن ذي قبل بمراحل

ان شاء الله تنصلح احوالك قريبا

تقبلي مروري وتحيتي

أحمد الصعيدي يقول...

هذا حال كل العرب

يا سيدتي

نعمة الوقت لا يقدرها الا من ينتج

ملأ الله وقتك ذكره

السلام عليكم

Foxology يقول...

اصنعى شيئا جديدا مفاجئا دون ترتيب مسبق فذلك افضل كثيرا :)

تحياتى

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

و اله يا نوجا
لو تابعتى المدونين كلهم الفتره اللى فاتت
حتلاقينا كلنا بنمر بنفس الحاله للاسف
و مش لاقيالها سبب واضح
ناس بتكتب بلا هدف و ناس انسحبت و رفضت انهاتكمل
حاجه غريبه فعلا

ربنا يزيح عنا و عنك
يارب

حفيدة عرابى يقول...

والله ده كلامى لنفسى
عايزةاستفيد من الدنيا للدنيا وللاخرة
لكن غرقانة فى روتين
مفيش قدامى حل غير الدعاء لربنا يهدينى انظم وقتى ازاى واحس بالانجاز
لو عندك حل قولى لنا عليه:)

يــوم جــديد يقول...

حالة عامة
حالة "ليس الآن" كما أسميتها من قبل في إحدى تدويناتي التي عنونتها بـ(مؤجلة)
انت هنا أسميتها بحالة ال "سوف" :)
ربما يكون سببها فقدان الأمل أو عدم الإحساس بقيمة الأشياء أو جدواها
المهم أن حلها في الانقلاب
الثورة على كل العادات الروتينية اليومية
أجازة من التفكير ومن تزاحم الأشياء التي تودين عملها
قائمة بما تودين عمله الآن وليس غدا واحذفي منها كل ما يمكن تأجيله حتى لا تحسي أن أمامك الكثير لتفعليه فتكون النتيجة ألا تفعلي شيئا

خذي من هذا الدواء يوميا لمدة أسبوع :)

sal يقول...

خواطر
انا اول مرة حقولك يا نوجا
عشان اقولك اننا قريبين منك
"""""
"""""
حاكتب سطور وكلمات
اتمنى من الله انها تساعدك
""""
إننا نعاني من اختلال مؤلم في حياتنا وبقيت أجيالنا تحلم منذ بداية القرن إلى الآن بحياة أفضل، ولم يتحقق ذلك..

الشعور باللاجدوى.
هل لاننى شخص مهزوم،
كانت الكتابة بالنسبة لنا وعلى الدوام، عزاءً شخصياً، لذلك نتراجع وننزوي وننقطع ونصمت ثم نعود مرة أخرى..
ويبقى السؤال
هل أنا فعّال حين أكتب؟ وهل ما اكتب له تأثير ما؟..
لا أعرف، لكنني أعرف جيداً بأني رجل خائف،
خائف من تابوهات الدين والسياسة
الشعور باللاجدوى امر انسانى
والذى يميز انسان عن الاخر ويرسم حدود افاقه
هو موقفه من ذلك اليأس واللاجدوى
وهو جعل ذلك الشعور قوة تفجر الطاقات والملكات الكامنة فى النفس
ولا نبقيه سما قاتلا
الملل يجر الملل
ويصبح كل شئ مكررا مستنسخا مجترا
مما يجعل التجدد والتجديد ضربا من الجهاد الاكبر
فكثيرون تفتق ضجرهم عن متع وانجازات

****
الشبان المكافحون لأجل المستقبل..
يظلون واثقين بأن هناك عند حافة السماء (هناك، هناك) تقع الأيام السعيدة
******

اما وسائل الخروج الذاتى فانها ومختصرة مبنية على الاتى
. الإرادة القوية .
- والهمة العالية .
- والعزم والتصميم
التفاؤل .
تفاءلوا بالخير تجدوه !!
المواجهة وعدم التهرب ( تحمل المسؤوليات ) .
تغيير الروتين
( السفر - تغيير المنزل - تغيير العمل . . التجديد في الزيارات . . )
الترفيه
ذا لم تستطع شيئا فدعه : : : وجاوزه إلى ما تستطيع ا

عدم الاسترسال مع الأفكار السلبية .
*************
يارب تكونى بالف خير

فاتيما يقول...

خطورتى

مش قادرة اكتب حاجة ممكن تنفعك
لأن من قبلى لا فض فوهم
خصوصا الاخ sal اللى أوجز بصراحة

كل ما استطيع فعله هو الدعاء ليكى
بإن ربنا يزيح همك
و يرزقك الطريقة الصح

علا كلامها صح قوى
الحال العام فى التدوين
و اللى هوه صورة مصغرة من الدنيا
هو دا حالها بالفعل .... منتيش لوحدك يا حبيبتى
كلنا ف الهوا سوا
زى ما بينقال

تفاءلى كما عودتينا دايما
دنا بقول عليكى حائط سد لأى حالة يأس
و دايما تعليقاتك فى أى مدونة بتبقى ايجابية و تدفع للأمام و مش محبطة خالص
اكونشى حسدتك و لا إيه؟؟؟

ربنا معاكى يا حبيبتى
و انا بحبك قوى

أبو حميد يقول...

أختى العزيزة
شوفى بقى حضرتك تجيبى ورقة وقلم (وياسلام لو قلم حبر لأنى بموت فى الأقلام الحبر) وتكتبى أهدافك وإنت عايزة تعملى إيه مثلا
1- ألعب رياضة
2- أخد كورسات لغة
3- أخد كورسات علمية تنفعنى فى شغلى
4- أزور قرايبى
5- أتجوز
6- أود أصدقائى
7- أخس شوية
8- أحفظ قران
9- أشترى عربية جديدة
10- .....
وهكذا.. وبعدين تبدأى بأسهل حاجة فيهم علشان ترفع روحك المعنوية لما تنجزيها وماتجيش بالعكس ويجيلك إحباط وممكن تبدأى بحاجتين أو تلاتة مع بعض لو ده ممكن ومع توالى الإنجازات حتلاقى إن معنوياتك بترتفع وحضرتك تعلمى علامة صح فى الورقة أمام كل حاجة بتعمليها وممكن مع الوقت تغيرى الأهداف دى أو تشيلى منها حاجات وتزودى حاجات
ربنا يوفقك فى حياتك ويكتبلك الخير دايما
تحياتى ومعذرة على الإطالة

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

اعتقد ان الكثر مثلك و معك في دوامة التسويف

سوف اتغير سوف افعل سوف و سوف و سوف

ذكرتيني في اغنية تامر حسني انا مش عارف اتغير

الله المستعان

الله يعينا على تغيير انفسنا دائما للاحسن

تحياتي

عزيز يقول...

كتوقع ليا حتي انا
واعتقد ان افضل حل مؤقتا هو تغيير المكان

ضربي ليك شي دورة بدلي الدار وسافري لشي بلاصة جديدة شي سمانة ولا جوج على اساس وضع برنامج بعد العودة ماشي شي برنامج لكن على الاقل ديري شي اهداف اللي خاصكي تديرها فالتالي ديال السمانة

hesham يقول...

صديقتى العزيزة هناك مقولتين استطيع بهما التعليق فهناك من يقول الأيام تمر والليالى تكر وعجلة الزمن تدور ويمضى عام وراء العام والبشر فى صراع مع الأيام فلاهم فلاهم جنوا ماارادوا ولاهم عاشوا فى سلام ( تأليفى )ومقولة اخرى على لسان نزار قبانى حينما سألوه فى فترة توقف فيها عن الكتابة فقال " انا مع الدنيا كمن يدافع عن قيثارته ولايعزف الحانه "
تحياتى

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

حالة عامة يا نوجا
حالة عامة
كلنا عاملين زي ام العروسة فاضية ومشغولة :)
ربنا يعيننا ويعينك

خواطر شابة يقول...

فتاة من الصعيد
طيب يا عزيزتي كلانا حدثث نفسها فهيا بنا اذن للفعل ان شاء الله
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

شذا الروح
اهلا بك عزيزتي في مرورك الاول شرفتيني وان شاء الله يدوم التواصل بيننا
انا سيباها على الله فيما لاأملك ان أغيره لكن ما املك وأستطيع تغييره حرام علي ان لا أفعل
دمت بكل ود ومحبة

خواطر شابة يقول...

خالد ابجيك
أسعدني مرورك بعد طول غياب وان شاء الله يدوم التواصل
صح المثابرة والعزم هو ما ينقصني للاسف
دمت بكل الود أخي

خواطر شابة يقول...

sony2000
صح نحن ندور داخل حلقة مفرغة لكن صراحة العيب فينا نحن المستسلمون للروتين نحن من لا يبذل اي مجهود للهروب من شرنقته
دمت بكل ود عزيزتي

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

MR.PRESIDENT
الحكاية مش مستاهلة طبيب نفسي الا لو حيعطيني حبوب ارادة ومحلول عزم وشراب مثابرة لأن هذا ما ينقصني
انا أٌقدر نصيحتك وأعرف تماما قيمة الطب النفسي لكن في حالتي باخصوص انا أعرف الداء والدواء تنقصني الاراد والعزم للتطبيق
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

مجرد بنت
صح عليك نور اللي جايبني ورا هو حاعمل وحأعمل من غير تنفيذ سأحاول العمل بنصيحتك ان شاء الله
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

قلم رصاص
والله العظيم انت جبت التايهة بقولك "انا اعتقد تكنولوجيا العصر سبب من اسباب هذه المشكله
لأنها جعلت من الانسان أكثر كسلا عن ذي قبل بمراحل" انا حتى الرياضة بقى لي مدة بأفكر أعملها ولاحياة لمن تنادي لدرجة ان مرتين بتسجل في صالة للالعاب وبأدفع اشتراك وبرضه ماروحش
شكرا لمرورك الطيب
مع وودي وتقديري

خواطر شابة يقول...

احمد الصعيدي
لايمكننا التعميم هناك اناس منظمون يسيرون حياتهم بشكل مرتب وعملي وهناك أمثالي
فعلا الوقت نعمة كبيرة نضيعها نحن هباء للاسف
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

Foxology
ما أعانيه ليس ملل بقدر ما مشكلتي انني اريد أن افعل أشياء لكني لاأفعل أريد أن ألعب رياضة أريد أخذ دروس لغة لكني لاأفعل كل مرة أٌقول خلاص القرار نهائي أجد نفسي محلك سر لم أفعل شئ
اقتراحك مهم جدا لحالات الملل سأعمل به أكيد
مع ودي

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

صيدلانية طالعة نازلة
عزيزتي انا والله ما بي ليس الملل بقدر هو عتاب لي على الوقت الذي أضيعه هباء لاأفعل شئ وكان يمكنني استغلاله في ممارسة الرياضة أو أخذ كورسات لغات أو اي حاجات ثانية تفيدني في حياتي لكن أجيب منين الارادة والعزم على التنفيذ وأنا أول ما بأطلع من الشغل ماباشوفش قدامي الا أوضتي والتلفزيون والانتخة على سريري هذا ما يحز في نفسي
دمت بكل ود ومحبة عزيزتي

خواطر شابة يقول...

حفيدة عرابي
اضم صوتي لصوتك بالدعاء والحل عزيزتي هو الارادة بدونها أي أنجاز مستحيل
دمت بكل ود ومحبة

خواطر شابة يقول...

يوم جديد
عزيزتي في حالتي لاأعتقد ان السبب هو فقدان الأمل أو عدم الإحساس بقيمة الأشياء أو جدواها بالعكس أعرف جيدا قيمة ما علي فعله وفائدته ومع هذا لاأفعله.
الحل الانقلاب نعم انا معك لكن يجب علي الانقلاب على نفسي لارغامها على التنفيذ
دوائك عزيزتي واضح انه فعال ساتبع الوصفة تأكدي من ذلك فشكرا لك
تحياتي وودي

أبو العريف يقول...

السلام عليكم

ازي حضرتك

تصدقي انا حاسس انك بتتكلمي علي لساني انا

دي نفس حالتي تقريبا

ايوه قووووولي عشان نفسي انا كمان تستحي علي دمها

دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

sal
شكرا جزيلا على كلامك الطيب
سعيدة بمرورك وبتعليقك
تعرف فعلا هذا ما ينقصني الإرادة القوية والهمة العالية والعزم والتصميم اما التفاؤل فأنا ولله الحمد متفائلة وراضية وقانعة واعلم تماما ان نصيبي سيصيبني بالتالي لااشغل بالي نهائيا بما لا املك انا تغييره او تحقيقه انا عتبي على نفسي فيما تملك تغييره وتحقيقه
دمت بكل ود ومرة اخرى شكرا على كلامك

خواطر شابة يقول...

فاتييما
عارفة ان كل ما بتعلقي بأحس بمعنى الكلمة اللي انت كاتباها في التعليقات كلام بيطبطب على قلبي لان فعلا كلامك دائما بيطبطب على قلبي
ضحكت من قلبي من قولك "أكونشى حسدتك و لا إيه؟؟؟" عزيزتي أنا كما أنا متفائلة وراضية فلا تقلقي علي أنا فقط نفسي أخرج من الروتين بقالي فترة عاوزة اعمل رياضة وعاوزة أخذ كورسات لغة ومبعملش حاجة ده اللي غايضني من نفسي انما لا ملل ولا ضيق من حالي الحمد لله حمدا كثيرا على ماأنا فيه فالله وحده هو العالم بما فيه الخير
وانا كمان والله العظيم بحبك
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

أبو حميد
تعرف انك حد عملي بدرجة كبيرة ما شاء الله وما قلته هو عين العقل وما يجب علي فعلا عمله شكرا على النصيحة وان شاء الله سأطبقها
انا من يجب علي الشكر الجزيل على التواصل وعلى الاهتمام وعلى الاقتراح العملي لا أنت من يعتذر على الاطالة
مع ودي وتقديري

خواطر شابة يقول...

الطالبة عفو الله
الله يهدينا وصافي أختي انا عام وانا كنقول غادي ندير السبور وتقيدت فلاسال ووالوا مكاينش الاستمرار كانمشي مرة ونخلي كلشي
معك حق الله يعينا على تغيير انفسنا
دمت بكل ود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

عزيز
انا راه ماشي الملل اللي بيا انا راه بغيت ندير السبور وبغيت ندخل نقرا شي حاجة ولكن كنبقى نقول هاذ الشهر هاذ الشهر حتى كيكمل العام هاذي هي مشكلتي انا.
تهلا فراسك بزاف

خواطر شابة يقول...

hesham
معك حق نحن فعلا في صراع مع الايام ولنر من سينتصر
شكرا على المرور الطيب
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

دكتورة ستيتة
والله المثل اللي انت قلتيه بينطبق عليا فعلا " ام العروسة فاضية ومشغولة" والله كانه متفصل علي وبيلخص بالتمام حالتي
دمت بكل ود دكتورة

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

دي خطوة كويسة جدا.... لانك اكيد كنتي بتقولي لنفسك قبل كده "سوف اكتب بوست عما اريد فعله"... واهو كتبتيه...


تحياتي

خواطر شابة يقول...

ابو العريف
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تعرف شوف كام واحد غيرك قال انها نفس حالته صدقت الدكتورة ستيتة فعلا حالة عامة
كده بقى شوف كام نفس لازمها تستحي على دمها يالهوي دول كثييييير
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

سمع هوص
تصدق بالله اهو البوست ده هو اللي فعلا اتعمل بالطريقة اللي نصحتني بها مجرد بنت اني افكر وانفذ في نفس الوقت انا كنت قاعدة قدام التلفزيون وفجأة جه في بالي كل الكلام موجه لنفسي فقمت مباشرة لامام الجهاز وكتبت هذا البوست قولي هذا يؤكد ذلك "سأكتب اليوم دون تفكير ودون حساب سأكتب ما أشعر به اعتبروا تدوينة اليوم مجرد فضفضة وكلام من القلب"
دمت بكل الود

الشـوكة الــنـاعـمـة يقول...

السلام عليكم
انتى عارفه الغريب انك بتحكى حاله انا عن نفسى عيشاها وكلنا عيشينها وانا من منبرك اسمحى لى اوجه هذا الخطاب لنفسى لعلها تسترجع عن حاله الركود والتوهان
بجد مرسيه على كلامك الجميل ده واللى فعلا بيفوق
دومتى بكل خير تقبلى مرورى

سبايدرمان يقول...

و الله المفروض كلنا نقول لنفسنا الكلام ده
انا برضه نفسي اسمع كلام نفسي
بس تعملي ايه :(

هي وظروفها يقول...

لالاسف مش لاقي كلام يا نوجا ولو قلت اي حاجه ابقي كداب

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم

مش عارف اقولك ايه انا ساعات عليا بتمر عليا بعض
الساعات المملة منهذه الحالة بس ممكن تعملي حاجة جديدة معملتهاش بعد كدة

وفك الله كربك

تحياتي لكي

well يقول...

)لكنني كالمنومة مغناطيسيا لاأفعل شيئا من ذلك(
وكأن شعورك هو توأم شعورى او هو شعور الشباب دائما

..رددى معى ...اعوذ بالله من الكسل

تحياتى

كيكى عوووووو يقول...

مش عارفة اقولك ايه بجد
لانه نفس الحال
!!!!!

Dr Ibrahim يقول...

تمنياتنا لكم بالتوفيق فى الحياة الشخصية وندعو لكم بأن تعلو همتكم..
تحياتى

Heba Faruq يقول...

انا جيت متأخرة كالعادةفاعذريني لكن جايز ده يكون لنفس الاسباب اللي ذكرتيها وبتخلي الواحد عنده كسل غريب لكن حقيقي كل الكلام اللي قولتيه كأنه بالضبط عليا وكأنك خدتيه من على لساني
لكن برضه نظرا للتعليقات السابقة واضح انها حالة شبه عامة..واعتقد اني مش حازود كتير لكن كل اللي اقدر اقوله ان التغيير محتاج ببساطة يكون فيه دافع قوي يدفع الانسان وهدف حقيقي عايز الانسان يحققه فبدون دافع وهدف يضعه الواحد امام عينيه صعب انه يتحمس لحاجة فممكن تحاولي تضعي لنفسك هدف او اهداف حقيقية وقوية لتحمسك للتغيير وربنا يقوي عزيمتك وارادتك إنشاء الله
مع خالص تحياتي

خواطر شابة يقول...

الشوكة الناعمة
وعليكم السلام ورحمة اللله وبركاته
عزيزتي انت قلتها فعلا نعيش حالة الركود والتوهان والمشكلة انها ليست حالة خاصة وانما عامة يعيشها الجميع.
سعيدة بمرورك الاول ويارب يدوم التواصل ان شاء الله.

خواطر شابة يقول...

سبايدرمان
لا نملك الا نطلب الله ان يهدينا جميعا لما فيه خيرنا وصلاحنا
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
أفهم من كده ان نفسك بتسمع الكلام ومش تاعباك في حاجة ولا العكس هو الصحيح
دمت بكل ود

Timo.. يقول...

((مين بيعيش اكتر من عمره..
مين عارف قدره..؟!!))

انت فكرتيني بالاغنية دي وعشان كده ها اقولك يا صديقتي بصي على التعليقات عندك زي ما انا تابعتها..
هتلاقي معظم الناس بتعيش نفس الاحساس ، بس الفرق ان فيه ناس (عاوزة) تتغير.. وناس فعلا (بتتغير)..
من غير كلام كتير..فكري في الكلمة دي هتلاقي اللي انت (بتدوري) عليه :) :)

خواطر شابة يقول...

هيثم السايس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تعرف من التعليقات اكتشفت انني لست وحدي من أعاني هذا وان الحالة عامة ويقول المثل اّذا عمت هانت
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

well
اعوذ بالله من الكسل أعوذ بالله من الكسل
فعلا الله هو خير ملجأ من كل ضيق
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

كيكي عوووووووو
يالهوي هو انت كمان معانا فعلا فعلا الحالة عامة ربي يسترها مع الجميع
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

Dr Ibrahim
أمين ربي يستجيب الدعاء جزاك الله خيرا
تحياتى

خواطر شابة يقول...

هبة فاروق
ياعزيزتي انتي تشرفي في أي وقت
يا عزيزتي هي مش شبه عامة هي عامة ده اللي اتضح من غالبية التعليقات
معك حق ينقصنا الدافع والهدف وانا عن نفسي تنقصني الهمة
دمت بكل ود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

Timo
لمن هذه الاغنية واضح ان كلماتها جميلة لكني للاسف انا لا أعرفها
معك كل الحق الفرق هو بين اللي عاوز واللي فعلا بيعمل والله معك حق انت جبت المفيد وحطيت أصبعك على الجرح
فعلا انا عاوزة بس مبعملش عشان احقق اللي انا عاوزاه وانا فكرت في كلامك ولقيت اللي انا بادور عليه فشكرا لك
مع تحياتي وودي

نوفل يقول...

كل النصائح قالها الاخرون..
أتمنى لك التوفيق

رحله البحث يقول...

اختى العزيزه
كيف حالك؟ اتمنى من الله ان تكونى بخير وفى اتم صحه
عدت انا من المجهول بعد انقطاع عن عالم المدونات بل وعن النت نفسه
لاجدك تتحدثين عما اشعر به بل ما كنت اتحدث به امس مع صديقى
عزيزتى دائما ما يرودنى نفس الشعور ودائما ما اقرر انى سافعل وسافعل ولكن لا افعل
ولكن فكره القرار نفسها مهمه تبقى مصيبه لا الواحد ميلاقيش حتى حاجه يقررها
لكنى اؤمن بان كل منا عنده احلام قديمه ولازالت تراوده ويجب ان نركز على ما اطلق عليه مطارده الاحلام
اختارى حلما قديما تسرب من بين اصابعك لسبب او لاخر ولكن مازال يمكن تحقيقه وابدأى فى تحقيقه لربما تنجحين وحينئذ سيتغير كل شىء اولا ستتغير النظره ومن ثم القدره بعدها على تحقيق اى شىء
مع تمنياتى لك ولى بالتمكن من ايقاف نزيف العمر على الفاضى

صفــــــاء يقول...

هونى على نفسك ولا تعاقبيها
إياك أن تجلديها

ناقشيها حاسبيها او حتى عاتبيها

لكن إياك إياك أن تخجليها أو تجلديها

سوف تفعلين ... حقيقه سوف تفعلين
ليست كل سوف هى دليل تسويف ومماطله مع الذات

هى فقط ترغب فى بعض قوة الأرادة والفعل
وإن شاء الله سوف تفعلين وتغيرين وتنتجين

تحياتى ومحبتى لك متواصله

خواطر شابة يقول...

نوفل
شكرا على المرور وان شاء الله يدوم التواصل
سعدت بالتعرف على مدونتك
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

رحلة البحث
بداية عود حميد وان شاء الله يبقى التواصل دائما ان شاء الله
أرأيت انا نفسي فوجئت ان الحالة عامة الكل عانيها في صمت
معك حق فعلا على الاقل نحن نعرف ما نريد غيرنا حتى هذا لايعرفه تجده متخبط في هذه الحياة دون هدف
فعلا معك حق علينا ان لانستسلم وان نستمر في مطارده الاحلام اكيد سنحققها يوما مادامت الارادة موجودة
سعيدة بعودتك وبالتواصل معك من جديد
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

صفاء
ياستي والله نفسي بتشكرك وبتقولك ربي يخليك رحمتيها مني ومن اللي كنت ناوية أعمله فيها ههه
"ليست كل سوف هى دليل تسويف ومماطله مع الذات" وماذا ستكون عزيزتي ان لم تكن كذلك هي مماطلة مع الذات بكل تأكيد صح الحل للتغلب عليها هي الارادة والفعل لكن ما كل من يعرف الحل يستطيع التطبيق
التطبيق عزيزتي هو المشكلة الكبرى فنظريا كلنا نعرف الحل لكن في الواقع قليل منا من يطبقه
دمت بكل ود ومحبة عزيزتي

حنين يقول...

ازيك يا نوجا
مش لوحدك انا دايما فى بالى
حاجات كثير عايزه اعملها
وكل يوم اعيد حساباتها
وترتيبها ومانفذتش منها
اى حاجه وده طبعا يصيبنى
بالاحباط ولكن ممكن تنفذى
حاجه واحده هتفرق معاكى كثير
والباقى هيجى واحده واحده
ربنا يصلح احوالنا جميعا
وطمنينى عليكى

سلسبيل يقول...

دى اول زيارة لى فى هذة المدونة

يسرنى جداً دخولى على مدونتك

و أرجوا منك ان تقبلى مرورى

و ان اكون من متابعين مدونك

Haytham Alsayes يقول...

http://eqaaz.blogspot.com/

يهمني رأيك في المدونة دي

تحياتي

جارة القمر يقول...

نعم هنا كتبني قلمك

جئت لاني مشتاقة لكي

شكرا لسؤالك عني

غير معرف يقول...

salut ma chérie ca va tu me manque grave , j ai bien aimée le sujet mais je vais rien écrire a propos hta ntla9aw inchaellah et je vais te dire ce que je pense . prend soin de toi bien a très bientôt

مصري جدا يقول...

أنا لو منك ما أعتقش نفسي دي

أخدها عالقسم وهما هناك يتصرفوا معاها

وبما انك دارسه قانون فأديها كام تهمه من اللي تودي ورا الشمس

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليكم

قرات ما كتبت..ورأيت أن أخبرك بجملة قد تفيدني وتفيدك
وهي لا تأجل عمل اليوم إلى الغد.


تقبلي مروري. وأتمنى أن أرى حضوك دائما.

صيدلانية مسلمه يقول...

عذرا للتحليق بعيدا عن الموضوع

ندعوكم لمشاركتنا حملة إصلاح الجيل من أجل التحرير .
(حملتنا حملة أفعال مش بس كلام )

ونرجو منكم وضع لوجو الحملة فى المدونة

والتفاعل مع الحملة

ونفع الله بنا وبكم الأسلام والمسلمين
http://forelaqsa20.blogspot.com/

خواطر شابة يقول...

حنين
عزيزتي اذهاني اكتشاف ان الحالة لاأعاني منها وحدي وانما هي حالة عامة وهذه مشكلة
شكرا لمروك الطيب عزيزتي تسلمي
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

سلسبيل
عزيزتي شرفتيني في اول مرور وان شاء الله يدوم التواصل بيننا
دمت بكل الود والمحبة

خواطر شابة يقول...

هيثم السايس
حاضر علم وينفذ ان شاء الله

خواطر شابة يقول...

جارة القمر
فعلا عزيزتي انا اكتشفت ان هذا حالنا جميعا
سرني مرورك عزيزتي
تمنياتي ان تكوني بخير وفي أحسن حال
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

هدى
حتى انا توحشتك الزين ديالي ان شاء الله نتلاقاو قريبا ونسمع منك مباشرة
تهلاي فراسك بزاااااف

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
نفسي بتقول لك حرام عليك مكانش العشم انك تنوي توديها في داهية كده ههههههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

ابو حسام الدين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أه أخي لو كنا نعمل بكل ما نعلم لما كان هذا حالنا
دمت بكك ود وان شاء الله يدوم التواصل

خواطر شابة يقول...

صيدلانية مسلمة
حاضر سيدتي جاري الاطلاع والمشاركة في كل ما هو مفيد تشريف لي
دمت بكل الود سيدتي