الأحد، 2 مايو، 2010

يا أمة ضحكت من جهلها الامم


اليوم كنت اتفرج على التلفاز وأتنقل بين القنوات لاختيار ما أود مشاهدته فاستوقفني برومو برنامج "بدون رقابة" الذي تعرضه الفضائية اللبنانية وكانت الضيفة المرتقبة للحلقة المقبلة هي سمية الخشاب.


شد انتباهي السؤال الملهم للمذيعة الفذة وفاء الكيلاني الذي وجهته لسمية الخشاب أرجوكم انتبهوا سيفوتكم الكثير ان لم تعرفوا الاجابة لن ينصلح حال هذه الامة ان لم نعرف الاجابة سنبقى دوما في ذيل ترتيب الامم ان لم نعرف الاجابة هاأنا ذي أحذركم وقد أعذر من أنذر.


السؤال كان هو" ياترى مين الاكثر أنوثة انت ولا غادة عبد الرازق" وكان الجواب اللي فتح الله به على فنانتنا المصونة والدرة المكنونة سمية الخشاب هو " انت عاوزاني أجاوب زي ماهي قالت وأقول لك أنا أنا مش حأعمل كده أدخلي على النت وشوفي بيكتبوا ايه شوفي بيقولوا على مين الاكثر أنوثة".


بذمتكم هل رأيتم خيبة أكبر من هذه ستتحول انوثة سمية الخشاب وغادة عبد الرازق الى قضية قومية هل رأيتم درجة الانحطاط والهيافة التي وصلنا اليها بحيث من المفترض ان تصبح قضيتنا الشاغلة وموضوع الساعة الذي يهمنا هو الجواب على هذا السؤال المعضلة الذي حير الالباب والذي يتوقف عليه صلاح هذه الامة ومستقبلها.


والله لم أجد تعليقا وأنا أسمع هذا الكلام الا القول "بكري حررنا فلسطين"

هناك 96 تعليقًا:

فتاه من الصعيد يقول...

ههههههههه

برنامج تافه وفنانه اكثر تفاهه..

نسأل الله لها الهدايه يا رب

ولما ربنا يهدينا ويهديهم ساعتها هنقدر نحرر فلسطين

تحياتي

sal يقول...

ياخواطر ...دول عالم عايشه فى المريخ
هما مالهم ومال الهم العام او ما اليه
لما تحبى تعطى لعقلك اجازة اتفرجى
وكركرى واضحكى

تحياتى

ضكـــــتور جدا يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل
والسبب بلادنا هي اللي عملت فينا كدة
تعتقل وتطرد الدعاة المصلحين
وتشجع الفنانين أو بالاحرى تفاهات الفنانين !

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

انتي بتدلعي؟
بتهددي سلامي الداخلي الصغنن اللي لسه عاملة ليه السبوع امبارح
مش قلت لك سميته احمد على اسم جده
يالهوي انا نفوخي لدع رسمي

يابنتي انا ها اقول لك زي ما شويكار قالت لفؤاد المهندس
انتي ابوكي قائد طابية
طب مامتك قائد طابية

لما كل ........... تقبض في المسلسل الواحد ال 30 حلقة 6 مليون جنيه مصري
يعني مليون دولار وشوية فكة
تبقى يا حلوة قائد طابية

ومعروف ومعلوم ان اللي قائد طابية بيحرر اي حاجة هو عاوز يحررها
شفتي الرياضيات؟
شفتي الاستنتاج يا ست يا متعلمة يا بتاعة المدارس

Tears يقول...

الغرض من تلك البرامج هو التسلية و لتلك النوعية تجتذب المعلنيين و مشاهدينها كثيرون و لهذا تزداد

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

لا فعلا سؤال محُير....
بس افتكر سمية اكثر انوثة... لالالاللالالا... غادة... ولا اقولك... الاكثر انوثة ماري منيب طبعا...

ده الطبيعي علي فضائيتنا المصونة... هيافة واسفاف... واستخفاف بعقول الناس... فاكرينهم هينشغلو مين اكتر انوثة فيهم... ولا مين شعر صدره اكتر من تامر حسني.... ولا مين العدو القادم لمرتضي منصور... الخ..
حاجة تفووور الدم...

Dr-Ibrahim يقول...

عارفة أحسن حاجة كنتى حضرتك عملتيها
متعطيش للبرنامج دا أهمية وتقلبى على قناة تانية أحسن
والأحسن كمان إن حضرتك مكنتيش اتكلمتى على الموضوع لأنه ليس هناك من الأهمية إن تشغلى وقت حضرتك وخسارة المجهود اللى عملتيه عشان تكتبى عن هذا الموضوع..
أكيد هناك أشياء أحسن ولا إيه؟
عارفة حضرتك
مجرد كلام حضرتك عن البرنامج عطاله أهميه
لأن ممكن مكانش فيه ناس عارفاه..ممكن فيه ناس هتتفرج عليه وهو دا هدف من الاهداف التى تهدف إاليها هذه القنوات..
مثلا قناة ميلودى أفلام حققت شهرة كبيرة بسبب إعلاناتها
دا وصل الأمر إن الناس حطت الإعلان على الموبايل وبتتفرج عليه وبتبعته بلوتوث..

ارجو ميتاخدش كلامى بإنى أنقد حضرتك
أكيد مقدر رأى حضرتك بإن الحاجات زى قضية انوثة سمية الخشاب دى تافهة وليس لها قيمة

تحياتى لحضرتك وشخصك

صباح الخير يقول...

بعد السلام عليكم

بجد مش عارف أقول أيه خلاص خلصت مشاكل الناس وفاضل مين فيهم أكثر أنوثه

حسبنا الله ونعم الوكيل

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم ... حقيقى زمان الرويبضه...

تحياتى وخالص تقديرى

الشهاب المصري يقول...

يا أخي هؤلاء السفلة لا يستحقون مشاهدة ولا يستحقون تعليقاً؛ورحم الله أقاموا الحق بذكره؛وأماتوا الباطل بهجره.

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم

هههههه
بجد انتي عارفة انا نفسي فيه ايه انا امسك مثلا وزير اعلام ولاثقافة واعمل عمايل اول حاجة اعملها اتخلص من كل البرامج دي وقنوات الاغاني اللي زى الزفت التي تعرض علينا ليلا ونهارا ماذ وطاب من العري والفحش وعامنع الحفلات الي بتسبب تحرش واللي انتشرت في مصر وبيقة الدول زي الطاعون لما ينتشر
ممكن يقولوا عليا متشدد ومش بعيد ابقي ارهابي بس مش هيهمني واللي يزعل يشرب من البحر زى ممانقول في مصر

تحياتي لعقلك الواعي

لاسع افندى يقول...

انا بفكر نعمل كلنا استفتاء فى مدوناتنا وبكده نكون ساهمنا فى حل ازمه قد تعصف بالوطن العربى قبل ان تشيع الفرقه بين انصار انوثة سميه ومؤيدى غادة وحبايب هيفا


تحياتى وجاتهم نيله

هي وظروفها يقول...

اختيار صعب يا جدعان

من هي الموزه المثاليه لشباب الوطن العربي

انا بصراحه وبدون اي تفكير هختار الطاهره الشريفه
العفيفه

جميله الروح والمنظر والملبس والتكوين
ملكه جمال الكون وفتاه احلام الملايين

سميه الخشاب

يا جماعه لالاسف الناس دي في الميديا عرفوا يفتنونا
وعرفوا يوصلوا لمرحله اننا ولالاسف ده الواقع اللي مليان قواقع
من غير ما ادّعي مثاليه واخلاق

احنا اللي بنعمل الناس دي

واحنا اللي بنخليهم نجوم

وافتكر ان اغلب اللي هيعلق عندك

هيقولك عيب يدمروا الشباب ويوصلوا لمرحله تفاهه متأخره

بس لو جيتي للحق احنا اللي نستاهل وبنحب او مش بنحب
من كتر الفتن اللي بتلاحقنا

نسينا او تناسينا اخلاقنا

وبكل صراحه احنا اللي بندفع للناس دي تذاكر عشان يبقوا نجوم علي حسنا

وفي الاخر نكره وننقد تصرفاتهم

اينعم كشباب عينا فيه وبنقول اخيه

يا نوجاااااااااااااا

شباب الوطن العربي الا من رحم ربي

ضايع في بحر الفتن والشهوات والملذات ونسينا تعايلم رب الارض والسموات ونستاهل

ذل واهانه كل كلاب الارض وتجمعهم علينا بقوه الباطل لاننا بعدنا عن الحق

حفيدة عرابى يقول...

طيب ليه كده
ده انا صاحية ورايا شغل كتير
وناوية اكون متفائلة علشان ربنا يكرمنا واليوم يخلص

عموما

ماتعمليش فى نفسك كده ياماما
وابعدى عن مواطن الاستفزاز
علشان العالم دى فاضية
وعايزينا نكون زيهم
بس ياترى مين فعلا الاكثر انوثة

ليله شتاء يقول...

السلام عليكم
لأ فاتك كتيييييير طبعا قضية أهم في حلقة غادة عبد الرازق الاوهى سؤال هام للغاية!!!!!!!!!
هام أوى أوى يعنى طبعا عند المذيعة اللى وصفتيها بفظة بس!!!! الاوهو ((ما هى حدودك فى مشاهدك في السنيما؟! طبعا السؤال فى الزمن ده عااااااااادي جدااااا
وكانت الأجابة حدث ولا حرج !!!!!!!
فهى كما قالت ودى مش أجابة السؤال لانى أكيد مينفعش قول الأجابة بس ده وصف لانفسها
((( هى فنانة تقدم فن هاااااااااادف؟؟!!!!""طبعا أنا نفسى أعرف هادف في أه ما علينا.."" ومش واحدة قاعدة على طشط غسييييييييييييل)) ده كلامها


لاحول ولا قوة الا بالله


أتمنى أن تقبلي مرورى

دمتي بخير

خواطر شابة يقول...

فتاة من الصعيد
نورتيني عزيزتي والله مرورك يسعدني دوما
معك كل الحق ربنا يهدينا ويهديهم هو القادر على كل شئ
دمت بكل الود والمحبة عزيزتي

خواطر شابة يقول...

Sal
معك كل الحق فيما تقوله لكن فعلا شعرت بالاستفزاز ساءني جدا أن تكون أحوالنا كما تعرف ويكون محور نقاش برامجنا هو هذا الموضوع
دمت بكل الود

فاتيما يقول...

بصراحة ؟؟

انا مكسوفة بجد

ان العالم دى بيتفردلها
برامج و ساعات ارسال
واهتمام م طاقم القناة
و المعلنين
و الجمهور العادى
و بيتعاملوا كأنهم نجوم فعلا
بينما هما ..... اقول ايه بس ؟؟!!

بس الجماعة اللى قبلى ف التعليقات و البوست بتاعك برضو كفوا و وفوا

تحياتى يا خطورتى
يا حبيبتى

عزيز يقول...

ههههه
والله الا نيشان
يا امة ضحكت من جهلها الامم

والحمد لله انني مكنعرفش هاد الماركات منين
ميكونوش غي من عندنا لحقاش دوك القنوات ديال لبنان حاكرين غي على المغاربة
ايوا الله يستر وصافي

اما فلسطين فلها رب يحميها

خواطر شابة يقول...

ضكتور جدا
العيب فينا نحن في انحدار ذوقنا في اختلاط المفاهيم لدينا بحيث لم نعد نفرق الصالح من الطالح هذه هي مشكلتنا الكبرى اخي
دمت بود

شفـقــة و إحســــان يقول...

بجد رد مستفز بقى وصلنا للهيافة للدرجة دى؟؟
فى وقت ما المفروض اننا نتجه لحل مشاكلنا وقضايانا والفساد اللى بقينا عايشين فيه
سيبنا كل شىء وبنصوت على النت لسمية ولا غادة
مين احلى ومين مناخيرها اطول ومين اكثر اثارة
الهى يصوتوا عليهم بدرى
ربنا يرحمنا ويزيح عنا البلاوى دى

صفــــــاء يقول...

يا حبيبتى موضوع نقاش الأمه من زمان هو صدر هيفاء وأليسا ... وأيهم اكبر وأكثر أثارة من الأخر

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

يا امة ضحكت من جهلها اللامم
تناقشين الانوثة وتساقط الهمم
حتي رجالها ارتـــــدو العمم

:D :D

يابنتي عــاتشي كله عاتشي

ماهو الكلام دلوقتي يا مين اكثر انوثة من مين
ولا ديابي ولا تيموري !!

ولا حياة لمن تنادي

مدونة جميلة اوي .. اتمني التواصل ^_^

Prof9090 يقول...

أه يا نفوخي

سؤال صعب جدا الصراحة

لكن أقدر اقول ان كلتاهما ضالات مضلات و مفتنات و لو لم تتوبا الى الله فالدرك الاسفل من النار في انتظارهما و كل من هم على هذه الشاكلة

" إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (10)"

بالصدفة امبارح برضه اختي بتتفرج على احدى قنوات نتن " NTN " و مستضيف الفنانة مادلين طبر و كانت لابسة كات بدون كمام Cut

حضرتها بكل تواضع بتقول انها متصوفة و عندها روحانيات عالية

بسم الله ما شاء الله كان ناقص تقول انها من الاولياء

و سبحان الله ربنا الذي انبأنا بحالهم و في خواتيم سورة الكهف

" قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا (103) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (104) أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآَيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا (105) ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آَيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا (106)"

و اخيرا يا ليت الامم اكتفت بالضحك على جهلنا و لكنها ايضا وظفته لصالحها من اجل المخطط الكبير
و لو لم تشاهدي سلسلة القادمون على يوتيوب فأنصحك بمشاهدتها

مع خالص تحياتي

خواطر شابة يقول...

دكتورة ستيتة
سلامة سلامك الداخلي ان شاء الله اللي يكرهوه يارب
سؤال يا دكتورة نفسي أعرف تفسير شيئين القصة وراء كلمة قائد طابية ومعناها وقصة ومعنى حسبة برما ينوبك فيا ثواب
مع خالص وودي

خواطر شابة يقول...

Tears
صح هذا ما قلته العيب فينا نحن الذبن انحدر ذوقنا نحن الذي نصنع هؤلاء ونضعهم في مصاف النجوم
المفروض ان الفن يرتقي بالذوق العام اما عندنا فهو يأخذ بيدنا الى الهاوية
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

سمع هوص
تعرف والله صدق من قال شر البلية ما يضحك
الفن والاعلام المفترض به ان يرتقي بأذواق الناس هذه هي رسالته النبيلة التي تخلى عنها للاسف الكل يلهث وراء الربح السريح ولو على حساب قيمنا وعاداتنا بل وديننا ايضا
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

Dr-Ibrahim
والله كلامك عين العقل وعلى عيني وعلى رأسي فعلا معك حق قد أكون بتدوينتي هاته لفت نظر من لم يكن سيعرف أصلا عن الموضوع لكن والله امس الاستفزاز كان قوي فخرجت هذه التدوينة كتعبير وقتي وصادق
أشكر لك نصيحتك انا لا أعتبر كلامك نقدا بقدر ماأعتبره نصيحة عزيزة من أخ عزيز أيضا
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

صباح الخير
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بك في اول مرور نورتني وان شاء الله يدوم التواصل بيننا
مع ودي

خواطر شابة يقول...

الشهاب المصري
ليس كل ما يعرض على هذه الشاكلة للامانة هناك برامج هادفة لذا انا دوما ضد التعميم في كل شئ
مع تحياتي

خواطر شابة يقول...

هيثم السايس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يالله وعد مني لو مسكت رئيس جمهورية في أي بلد حأديك الوزارتين الثقافة والاعلام مع بعض ههههه بس لاجراءات اللي انت ناوي تعملها حتهيج علينا الجماهير لآن الحفلات والعري أصبح للاسف مطلبا جماهيريا
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

لاسع أفندي
تصدق فاتتني دي احنا لازم يكون لنا دور في توحيد الصف بين شطري الامة جمهور سمية وجمهور غادة فعلا الاستفتاء ضروري حقنا للدماء هههههه
والله صدق من قال شر البلية ما ضحك
مع وودي

أبو حميد يقول...

وياله من سؤال صعب يحدد مصير شباب هذه الأمة ...
العالم دى عايزة الحرررررق
سيبك منهم دول ناس ولاد تييييت والعيب مش على المذيعة بس لأ ده على معد البرنامج والمخرج اللى حاطين سؤال زى ده..
بس بينى وبينك كده... إنت رأيك إيه فى إجابة السؤال؟

خواطر شابة يقول...

وليد بيه
تصدق انت بتقول كلام كبير عندك حق نحن من يصنع هؤلاء ونحن من يصنع نجوميتهم ويرفعهم لعنان السماء نحن من نجعل كل من راهن على الرقي بنا الى فن هادف يخسر الرهان نحن من نجعل أعمالا تافهة تحقق أعلى الايرادات وأعمال في المستوى نخسف بها الارض ونجعل من أقدم على انتاجها يقسم بأغلظ الايمان انها غلطة عمره ولن تتكرر ابدا
معك كل الحق ربي يهدينا جميعا لما فيه صلاحنا
دمت بود

Atef Shahin يقول...

يا سبحان الله
والله يا أختي العزيزة أن كل هذه الأفكار والخواطر مرت بذهني حين رأيت هذا البرومو ولم أجد لها وصفا يمكن أن أكتبه في مدونتك المحترمة
منهم لله
تحياتي

فتافيت يقول...

هههههههههههههههه برصاحة عندك حق
سؤال عقيم جدا.. ازاي ما تحطش قطب الاثارة العربي معاهم.. الست هيفااااااااااا

ههههههههههههههههههههههه.. ربنا يستر علينا
كل يوم نازلين من اسوء لاسوء.. لحد مابقينا تحت الارض ولسه

marrokia يقول...

السلام عليكم
هاني رجعت
هههه
حتى أنا شفت الاشهار ديال البرنامج
بجوجهم تافهين ، سمية الخشاب وغادة عبد الرازق
وبحالهم بزآآآآاف
ك،نت هنا
سلاموووووو

خواطر شابة يقول...

حفيدة عرابي
ههه عشان بعد كده تحرمي تصطبحي بمدونات على الريق سماح بقى هي جات فيك المرة دي
صح الواحد لو عايز بحافظ على اعصابه وضغطه ومرارته لازم يبعد عن مواطن الاستفزاز والا يبقى هو الجاني على روحه
لما اعمل استفتاء حأبقى اقولك على النتيجة هههههه
دمت بود ومحبة

خواطر شابة يقول...

ليلة شتاء
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تصدقي وتِؤمني بالله والله العيب مش فيهم بل فينا احنا اللي بنتفرج عليهم وبعطيهم قيمةوبنضمن لهم نسب مشاهدة عالية تخلي المنتج يكسب ويكرر نفس البرامج ويصر على نفس التفاهات بدعوى ان الجمهور عاوز كده
دمت بكل ود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

فاتيما
حبيبتي طب وانت تتكسفي ليه حقهم هما اللي يتكسفوا
بس ياأم يوسف والله العيب فينا الذوق العام انحدر بشكل رهيب التفاهة أصبحت مرادف للنجاح والجدية مرادف للفشل
دمت بكل ود ومحبة وتسلمي يارب من كل شر

خواطر شابة يقول...

عزيز
اوا ملي معرفتهمش أسيدي سعداتك هي فعلا مكاتشوفش التلفزة
فعلا معك حق احنا مازال ما نسينا المغربيات في أحمر بالخط العريض اللواتي للاسف لايعرفن الحديث الذي رواه الامام مالك في الموطأ عن الرسول صلى الله عليه وسلم:"ايها الناس قد آن لكم أن تنتهوا عن حدود الله، من أصاب من هذه القاذورات شيئاً فليستتر بستر الله، فإنه من يبدي لنا صفحته نقم عليه كتاب الله" فيما هن مصرات على المجاهرة بالمعاصي ولاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
تهلا فراسك

خواطر شابة يقول...

شفقة واحسان
والله ضحكتيني بقولك "الهى يصوتوا عليهم بدرى"
دمتما بكل ود ومحبة

خواطر شابة يقول...

صفاء
لهذه الاسباب عزيزتي نتذيل ترتيب الامم كأن المراكز الاخيرة قد خلقت لنا في كل شئ
نورتني
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

اعقل مجنونة
الابيات التي بدأت بها جميلة فعلا نحن نعاني من تساقط الهمم
ربي يصلح الاحوال
سعيدة بأول مرور وكانت فرصة لاتعرف على مدونتك وان شاء الله يدوم التواصل بيننا
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

Prof9090
فعلا الامم لم تكتفي بالضحك على جهلنا بالعكس تشجعنا على التمادي فيه
فيلم القادمون الدكتورة ستيتة ايضا تكلمت عنه سأسعى لمشاهدته أكيد
سعيدة بأول مرور وان شاء الله يدوم التواصل
تحياتي وودي

amar hedar يقول...

يا جماعه تقدم الامم مش 90% من الشعب

هم 2% بس مش عايزين غير اتنين في المية مبدعين

وربنا يهدي الجميع يا رب

خواطر شابة يقول...

ابو حميد
صح والعيب حيبقى علينا نحن ايضا لو شدنا البرومو وقررنا نشوف البرنامج
وبيني وبينك برضه استنى لما أتهف فنافوخي وأعمل استفتاء واعلن لكم النتيجة في احتفال رسمي هو انا اقل من الال بي سي ههههه

خواطر شابة يقول...

Atef Shahin
تعرف اكيد كل من سيشاهد هذا البرومو ستطرأ في ذهنه هذه الأفكار والخواطر لانه مستفز صراحة
دمت بكل ود

هتشوفوا يقول...

الظاهر اني وصلت بعد ما لميتوا النصبة ومروحين بس موضوع حيوي برده, لم يطرح للنقاش من قبل, غير مواضيع تانية قتلت بحثا وغما ومللا

تحياتي

marmar يقول...

طب دلوقتي السؤال اللي بيطرح نفسه

طلع مين في الاخر الاكتر انوثه؟
انا من رأيي ولا واحده فيهم لان الاتنين رجاله بمعنى الكلمه هههههههههههههه
انا شفت اللقطه دي فعلا في البرنامج وضحكت على المذيعه وعلى الضيفه لان البرنامج اساسا برنامج مستفز اوي
واسألته في قمه البياخه والوقاحه

أبو العريف يقول...

بصراحه انا عايز اقول ان محمد سعد اللمبي

هو الاكثر انوثه

وسمعني سلام

اديني ف الهايف وانا احبك يا مننس

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

بس للامانه يا نوجا و من غير تحيز لحد على حساب الاخر
انتى رأيك من هيا الموزه المثاليه فعلا
و ان كان رأيى انها المسليه

بصراحه الهيافه دلوقتى و الحمد لله بقت طبع و الطبع دايما يغلب التطبع

حاجه تقرف و الله العظيم

مصري جدا يقول...

الأكثر انوثه على الاطلاق قادة وزعماء ورؤساء وحكام الدول العربيه

خواطر شابة يقول...

فتافيت
شرفتيني في اول زيارة وان شاء الله يدوم التواصل
تعرفي فعلا صدق من قال نحن نتقدم الى الخلف
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

مروكية
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
على سلامتك ألالا ها التمر ها الحليب حنا شحال من مروكية عندنا
الله يهديهم ويهدينا عزيزتي
تحياتي وودي

Heba Faruq يقول...

لا المهم اننا قرأت اسم البرنامج "بدون رقابة" والله في الأول استبشرت خير قلت بقى ده برنامج جامد بيتكلم عن حاجات شديدة يعني موضوعات سياسية واجتماعية غير مطروقة أو عليها حظر ..لكن لما عرفت اللي فيها جتلي خيبة امل شديدة!
ربنا يهدي
ونصيحة أخوية يستحسن ما تتفرجي على الحاجات المستفزة اللي تحرق الدم دي
ودمتي في كل خير

خواطر شابة يقول...

amar hedar
الاتنين في المائة موجودين لكن صعب ان يظهروا او يخرج صوتهم وسط التسعين في المائة الباقية لهذا السبب التفاهة هي الظاهرة
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

هتشوفوا
لا النصبة لسه ممدودة اتفضل مد أيدك ههه
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

marmar
عادل امام في مسرحية شاهد مشافش حاجة قال" احنا نروح القسم وهناك كل واحد يأخذ حقه" فاحنا كمان نروح القسم يحدد مين الاكثر انوثة هههه
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

ابو العريف
حرام عليك وملقيتش الا محمد سعد انا والله العظيم لما صدفة اشوف مقطع من اي فيلم ليه بأقعد اضرب اخماس في اسداس ازاي افلامه بتجيب اعلى الايرادات حاجة تجنن والله
مع ودي

خواطر شابة يقول...

صيدلانية طالعة نازلة
ياحبيبتي احنا نروح القسم هما هناك يحكموا بيننا ده قضية رأي عام يا حبيبتي لازم حل وحكم نهائي عشان الشعب يرتاح ههه
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ههه
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

هبة فاروق
للامانة البرنامج ليس دوما على هذه الشاكلة يكفي ان غسان بن جدو كان في مرة احد ضيوفه وكثيرون مثله مروا على البرنامج لكن هذه المرة فوجئت بهذا السؤال عند التنويه عن البرنامج ربما نوعية الضيفة هي التي فرضت السؤال لانه بالذمة سمية الخشاب حتسأليها عن ايه عن مشكلة الشرق الاوسط مثلا?
دمت بكل ود ومحبة

أبو ريان يقول...

مرحبا
القنوات الفضائية ببرامجا ليست سوى مؤسسات ربحية... زوٌق تبيع

خواطر شابة يقول...

العزيز ابو ريان
عندك الحق زوق تبيع
عنداك تنسى داكشي علاش وصيتك
نحن في انتظاركم ان شاء الله

تامر علي يقول...

لو لم نكن نحن على مستوى هؤلاء لما لمع نجمهم بيننا مجتمعات أمية لاتقرأ ولا تعرف غير الاستهلاك المنحط ماذا ننتظر ... رابعة العدوية ؟؟:)

خالد أبجيك يقول...

عندما نر عقولا تترصد عثرات الآخرين فلا ننتظر تحرير فلسطين..

عندما نر عقولا منشغلة بالمهرجانات "الفنية..القومية.. الوطنية" فلا ننتظر تحرير فلسطين..

وكما يقول المثل العربي: "شر البلية ما يضحك"..

وكما نقول المثل الدارج: "كثرة الهم كضحك"..

كنت هنا..

قلم رصاص يقول...

قمة التفاهه طبعا والسطحيه

ربنا يرحمنا من هذه الأشكال

ماجد العياطي يقول...

الرد الوحيد اللي لازم كلنا نقوله هو

لا تعليق

على هذه البرامج التافهه

وفقك الله

Foxology يقول...

لا تعليق فعلا ولنا الله :)

رابط مقالات تميم البرغوثى >>>

http://www.shorouknews.com/Columns/Columnist.aspx?blogid=1236


تحياتى

أحمد الصعيدي يقول...

أتفق معك

ولكن يبقي أن نعرف كم خسر العالم من إنهيار دولة المسلمين

خواطر شابة يقول...

تامر علي
انا معك ان الذوق العام قد انحدر الى مستويات غير مسبوقة لكن الاعلام بدل ان يأخذ بأيدينا ويرتقي بنا نجده يزيد من سرعة نزولنا وانحدارنا
دمت بود

Tarkieb يقول...

طب وانتي رأييك ميين اكتر؟ بصراحة اي واحدة فيها انوثة عن غادة عبد الرازق ..

غروب يقول...

العنوان عاجبنى جدا

فعلا الناس بتضحك علينا واحنا لسه واقفين عند قضايا الفنانات المنحلات مين فيهم اكثر انوثه

اكيد كانت تقصد مين اكتر انحلال وسفاله

حسبنا الله ونعم الوكيل

AHMED SAMIR يقول...

ههههههههههههههههههههه
طبعا هو ضحك و لكنه كالبكاء
بجد هم الاتنين اسوأ من بعض
هم الاتنين بيتنافسوا في تشويه سمعة النساء المصريات و العربيات
لا حول ولا قوة الا بالله

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

خالد أبجيك
"عندما نر عقولا تترصد عثرات الآخرين فلا ننتظر تحرير فلسطين" اختلط علي الامر فم أعرف من تقصد بهذا.
اكيد تحرير فلسطين سيببدأ اولا بتحررنا من جهلنا من تواكلنا من سلبيتنا من انهزاميتنا وخنوعنا عندما نتحرر من كل هذا وقتها نطمع ان تتحرر فلسطين
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

قلم رصاص
الوعي هو السبيل للرقي بالذوق العام بدونه حالنا ستسير للاسف فقط من سئ الى اسوء
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

ماجد العياطي
ربنا يهدينا جميعا ويصلح الاحوال
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

FOXOLOGY
شكرا جزيلا على الرابط انا كنت اعرف تميم الشاعر من خلالك سأتعرف على تميم الكاتب فشكرا لك
تحياتي

خواطر شابة يقول...

احمد الصعيدي
الاسلام الحق نحن بعيدون عنه انا اتحدث هنا بعيدا عن اي فكر متشدد بل اتحدث عن الروح السمحة للاسلام من مرونته عن صلاحيته لكل زمان ومكان لو فهم بشكل صحيح
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

TRKEIB
لما تطلع نتيجة الاستفتاء حأبقى أقولك ههه
مع تحياتي

خواطر شابة يقول...

غروب
عزيزتي العنوان مقتبس من شعر ابي الطيب المتنبي بالضبط من هذا البيت
أغاية الدين أن تحفوا شواربكم
ياأمة ضحكت من جهلها الأمم
شرفتيني في اول مرور وان شاء الله يدوم التواصل
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

احمد سمير
لقد صدق من قال " شر البلية ما يضحك" وهنا في المغرب نقول "كثرة الهم كتضحك" ربي يهدينا جميعا ويصلح الاحوال
دمت بكل ود

peace يقول...

يقول الشابي : ضحكنا على الماضي البعيد وفي غدٍ ستجعلنا الأيام اضحوكة الآتي

خواطر شابة, هذه التفاهات لا تنتهي ولو بقينا نتابعها لأدت بنلا إلى تلف الأعصاب والمرض النفسي ولكن تعرفين أكثر ما لفت انتباهي وجود هذا العدد الكبير من التعليقات الرافضة والمستهجنة للسخرية من عقل المشاهد بهذه الطريقة وهذا امر يبشر بالخير كثيراً ,شكراً لك لطرح الموضوع

سبهللة يقول...

الوسط افنى دة من اتفهه الوساط واوسخها على الاطلاق

انا ليا اصدقاء قبل ما يدخلوا الوسط دة كانوا حاجة وبعدين اختلفوا تماما بعد كدة سهر وسكر وعربدة وعرى وتفاهة

سبهللة يقول...

عايزة اقولك ابقى عدلى اللينك بتاع مدونتى اللى كاتباه عندك
لانه اتغير

لولا وزهراء يقول...

نوجا

ايه السؤال الجامد اوى خالص مالص تصدقى سؤال ممكن نعمل عليه استفتاء ونعمل جوايز

اشد شعرى يا نااااااااس بجد الاعلام بقى حاجه تقرف من اللى الواحد بيشوفه
بس بصراحه لا غاده ولا سميه
حاجه تقرف بجد

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليكم.

أولا أود أن أبدي إعجابي لغيرتك وحسن اهتمامك بشأن الأمة.
ثانيا أقول أنه القليل والقليل من الفنانيين من لهم رسالة فنية فعلا تخدم مصلحة الأمة، ثم إن مقدمات البرامج أمثال تلك المديعة النبيهة التي تتحف البرنامج بألون من الأسئلة الغبية التي تؤكد أن العقول لا تفكر إلا تفاهات الأمور.. ماذا سيفيد المشاهد إن كانت هذه ذات أنوتة أو رجولة... الحق أنه ينطبق هنا القول: إذا لم تستحي فإصنع ما شئت.

خواطر شابة يقول...

peace
يعني انا عن نفسي والله لاأرفض البرامج المنوعة والخفيفة لكن مع ذلك هناك حدود يجب احترامها الاسفاف والابتذال هو المرفوض
سعيدة بمرورك واتمنى دوام التواصل
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

سبهللة
في كل الاوساط هناك الصالح والطالح لايمكننا ابدا أن نعمم.
شكرا لك على تنبيهي الى تغيير الرابط لانه حاولت أكثر من مرة الدخول الى مدونتك ولم اتمكن من ذلك فشكرا للتنبيه
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

لولا وزهراء
شفتي السؤال وقيمته ستتحقق نهضتنا لو عرفنا الجواب ههه
ربي يهدينا ويصلح الاحوال
دمتما بكل ود

خواطر شابة يقول...

ابو حسام الدين
وعليك السلام ورحمة الله وبركاته
أولا شكرا لكلامك الطيب ويارب اجعلني خيرا مما يظنون واغفر لي ما لايعلمون
ثانيا البرامج الخفيفةوالمنوعة ليست مرفوضة بالمجمل لكن الاسفاف والابتذال هو المرفوض
دمت بكل ود

Me7'o يقول...

هههههههههه

أنا فى يوم من ذات الأيام غلطت وأتفرجت على القناة الأولى
الكلام ده كان من حوالى 6 سنين كده

لقيت بقى المذيع بيسأل المغنية سميرة سعيد بيقولها

الفنانة سميرة سعيد ممكن تقوليلنا

"إيه آخر أخبار مكياجك"

إدينى عقلك إنتى بقى

خواطر شابة يقول...

Me7'o
صح لذا انا لم أحصر الامر لا بالبرنامج ولا بالفنانتين التفاهة والابتذال مرفوضة في كل وقت وحين
دمت بكل ود

غير معرف يقول...

شو بئدر قول غير حسبنا الله ونعم الوكيل
والواحد مش عارف من وين يبدا الكلام
اولا: كل هالحملات الاعلامية الي مسيطرة على كل القنوات الفضائية هدفها هو مهاجمة ثقافتنا عموما
انا مش عارف اتهم مين اى جهة بس اكيد في جهة مجرمة مدانة بتحاول تدمير هويتنا العربية عن طريق الدخول للشباب باتاحةاكثر الفرص الممكنة لترفيه او بالاحرى عشان تنسينا وتلهينا عن القضايا الى بتمس مصيرنا وقوميتنا وهويتنا كعرب ومسلمين
كل هالحملات هى مؤامرت والحقيقة مش رح لوم الغرب لانو حكوماتنا معنية بالامر ومصالحها بتصب في نفس بوتقة المصالح الغربية
وانتو سيد العارفين مش كده ولا ايه
وما الى غير انى ادعي ربي انو يصلح حالنا
ومتل ما بقولو الدنيا دواره يوم الك ويوم عليك
بس ادعو لهليوم يجي
اميييييين

غير معرف يقول...

هل اصبح انتهاك حقوق الملكية الفكرية فى وطننا العربى فجا الى هذا الحد؟
واين ميثاق الشرف للاعلامييين، هل هكذا يسرقون الافكار والاسماء من بعضهم البعض علنا اعتمادا على ان ذاكرة الامة تنحصر فى الاكل والشرب والتزاوج
ان اسم بدون رقابة لطالما كان مقترنا بالاعلامى المصرى سعيد علام الذى قدم برنامجه الناجح والهادف حقا الى المجتمع المصرى والعربى من خلال القنوات المصرية الارضية والفضائية لمدة 9 سنوات من 1996 الى 2005
جروب بدون رقابة لسعيد علام ع الفيسبوك هو

http://www.facebook.com/group.php?gid=8770528098&ref=search