الثلاثاء، 2 نوفمبر، 2010

هل تتحمل هذا?

هل جربت يوما العلاج بالكي? هل تؤمن انه يمكن ان يكون وسيلة للعلاج? هل ترفضه? هل تعتبر من يلجأ اليه جاهل او مجنون? هل تتخيل حجم الالم? هل تتوقع أن تتحمله ام ترى الامر ضربا من الخيال?

انا عشت التجربة لاني منذ سنة اعاني الما في قدمي بسبب سقوطي من على الدرج وباءت كل محاولاتي للعلاج بالفشل الطب يقول لامشكلة موجودة في حين انا احس بالالم والعلاج التقليدي بالدلك والربط ايضا لم يأتي بنتيجة يغيب الالم لفترة ويعود مجددا فكان الحل باقتراح العارفين والمثل الدارج هنا يقول "أسأل المجرب ولا تسأل الطبيب" كان الحل برأيهم هو كي موضع الالم بالنار ولانني أعيتني كل الحيل للتغلب على هذا الالم فقد وافقت على الاقتراح العملية تمت بوضع قطعة من الكبريت بحجم حبة العدس على موضع الالم واشعال النار فيها وأترك لكم تخيل المنظر وحجم الالم.

هذه التجربة اكدت لي وبالملموس مدى الاعجاز الرباني الموجود في هذه الاية " ان الذين كفروا سوف نصليهم نارا كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غيرها ليذوقوا العذاب ان الله كان عزيزا حكيما" لقد اكدت لي التجربة بما لايدع مجالا للشك ان مركز الاحساس بالالم هو الجلد فما ان يحترق الجلد حتى ينعدم الاحساس بالالم يعني الصبر وقوة التحمل تكون فقط في الثواني الاولى التي يحترق فيها الجلد بعدها سبحان الله لااحساس أبدا بالالم .

ختاما اقول وقانا الله واياكم من نار جهنم.

هناك 60 تعليقًا:

re7ab.sale7 يقول...

صباح الورد
اكيد انا معاك ان في حاجات غريبة فعلا احنا منعرفاش في العلاج التقليدي وعلاج الطبيعة
لكن انا مقدرش استحمل خاااالص
انا اساسا عندي ارتفاع دائم في درجة حرارة جسمي
وده بيسبب لي مشكلة
فما بالك العلاج بالشكل ده...؟؟!

R-H-S يقول...

دا معني انك اتجهتي للعلاج بالكي انك جبتي اخر فعلا مع الدكاتره ...بس مش عارف انا لو مكانك مكنتش هستحمل فعلا او حتي اجرب الدنيا هتبقي ماشيه ازاي

المهم انتي احسن دلوقتي؟

سناء المغربية يقول...

ما يكون عندك باس
ان شاء الله الكي يعطي مفعول

sal يقول...

المهم ان تكونى احسن حالا الان

انا مكنتش اعملها ابدا ابدا ابدا
حتى لو استمر الالم طول العمر

غاووى آلام
ههههههه

ربنا يشفيك ويسعدك

mrmr يقول...

سبحان الله
كل الاطبه احتارا فى العلاج
لكن الله قادر على كل شئ حتى بابسط الاشياء
اهم شئ انك بخير

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

تجربة مجرد تخيلها فقط مؤلم
بعد الشر عنك من كل أذى
أتم الله عليك الشفاء
ووقانا وإياك نار جهنم

حفيدة عرابى يقول...

اللهم آمين
الف سلامة عليك طهور ان شاء الله
اما عن الاعجاز فهو كتاب احكمت اياته ثم فصلت من لدن عليم خبير
متوقعة ايه ؟ :)

خواطر شابة يقول...

re7ab.sale7
بالنسبة للنتيجة سأخبرك عزيزتي بعد ان يبرأ اثر الكي هل فعلا اختفى الالم الذي كان ام لاقدر الله كأنك ياأبوزيد ماغزيت لكن المؤكد عزيزتي ان الامر صعب فعلا ويحتاج قدرة عالية على التحمل
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

R-H-S
انت جبت التايهة فعلا انا جبت اخري وبيقول المثل قالوا ايه رماك على المر قال اللي أمر منه ههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

سناء المغربية
ما تشوفي باس حبيبتي حطيت فرجلي 2 كيات حيت عييت تفدعت فيها وبرات على الخوا وديما كتعطيني الصداع قالوا ليا كوي قلت ليهم بسم الله هه
تهلاي فراسك بزااااف

خواطر شابة يقول...

sal
ذكرتني بزملائي في العمل عندما التحقت به يوم الاثنين كان ناقص فقط يرجموني بالحجارة الكل مستغرب وبيقول زيك انا مكنتش اعملها ابداااااااااا ههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

mrmr
الان لن استطيع ان اؤكد ان كان الامر جيد ام لا بعد مدة لو اختفى الالم وقتها استطيع ان اؤكد ان كان خياري صحيحا ام لا
دمت بكل الود والمحبة عزيزتي

خواطر شابة يقول...

ستيتة حسب الله الحمش
تصدقي بالله الاحساس بالالم فقط في الثواني الاولى بعدها كأن الكبريت يدغدغك لهذا وعد الله المعذبين في جهنم بتغيير جلودهم فهذا وحده الذي يضمن خلودهم في العذاب والعياذ بالله
كل حبي وتقديري دكتورة

خواطر شابة يقول...

حفيدة عرابى
تعرفي التجربة العملية تجعلك اكثر يقينا واكثر ايمانا فكما قال نبي الله ابراهيم عندما سأله ربه أولم تؤمن قال بلى ولكن ليطمئن قلبي
دمت بكل الود عزيزتي

MR.PRESIDENT يقول...

طبعا مش متخيل لأني جربت احط " كلوماك علي رجلي " عشان " الكلوو " صدقيني الم لا يوصف رغم انه مخفف جدا مبالك بالكبريت بقي وتلاقيه مركز ..
كان الله في عونك
المهم الآلم راح .
شفاكي الله وإيانا .. قادر يا كريم .

عزيز يقول...

امييييين
لكن صححي الاية
وكان ماشي وكام
الزربة ومادير ياك

The illusionist يقول...

ممممممممممممممممم

فى الابر الصينيه بتستخدم للعلاج

بس واضح ان بعد التجربه دى مش هيبقى فى الم تانى خلاص

صعبه قوى العلاج بالطريقه دى

بس الاجمل انك فكرتى

مش كل الناس هتفكر كده لما يحصلهم كده

خالد أبجيك يقول...

"آخر الدواء الكي" كما أخبرنا بذلك النبي صلى الله عليه وسلم، هو علاج قديم وفعال في بعض الأمراض، لكن يستحسن أن يترك للآخر بعد استنفاد كل الوسائل العلاجية الأخرى..

لو كنت معك، لنصحتك بالحجامة قبل الكي، لأن الحجامة في مثل مشكلتك، وهذا رأيته لأني أعمل في هذا المجال، تفيد وتشفي بإذن الله تعالى من المرض..

أما الكي، فأفضل أن يكون بوسيلة غير الحديد أو الكبريت، خصوصا الكبريت، لأنه يترك حفرا غائرة في الجلد، يصعب اندمالها بسرعة..

على العموم، الله يشافيك ويعافيك أللا..

كنت هنا..

حنين يقول...

عزيزتى نوجا
شفاك الله وعفاك
الف سلامه عليكى
ربنا يقينا جميعا عذاب النار
دمتى بكل حب وود

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

الف سلامة ويارب مايوريهالك تانى
عارفه جسمى اشعر وانا بقرا كلامك فى الاخر
وقانا الله واياكم من نار جهنم.
اللهم امييييييييين

خواطر شابة يقول...

MR.PRESIDENT
ده انا حمالة اسية ولو انه مبيبانش عليه ههه الكي كما قلت في التدوينة خصوصا النوع الذي جربته صعوبته فقط في المرحلة الاولى لكن ما ان يتعدى طبقة الجلد حتى ينعدم الاحساس بالالم هذا مستغرب صحيح لكنه حقيقي
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

عزيز
مفهمتش اشناهيا الاية اللي غادي نصحح الاية القرأنية راه صحيحة اشنو اللي غلط فيها
انا والله ماشي الزربة اللي دارتها بيا راه طحت فالدروج بوحدي مادفعني حد ماوالو مكتوب الله وصافي
متشوف باس عزيز

خواطر شابة يقول...

The illusionist
الامر فعلا مثير للانتباه الالم ينعدم بمجرد احتراق الطبقة العليا للجلد الامر الذي جعلني ارى حجم الاعجاز الرباني في الاية التي اوردتها فالخلود في النار لن يتحقق الا بوعد الله بتغيير الجلود للمعذبين فيها وقانا الله واياك بدون هذا سينتهي المهم بمجرد احتراق جلدهم
يسعدني مرورك دوما
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

خالد أبجيك
انا كنت مفدوعة فرجلي ولا اعتقد الحجامة تفيد في هذا
صح معك حق الكبريت يترك حفر غائرة لذا كنت مصرة ان تضع على قدمي بمقدار حبة العدس فقط لاضمن ان تكون الكية صغيرة ومع ذلك الان مر اكثر من 15 يوم منذ وضعها ولاتزال لم تشفى بعد
شكرا لمرورك الطيب اخي
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

حنين
عزيزتي شكرا على المرور الكريم والمشاعر الطيبة جزاك الله خيرا
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

همسات وبحــ الحياه ــر
ههه زملائي في العمل زيك ناقص بس يرجموني واللي يقولي مجنونة واللي يقول لي كأنك مدرستيش واللي يقول لي ده انت مفترية لكن الصراحة هي انني اردت حلا نهائيا لألمي وقيل لي هذا هو الحل فاتكلت على الله
دمت بكل الود عزيزتي

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليكم

الحمد لله على سلامتك إن كنت عدت من سفرك.

أما بالنسبة لموضوع اليوم فأتفق مع أخي خالد أبجيك، فالكي هو أخر الدواء، ولوحاولت استعمال الحجامة ولكها أمور من الطب التقليدي، وقد نشأت في بيئة كان أهلها يستعملون الكي كثيرا، في كل الحالات المرضية، ولكن ليس بالكبريت بل الحديد،طبعا كنت في صغري أعتقد أن الأمر خرافي، فكيف للنار أن تداوي، ولكن بعد ذلك بدأت أفهم أنه ليس هناك مستحيل في هذه الحياة..
طبعا بالنسبة لمركز الإحساس فهو الجلد، ولو سلخ الجلد م البشر لفقد الشعور بالألم وغيره.
أسال الله تعالى أن يزقك الشفاء.

ماجد القاضي يقول...

الحمد لله على السلامة أختي الكريمة..

طبعا أنا من الرافضين للعلاج بهذا الأسلوب خاصة أنه غير مأمون النتيجة، وحتى لو نجح في حالات فلا يقاس عليها أخرى...

عامة ربنا يعافيك بعد ذلك من التعرض لهذا اللم، ونرجو من الله أن يزول هذا الألم.. آمين..

-------------
قصة صغيرة من باب تداعي المعاني: عندما تعرض سيدنا معاوية -رضي الله عنه- للطعن، خيره الطبيب بين علاجين، علاج يُشرب ولكنه سيجعله عقيما، والعلاج بالكي، ففضل الأول قائلا:
"أما الذرية، فإني أكتفي بيزيد، وأما النار فلا أصبر عليها"..
-------------

تحياتي أختي الكريمة.

richardCatheart يقول...

اللهم امين يارب العالمين

تجربه صعبه انا جسمى وجعنى على وصفك بس
ربنا يجعله فى ميزانك يا خواطر

بس ياترى بعد التجربه جابت نتيجهعلاجيه معاكى؟؟؟؟؟؟؟؟؟


انا اول مره اسمع الكى عن طريق كبريت انا اعرف الكى عن طريق سكين احمر ياعنى قعد على النار لحد ما احمر

عجبتنى اوى الجولات بعتك فى الرباط ومراكش

بلاد جميله ماشاء الله

يارب ديما بخير

هيــнịснамــبو يقول...

اللي عارف ان الناس د الجنوب هوما اكثر الناس اللي كايعالجو بالكي وخصوصا الناس د اكادير

خالد أبجيك يقول...

أختي الفاضلة،

على العكس، لقد شاهدت بأم عيني عددا من المرضى كانوا يأتون للمركز الذي أعمل فيه "مفدوعين" والحمد لله أصبحوا كأن لم يكن بهم شيء..

على العموم.. الله يجعلها مغفرة للذنوب..

كنت هنا..

حاجات جوايا يقول...

يا حبيبتى الف سلامة عليكى
مخاطرة كبيرة اوى ربنا يتمم شفاكى على خير يارب
والنتيجة ايه دلوقت ؟
احسن ؟

Foxology يقول...

سبحان الله

دائما العلاج يكون فى المكونات الطبيعية لخلق الله فى الكون : الماء - التراب وما يخرج منه - النار - الهواء

لا بأس عافانا الله واياكى من كل سوء

تحياتى

خواطر شابة يقول...

ابو حسام الدين
الله يسلمك انا عدت لاكادير منذ يوم السبت الماضي
انا أصلي من زاكورة وهناك متداول كثيرا في الطب الشعبي الكي بالكبريت وهناك حكايات واقعية كثيرة عن حالات اعيت الطب وشفيت بهذا الكي وعن حالات لم يفد فيها الموضوع بشئ مطلقا بل احيانا تزيد سوءا
اتمنى من كل قلبي ان اكون من النوع الاول
دمت بكل الود أخي

حنعيش يعنى حنعيش يقول...

على فكرة العلاج بالكى فعلا نوع من العلاج بس لبه ناس بيتفهم فيه ... مش اى حد يعمله...
الجلد فيه نهايات الاعصاب nerve ending
ودة اللى يفسرالايه فعلا

خواطر شابة يقول...

ماجد القاضي
انا اتفهم موقفك وانا مثلك كنت من الرافضين لكن الحالات العملية التي رأيتها امامي لاناس شفيوا جعلتني اوافق على الامر
لكني من وحي تجربتي اقول ان الامر لن يتحمله الا من كان صبورا لانه ليس سهلا أبدا
بالنسبة لقصة سيدنا معاوية انا مكانه كنت سأختار الحل التاني لانه وجع ساعة ولا وجع كل ساعة الذرية امر مهم لايمكن التنازل بسهولة عنه وقبول العقم باختيارنا
سعيدة دوما بتعليقاتك دمت بكل الود

فاتيما يقول...

يا لهوى
الكى و النار مرة واحدة
طب يا بنتى
كنتى قوليلى
واعالجك انا


ازاى ؟؟!!

بسيطة خالص

زى ما كنت بعالج
اى تعويرة ليوسف

ازاى ؟؟

نبوسها علطول

فتخف


سهلة اهى


لا كبريت
و لا وجع
و لا حاجة


يعنى الاخت هيفا
لما قالت بوس الواوا
خلى الواوا يصح

كانت بترسخ لمفهوم طبى قديم
صارب بجذوره فى عمق التربة المصرية
و العربية كمان
بس مش كنتى تقولى ؟؟


لأ بجد


سلامتك الف سلامة يا خطورة

انا قريت التعليقات
املا انى اشوف كلمة
انه الحمدلله جاب نتيجة ..
لكن ملقتش
و هنضطر
نتنظر أثر ذهاب الم الكى الاول



ان شاء الله
يجيب نتيجة مثمرة


اظن الحكاية مرهونة
بمهارة من يفعلها

زى الحجامة
ناس كتير بتقول مضرة
بينما ناس بتقول انها سنة
عن الرسول عليه الصلاة و السلام
ناس قالت مجربة و نفعت
و ناس حالهم تدهور
المسألة مرهونة بكون الحالة
تستدعى و الذى يمارسها
بيفهم و لا لأ ...
و باب الإجتهاد مفتوح بإستمرار
و علم الله واسع لا ينتهى


الف سلامة عليكى يا خطورتى
و ربنا يخفف عنك

سلامتك يا حبيبة قلبى
و بوسات و حضونات

---------------------
http://zoom.maktoob.com/showImage.php?ImageID=1000340516&size=
---------------------
http://a764.g.akamai.net/f/764/1052/1h/www.1800flowers.com/800f_assets/images/flowers/images/shop/catalog/5843z.jpg
--------------------

خواطر شابة يقول...

richardCatheart
ياعزيزتي انا مقدرش اجزم اذا كانت تجربة ناجحة ام لا الا بعد مرور وقت على الاقل الى ان يزول أثر الكي وقتها يمكنني ان أجيب بدقة
االكي انواع من بينها هذا الذي وصفته انا بحيث يتم وضع قطعة من الكبريت على الجلد واشعالها هي تقوم بالحفر في المكان الذي وضعت فيه لاتتجاوزه لغيره يستعمل كثيرا في اصابات العظام يعتبر كوسيلة للحم العظم المصاب عافانا الله واياك
عزيزتي كان نفسي اوريكم مناطق اخرى لكن الوقت مر بسرعة وايضا الالتزامات الاسرية والزيارات العائلية تأخذ الكثير من الوقت ان شاء الله مستقبلا تزوريها بنفسك
دمت بكل الود والمحبة عزيزتي

eng_semsem يقول...

وجع ساعه ولا وجع اليوم كله الف سلامه عليك ويارب يكون جاب نتيجه كويسه واحيانا الطرق التقليديد بتدي نتايج احسن انا كان عندي حبايه رخمه في رجلي وواحده جارتنا قالت حط عليها بصل وخل احمر واربطها خلال اسبوع اختفت وما ظهرتش تاني خالص
تقبلي تحياتي

خواطر شابة يقول...

هيــнịснамــبو
لا بالعكس ليس اكادير المعروف بذلك مناطق زاكورة ووارزازات هي المعروفة اكثر بالكي خصوصا الكي بالكبريت يلجأون اليه كثيرا في اصابات العظام يقوم به متخصصون ثوارثوا الخبرة من جيل الى جيل
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

خالد أبجيك
هذه معلومة جديدة انا اول مرة اعرف منك ان الحجامة تفيد حتى فالفديع لكن بالمناسبة هناك سؤال حيرني ماهو الفديع بالفصحى?
شكرا على اهتمامك وحسن تواصلك

خواطر شابة يقول...

حاجات جوايا
لا ياعزيزتي الامر ليست فيه ادنى مخاطرة كل شئ محسوب ومن يقوم بالكي شخص ثوارث خبرة السنين المسألة مسألة تحمل فقط الفرق هي بين من يتحمل ومن لايستطيع
دمت بكل الود عزيزتي وعافاك الله من كل شر

خواطر شابة يقول...

Foxology
نعم كثير من الاشياء لايصدقها العقل او لا يقبلها المنطق ومع ذلك تجدها تنفع في بعض الاحيان
دمت بكل الود والتقدير

خواطر شابة يقول...

حنعيش يعنى حنعيش
معاك حق المسالة مسألة خبرة وهنا ثثوارث أبا عن جد بمعنى ليس كل من هب ودب يمارسها
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

فاتيما
ياصاحبة اطيب قلب شكرا جزيلا على الورد وعلى الدبدوب نردهالك في الافراح ان شاء الله
هههه شفت انا نسيت حكاية بوس الواوا دي ولو ان الست هيفا مش مقصرة وعماله تقول وتزيد بس مين يسمع
انا الحمد لله للان استطيع ان اقول ان قدمي شفيت بنسبة كبيرة انا فقط لااريد ان اجزم حتى يمر وقت طويل على غياب الالم وحتى يشفى اثر الكي لكن البوادر طيبة ولله الحمد
فاتيما تعرفي والله العظيم أحبك في الله وتعليقك النهاردة أسعدني جدا جدا جدا
تسلمي لي يا حبيبتي

خواطر شابة يقول...

eng_semsem
بداية سعيدة بالتعرف على مدونتك وان شاء الله يدوم التواصل
ص في الطب التقليدي مسائل احيانا يعجز العقل عن استيعابها او ايجاد تفسير منطقي لها لانملك امامها الا ان نقول سبحان الله
دمت بكل الود

Dr Ibrahim يقول...

لا ألف سلامة على حضرتك
فعلا دى طريقة من طرق العلاج

well يقول...

الشفاء القريب بأذن الله

فى حديث بيقول بما معناه ان المسلم لو داس على شوكة ربنا بيجزيه بيها خير فما بالك بما فعلتى
اعوذ بالله من ان تلمسك النار مرة اخرى
اسأل الله لكى الشفاء والسعادة والجنة

تحياتى

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

السلام عليكم

الف الف سلامة عليكى
يا رب اللى يكرهوكى

العلاج بالكى احدى العلاجات الاسلامية

ربنا يكمل سلامتك بخير

دمتى بخير

خواطر شابة يقول...

Dr Ibrahim
شكرا على مرورك الكريم أخي جزاك الله خيرا
دمت بود

خواطر شابة يقول...

well
اخي جزاك الله خيرا عني ولا أراك الله مكروها في عزيز أبدا
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد
اهلا اهلا بالشاعر الملهم شكرا على المرور الكريم والكلام الطيب
دمت بكل الود

Hu-man يقول...

بالتأكيد الألم صعب ..والاية فيها إعجاز كبير سبحان الله ...أتمنى من الله ان يشفي المسلمين
والصراحة إنتي شجاعة جداً عشان تاخدي قرار زي ده , لأن الموضوع اكيد صعب

محمد الجرايحى يقول...

اللهم إنا نسألك العفو والعافية وأن تقنا عذاب النار....


آمين
ـــــــــ
جزاك الله خيراً على هذا الطرح الطيب والذى يدعو إلى التذكرة والتنبيه
ــــــــ
أرجو تعديل هذا الكلمة فى الآية:
إن الله (كام) عزيزا حكيما.زتكتب ( كان )
تقديرى واحترامى

خواطر شابة يقول...

عزيز
الان فهمت قصدك في تعليقك السابق بخصوص الاية كان بدل كام لم انتبه للامر الا بعد تعليق الاخ محمد الجرايحي شكرا على التنبيه الخطأ كان مطبعيا وغير مقصود نسأل الله العفو والمغفرة
دمت بود

خواطر شابة يقول...

Hu-man
ليست شجاعة بقدر ماهي تطبيق للمثل مكره أخاك لا بطل
سعيدة بمروك وان شاء الله يدوم التواصل
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

محمد الجرايحى
شكرا على التنبيه للخطأ في كتابة الاية لم انتبه للامر أرجوا من الله المغفرة
شكرا على مرورك الطيب
دمت بكل الود

Haytham Alsayes يقول...

الف مليون سلامة ياخواطر
طيب المهم النتيجة خير ؟؟

وربنا يبعدك ويبعدنا من عذاب جهنم

قولي امين

خواطر شابة يقول...

Haytham Alsayes
امين يا هيثم ربي يبعدها عنا جميعا
الان انا الحمد لله بخير شكرا لسؤالك
دمت بكل الود

غير معرف يقول...

تكبري اتنساي ابنت عمتي هههههههههههههه كتسلم عليك وسيلة ضحكتينا توحشناك الغزالة