الجمعة، 22 يناير، 2010

فعلا التجربة ستكون خير برهان



سأضع بين أيديكم مجموعة من النكت توصلت بها على الميل وأضحكتني وأحببت أن أشرككم معي فيها لكن كانت هناك مشكلة اللهجة فوحدهم زواري المغاربة سيفهمونها.


فكرت في البداية أن أعيد صياغتها بلهجة بيضاء او بالفصحى ليفهمها الجميع بدل أن أتركها كما توصلت بها اي 100% لهجة مغربية لكن وبسرعة تبادر الى ذهني حوار دار بيني وبين وليد صاحب مدونة هي وظروفها في تعليق سابق لي عنده حيث كان يستغرب وشاركته ايضا استغرابه في مرة من المرات الدكتورة ستيتة حيت استغربا من معرفتي باللهجة المصرية ومن ايرادي لأمثال مصرية في معرض حديثي وقتها وبمزاح قلت له انني قررت تقريب الثقافات وتحقيق التقارب بين الشعوب وبالتالي ستكون تعليقاتي اللاحقة عنده باللهجة المغربية فأضحكني أنه رفع بسرعة الراية البيضاء حتى قبل أول تعليق معلنا أنه مستسلم.


لذلك اليوم وانا أقرأ هذه النكت تبادر الى ذهني أن أقوم بتجربة لأرى هل فعلا لهجتي لاتفهم أم أن الأمر محتاج فقط لبعض الروية والتأني وقليل من التركيز وعلى العموم كما يقول المثل المية تكذب الغطاس هاهي النكت أمامكم وسأنتظر تعليقاتكم لأعرف نتيجة التجربة.


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


واحد قال لمرتو: أنا اليوم بغيت الرومانسية ف الدار.المرا مشات سولات ماماها: مي، أشنا هي الرومانسية؟قالت ليها ماماها: ما عرفتش أبنتي، ولكن احتياطا رقدي الحمص


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


هادا واحد سمع الغوات عند الجيران ف نصاصات الليل ومشى يشوف أشنو واقع، قالو ليه الما د الروبيني فيه التسمم.رجع الراجل لدارو وسولاتو مرتو: أشنو واقع؟ قال ليه راجلها: أوالو داكشي. شربي ليك شي كاس ديال الما ونعسي


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


واحد ميكانيكي بغا يضحك مع مرتو، ناض قرصها بالبانس


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


هذا واحد مول الطاكسي مبوق مزيان غادي فالمدينة او هي تشير عليه واحد المراا هو يوقف طل عليها من الشرجم او قال ليها فين غاديا أ لالة قالت ليه السوق اَسيدي هو يقول ليها سيري أوُ متعطليش


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


هادا واحد مشى للفرماسيان وقال ليهم: بغيت الحليب ديال الدراري الصغارقال ليه مول الفرماسيان: أشنو سميتو؟قال ليه: مروان


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


هادا واحد مكلخ، تجمعوا عليه سبعة ديال الشياطين، واحد كيوسوس ليه و ستة كيفهموه

هناك 92 تعليقًا:

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

هههههههههههههههههههههههه انا بضحك اصلى مفهمتش هههههههههههههههههههههه,,
شوفى يانوجا وبأمانه انا اكتر اتنين بقف مذبهله وفاتحه بقى ومش بفهم الكلام اوى:
المغربى والتونسى,مش لحاجه غير ان الكلام شويه فرنسى وانا للاسف تعليمى المانى(بتكلم جد انا فعلا اتعلمت المانى ومش ليا فى الفرنساوى) فعلشان كده هتلاقينى ضايعه اوىىىىىىى.
سامحينى بس والله حاولت قعد اقرا اقرا واضحااااااااااااااااااااك,بضحك لانى مش فاهمه هههههههههههههههههه.

Nostor Azzuro يقول...

والله كلام زى الفل

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

بقولك ايه انزلى بالترجمه بأه:)
استنى اسألك عن شوية حجات كده:


**الروبيني,, أوالو داكشي.بالبانس

**هذا واحد مول الطاكسي مبوق مزيان غادي فالمدينة او هي تشير عليه واحد المراا هو يوقف طل عليها من الشرجم او قال ليها فين غاديا أ لالة قالت ليه السوق اَسيدي هو يقول ليها سيري أوُ متعطليش


**هادا واحد مكلخ، تجمعوا عليه سبعة ديال الشياطين، واحد كيوسوس ليه و ستة كيفهموه..

ترجمى باه اصلى مش فاهمه.

Dr Ibrahim يقول...

انا فهمت الأولانية :)
واحد بيقول لمراته ايزين شوية رومانسية فى البيت النهاردة قلتله يعنى ايه
قلها انقعى الرز احتياطى

خواطر شابة يقول...

شيما
انت عاوزة تبوزي لي التجربة استني الترجمة في الاخر لما شوف مين فهم الاول
بس والله العظيم غريبة انك مفهمتيش ده العادي بتاعنا يا بنتي يعني ده أسهل حاجة امال لو شفت الثقيل تعملي ايه ههه

بحر الالوان يقول...

ههههههههههه....دي واضح انها تجربة محظورة دوليا ..... لاني ما فهمتش اي حاجة .

فكرتيني بواحد كان سأل زوجة امرؤ القيس عنه فقالت له :
فاء الي الفي ليفي فإن فاء الفي يفي

لما تترجمي النكت ابقي اترجملك كلام زوجة امرؤ القيس

تحياتي

لاسع افندى يقول...

انا قريت كل النكت وضحكت على نفسى

لكن مافهمتش حاجه

هههههههههههه
هههههههههههههه

تحيه لاسعه

خواطر شابة يقول...

Nostor Azzuro
بس انت مقلتش انت فهمت ولا لا كلامك يحتمل المعنيين

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

Dr Ibrahim
انت قربت النكتة الاولي تقريبا فهمت 70 في المائة منها اصلا المعنى فهمته فقط خانتك بعض التفاصيل
روح ربي يطمئن قلبك لانك اثبث لي ان هي مش طلاسم بس ركزوا شوية

خواطر شابة يقول...

بحر الالوان
طيب استنا الترجمة وحتكتشف انها سهلة بس لو تركز لكن معنى القصيدة تقريبا هي تقول انه ذهب ليبحث عن شئ وان وجد هذا الشئ سيعود هل هذا هو المعنى

خواطر شابة يقول...

لاسع افندي
طيب استنى الترجمة وحتشوف انها واضحة وبسيطة

Tamer Nabil يقول...

انا هترجم وربنا يسهل
----
1
واحد قال لمرتو: أنا اليوم بغيت الرومانسية ف الدار.المرا مشات سولات ماماها: مي، أشنا هي الرومانسية؟قالت ليها ماماها: ما عرفتش أبنتي، ولكن احتياطا رقدي الحمص
---
الترجمة
واحد قال لمراتة انا اليوم بقيت رومانسى فى البيت مراتة مشيت وسالت امها اية هيا الرومانسية مامتها قالت ما اعرفشى يابنتى ولكن احتياطى انقعى الحمص

------------------------------------------------
2

هادا واحد سمع الغوات عند الجيران ف نصاصات الليل ومشى يشوف أشنو واقع، قالو ليه الما د الروبيني فيه التسمم.رجع الراجل لدارو وسولاتو مرتو: أشنو واقع؟ قال ليه راجلها: أوالو داكشي. شربي ليك شي كاس ديال الما ونعسي
---
الترجمة

دة واحد سمع كلام الجيران فى نص الليل ومشى يشوف اية اللى هيحصل قالو لية الواد روبينى عندة تسمم رجع الرجل لبيتة وسال مراتة اية اللى حصل قالت لية انا قولت لراجلها اشربى الماء هادى ونامى
-------------------------------------------------
3

واحد ميكانيكي بغا يضحك مع مرتو، ناض قرصها بالبانس

الترجمة

واحد ميكانيكى حب يضحك مع مراتة قطع ودنها بالبانسة
-------------------------------------------------
4

هذا واحد مول الطاكسي مبوق مزيان غادي فالمدينة او هي تشير عليه واحد المراا هو يوقف طل عليها من الشرجم او قال ليها فين غاديا أ لالة قالت ليه السوق اَسيدي هو يقول ليها سيري أوُ متعطليش
--
الترجمة

دة واحد رايق ولابس كويس ماشى فى المدينة واحدة بتشاور علية ولحظة ما وقف طل عليها وقال ليها فين غادة او هبة الالة قالت لية فى السوق ياسيدى ام قايل ليها طيب امشى ومتعطلناش
------------------------------------------------
5

هادا واحد مشى للفرماسيان وقال ليهم: بغيت الحليب ديال الدراري الصغارقال ليه مول الفرماسيان: أشنو سميتو؟قال ليه: مروان

الترجمة

دة واحد ماشى من الفرسان وقال ليهم حابب اشرب حليب من بيتكم راى الطفل الصغير وقال ليهم مااسمة الفتى قالوا لية مروان

------------------------------------------------

6

هادا واحد مكلخ، تجمعوا عليه سبعة ديال الشياطين، واحد كيوسوس ليه و ستة كيفهموه

الترجمة

دة واحد طيب او ماشى فى حالو اتجمع عية سبعة عيال شياطين واحد صعب علية والستة ظبطوة
----------------------------------------------

انا ترجمت على قد ما اقدرت صححى بقى ياخواطر

ربنا يوفقك ويكرمك

مع خالص تحياتى

عزيز يقول...

هههههههههههههه
زوينة هاديك التانية سيري شربي شي كاس ونعسي بغا يجيب ليها التمام باش يتهنا

ههههههههههه

والله الى ضحكت حتى شبعت من هاد النكات ههههههههه

عزيز يقول...

الى الاخ تامر نبيل

اجتهاد لا باس به لكن نصف ما ترجمت خاطئ

قل للاخت خواطر شابة ان تدرسك ساعات اضافية ههههههه يعني زيد السوايع راك مازال زرك هههههه

امزح

كل الود

هي وظروفها يقول...

اللهم صلي علي النبي وديني مافهمت ايه

بس ايه الكلام الجامد ده عربي ده يا نجيبه

يا جدعان مش كده لو حد فهم من اخوانا المصريين يقولو عشان حاسس اني بلاص مش كده

الحاجه الوحيده اللي اعرفها عن المغرب ان عاصمتها تبقي الرباط غير كده انسي
يا سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام عليك يا مصطفي يا حجي كان ولد لعيب يلا اكني فهمت وامري لله

أبو حميد يقول...

@ ؛) :( #*&
فقال له

&% ~~ #$$

و ده ملخص اللى فهمته من الموضوع الرائع ده

تحياتى لك ولكل أهل المغرب الكرام
وشكرا لزيارتك مدونتى

sookra يقول...

ههههههههههههههههههه
موش فاهمه حاجات كتير بس هااحاول
واحد بيقول لمراته عاوز رومانسيه اليوم فى البيت
راحت سالت امها قالتلها موش عارفه بس احتياطى انقعى الحمص
كملى بقى

عاوز اصحي يقول...

انا اول مره اعرف انك مغربيه يعني كدا بالصلاه ع النبي اللي يحب يجي تانجير (عارفها انا من الافلام) هيحتاج مترجم

لو انتي حاولتي تغيري النكت بالطريقه المصريه مش هيبقي ليها معني . صح؟

سؤال : انتي ليه مبتكتبيش بالمغربي واذاي فهمتي اللغه المصريه بطلافه كدا

تحياتي

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

علاش دغيا نزلتي ترجمة كنت تستناي شوية
شوفتيني و انا شاطرة و فاهمة كل الكلام
ههههههههههههههههههه
ضحكتني اختي ربي يخليك
و اجي نديرو شي مدونة انا و ياك نعلمو فيها اللهجة المغربية
اش باليك

خواطر شابة يقول...

Tamer Nabil
محاولة لابأس بها لكن غالبية تفسيرك غلط
اول واحدة في الجون تفسيرك صح انما الباقي مقلكش انت عملت فيه ايه مخليتش فيه معالم ههههه
يالله ياسيدي استنى الترجمة

خواطر شابة يقول...

عزيز
راه انا ملي توصلت بهم قتلوني بالضحك خصوصا نفس التي أضحكتك هو لقى الحل لمراتوا
سعيدة بتواصلك لكن اخبرك انا تقابلني مشاكل لفتح مدونتك مرة انجح ومرات لا ولا اعرف ما السبب
تحياتي

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
انت اللي جبته لنفسك قعدت تقول لي مغربي طيب يالله خذ وورينا الهمة
بلاش كسل واعمل محاولة أشوف حيطلع معاك ايه

الايــــــــــام يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه وناااااااااااااااااااري كايقتلوا بالضحك عرفتي شكون ؟؟؟؟؟.... والتعليقااااات ولكن ديك النكته التانيه جابت ليهم التمااام بغا يتهنا باش يبدل العتبه هههههههههههههه

الزين ديالي كي دايرا لباس عليك دزت نسلم عليك ولقيت الضحك في مدونتك واصل لراس الدرب ومانقولكش ضحت حتى دمعو عينيا
نتمنالك كل الخير والسعاده اختي العزيزه
نشوفك على خير باذن الله

خواطر شابة يقول...

أبو حميد
شكرا على المحاولة ولما افسرهم حتلاقي ان الكلام بسيط بس محتاج تركيز
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

sookra
مبروك اول واحدة صحيحة يالله شدي الهمة في الباقي
حاولي تاني

خواطر شابة يقول...

عاوز اصحى
انا بروفايلي مكتوب فيه اني مغربية
المدينة اسمها طنجة توجد شمال المغرب انت كتبت اسمها بالفرنسي وحتى في الفرنسي الراء لاتنطق ولا تخ لن تحتاج لمترجم كل المغربة يفهمون اللهجة المصرية فحط فبطنك بطيخة صيفي وجمد قلبك وتعال
انا لن اغير المعنى فقط سأفسر الكلمات الغير المفهومة انا لن أمصر النكتة لكن سأشرحها
بالنسبة لسؤالك الاخير في مدونتي تدويناتي هي بالعربية الفصحى لكن عندما اتواصل معكم بالتعليق سواء في مدونتي او في مدوناتكم لنتفاهم اتحدث بلهجتكم المفهومة للجميع

هي وظروفها يقول...

احاول ايه يا نوجا انا كويس في الانجليزي وشغال الماني معقول غير كده دي لغه محتاج اقعد ميت سنه ومش هعرفها استني كده لما خفيدي يكبر ابقس اسأله

خواطر شابة يقول...

عاوز اصحى
مقلتش لي ايه نسبة فهمك للنكت أعلاه

خواطر شابة يقول...

الطالبة عفو الله
بنت بلادي كيجاوك النكت انا ملي قريتهم أول مرة قتلوني بالضحك
اللهجة المغربية صعيبة محال يتعلمها شي واحد من غير ولاد البلاد
تهلاي لي فراسك بزاف

خواطر شابة يقول...

الايام
الزين ديالي الحمد لله انك بخير وشكرا انك كتسولي فيا
احنا كتبالنا لينا لهجتنا ساهلة ولكن ملي كتشوفي الغير كتلقايهم مكيفهموا فيها والوا سبحان الله
اش خبار الدراسة والامتحانات يارب يرزقك النجاح ويسهل عليك ان شاء الله متبقايش تغبري عليا الله يخليك
تهلاي فراسك بزاف

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
يعني خلاص رفعت الراية البيضاء

mosh3arfa7aga يقول...

انا فهمت اربعة من غير مترجم
هييييييييييييييييييه
هييييييييييييييييييييييييييييه
هيييييييييييييييييييييييييييييييييييه

بس يا اوختشي دي لغوتكم صعبة خالص
يالهويز
دي محتاجة مترجم

بس تعرفي
لما رحت السعودية فضلت سنة كاملة مش فاهمة حاجة
بعد شوي بقيت بتكلم معاهم وحابة لغوتهم جدا
الخليجي جذاب وايد بس للي بيحب
اه
هو الحب
تحبي اخواتك في العروبة واللغة تلاقي نفسك فاهماهم وبتطلعي كل مميزاتهم
ولو العكس يبقى العكس
تحياتي
وحلوه مورتو دي :)
المودان يعني :)

هي وظروفها يقول...

انا اسف وبعلن اني رفعت الرايه البيضا وبقولك انتي مصريه الطبع والدم والقالب واللي يقول غير كده اديله مغربي يا نجيبه يا بنتي الواحد صحته علي اده هيفكر في لغه مستحيله ده فكرت اتاجر في الحشيش المغربي ومن صعوبه اللغه قولت الحلال احسن

مصري جدا يقول...

بزاف ولا فهت حاجة

Tears يقول...

بعضها مفهوم و لكن هناك كلمات جديدة بالنسبة لى و لكن اجمالا استطعت الفهم

اعتقد ان الدراما و الاغانى هى اكثر ما يساعد على تقريب اللهجات و لذا فالاخرين يفهموا المصريين اكثر من العكس

خواطر شابة يقول...

دكتورة ستيتة
اربعة من ستة معدل كويس بس مقولتيش هما مين
معك حق لهجتنا صعبة وحتى اعلامنا ضعيف لايساعد على انتشارها والتعريف بها
اللهجة الخليجية حلوة استمع كثيرا للشعر النبطي يظهر فيه بوضوح جمال اللهجة
برافو مرتو يعني المدام بتاعو شفتي ان الموضوع سهل
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
"فكرت اتاجر في الحشيش المغربي ومن صعوبه اللغه قولت الحلال احسن" اهي دي ميزة لصعوبة اللهجة انها خلتك تتراجع عن الفكرة المجنونة قال حشيش قال
يالله استنى الترجمة وحتشوف ان الموضوع كان سهل

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
مفهمتش ولا حاجة
انا كنت حابة اعرف لقيت صعوبة في ايه فهمت المعنى ولا لا ده اللي كنت حابه اعرفه

خواطر شابة يقول...

Tears
جميل انك استطعت الفهم وبعد ان اشرح ارجو ان تؤكدي لي ان كان ما فهمتيه صح ولا لا
معك حق الاعلام له دور كبير في التعريف بلهجة البلد ومؤخرا انتشرت اللهجة السورية بشكل كبير ايضا بفضل الذراما السورية وعقبال الدراما المغربية انشاء الله

لجين أبو الدهب يقول...

مين طفى النور ؟؟D:

اتصدقى انى بحسبك مصرية فعلا
بس كويس ما شاء الله عليكى فعلا حاساكى عارفة كتير من المصرى ..

ياريت بس الترجمة للنكت D:

دمتِ بخير

إبتسامة ملاك يقول...

ههههههههههههههه

ايه الجمال دا تصدقى أول مره اخد بالى من انك بتحبى النكت
ههههههههههههه
ضحكتينى بجد من اعماق قلبى
ربنا يسعددك يارب زى ما سعدتى قلوب ناس كتير
بتمنالك حياه سعيده من كل قلبى
مودتى

فتاه من الصعيد يقول...

هههههههههههههههههه

انا اول مره اعرف انك من المغرب :)

الترجمه هتنزل امتى :))

تحياتي

حنين يقول...

جميل البوست اوى
والنكت حلوه اوى فى حاجات اتفهمت وحاجات مستحيل افهمهاوالحققيه تامر كثر خيره ترجم حلو بس فى حاجات وقعت منه زى الشياطين بيوسوسوه وبيفهموه
جميله جدا والتجربه نجحت

خواطر شابة يقول...

لجين ابو الذهب
حلوة مين طفى النور فكرتيني بمشهد سمير غلنم في المتزوجون
عزيزتي انا مغربية لكن مصر لها مكانة كبيرة في قلوب كل العرب وريادتها على المستوى الاعلامي جعل لهجتها محبوبة ومنتشرة
طيب استني الترجمة قريبا وحصريا على مدونة خواطر شابة (هو انا أقل من قناة الحياة عشان معملش حاجة حصري) هههه

خواطر شابة يقول...

ابتسامةملاك
يعني افهم من كده انك فهمت النكت
والنبي اكدي لي انك فهمت عشان تفرحيني واقتنع اني فيه أمل ان لهجتنا تتفهم من غير ولادها مستنية ردك
شكرا لدعائك الطيب بارك الله فيك

خواطر شابة يقول...

فتاة من الصعيد
الترجمة قريبا وحصريا على مدونة خواطر شابة (هو انا اقل من اعلانات التلفزيون اللي بتقول قريبا وحصريا انتظرونا)

خواطر شابة يقول...

حنين
صجيج في حاجات ممكن تتفهم من سياق الكلام بس متاخذيش على ترجمة تامر فيها نسبة من الصح والاقي جانب الصواب بس هو على الاقل حاول مشكورا والمجتهد يؤجر ولو اخطأ
الترجمة قريبا ان شاء الله حابة بس ادي للتجربة وقتها وبكره مساء ان شاء الله احط الترجمة
تحياتي لك

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

ههههههههههههههه
نكت جميلة
ربنا يسعدك كمان و كمان
انا فهمت لأنى عايش بره البلد و عندى أصحاب توانسة و مغاربة و الحمدلله

عاوز اصحي يقول...

نسبه فهمي لنكت ممكن 2 في الميه

وابقى قولي التجربه نجحت ولا فشلت ولو فشلت بقي يبقي عليكي تعلمينا المغربي

خواطر شابة يقول...

الشاعر الفنان احمد فتحي فؤاد
ويسعدك ان شاء الله انا سعيدة ان النكت أعجبتك وأنا أسعد انك فهمتها
لانا مقتنعة انه لاتوجد لهجة صعبة فقط ينبغي الانفتاح عليها ووقتها تفك طلاسمها وتصبح واضحة
رد الله غربتك على خير ان شاء الله
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

عاوز أصحى
2 في المائة بس يا مراري هههه
غدا مساء ساترجم النكت ان شاء الله واعلن نتيجة التجربة حلوة أعلن دي حسستني ان انا خبيرة بتقوم بدراسة
انا سأطعم تدويناتي القادمة ان شاء الله بببعض الكلمات من اللهجة المغربية مع الشرح ورويدا رويدا ستتعودون عليها
تحياتي لك

عمــود نــور يقول...

عربى دا يا جدعاااااااااااان

اانا مافهمتش غير اول واحده بس
طيب هل ياترى انتى بتفهمى كلامنا المصرى


تامر..

انت مترجم حاجات غلط لان كلمة ال للفرماسيان معناها فى الفرنساوى الصيدلى والله العلم بس انا فهمتها من سياق النكتة

لان الراجل بيقول انا عايز حليب للطفل فا الصيدلى قاله اسمه ايه يقصد الحليب الراجل قال اسم ابنه مروان

هو دا عربى يا بنادمين؟؟

⊰Ĥ!bØ11⊱ يقول...

لن اعلق على النكت ... فهى ساخرة اكثر ما هي مضحكة.
كانت لدي فكرة خلق موقع للنكت المغربية وجمع كل اصناف النكت الزنقاوية المتداولة والتي تضحك.
المهم رأيت ان المصرين لا يفهمون اللهجة المغربية لانهم ببساطة محدودون فلا تجدهم يشاهدون افلامهم كما نشاهد افلامهم ونقتبس منها ... هكذا صرت افهم المصرية لانني ببساطة شاهدت افلامهم حتى التي بالابيض والاسود وهكذا

المهم هناك موقع جميل يقدم النكت www.noktazwina.com

سلام

خواطر شابة يقول...

عمود نور
اه تصدق بالله ده عربي
انا بفهم مصري وشامي وخليجي ومغاربي ومنفتحة على كل اللهجات
شفت انت فهمت النكتة اللي صححتها لتامر ومادام فهمت يبقى ده عربي لو كان غير كده مكنتش فهمت وحتى في اللهجة المصرية هناك كلمات اصولها تركية وكلمات اصولها انجليزية ( افندم متنشن الاسبتاليا الفراندا البلكونة...) يعني الامر ليس مستغرب ومتداول في كل اللهجات مش صناعة مغربية

عزيز يقول...

اهلا اختي خواطر شابة

ديك المصيبة ديال المدونة دالي مابقاتش كتفتح مع الانترنت اكبلورر كتفتح غي مع الفايرفوكس خاصني نبدل القالب نقلب ليها على شي كسوة جديدة باش تبقى تحل حتى مع الانترنت اكسبلورر

خواطر شابة يقول...

عزيز
اه الان فهمت في البيت لاني اعمل بالفايرفوكس افتحها لكن في العمل لانني اعمل بالاكسبلورر لاأنجح الان توضح الامر شكرا لك

Che يقول...

ابيييييييييييييييييض

خواطر شابة يقول...

Che
هههههه مش معقول يعني ولا كلمة توحد ربنا
طيب استنى الترجمة أو الفسير بمعنى أصح وانت تلاقي ان الموضوع سهل وبسيط

يوميات شاب منوفى يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههة ودة عربى ولا هيروغليفى يانجيبةانزلى بالترجمة بسرعة بدل مالواحد يزبهل اكتر من كدة .بصى انا بتابع الفضائيات العربية بفهم التونسى شوية انما المغربى ابيض فله اللغة صعبة اوووى خصوصا لما بيتكلموا بسرعة ال كلمة "ديالو " الى بيقولها فى المباريات معناها ايه

يوميات شاب منوفى يقول...

عايز اسالك سؤال انتى فى نظرك ايه اسهل اللهجات العربية الى اتعلمتيها بسرعة

خواطر شابة يقول...

يوميات شاب منوفي
لا والله عربي وبستغرب ليه مفهمتهوش مع انه بسيط
الترجمة انا حأعمل زي الفضائيات وحأقول لكم قريبا وحصريا على مدونتي انتظرونا
تعرف ان التونسي اصعب من المغربي او في نفس درجة صعوبته معك حق مشكلتنا هي السرعة وايضا السكون الكثير في الكلمات
ديالي معناها لي عندما اقول الكتاب ديالي معناها كتابي فديالو نقصد بها انها له

خواطر شابة يقول...

يوميات شاب منوفي
المصري انا كبرت لقيت نفسي بافهمه من الافلام والمسلسلات احنا بنتابع الدراما المصرية والافلام ومن الاغاني ايضا
اللهجة السورية محببة واللبنانية كذلك الخليجي مختلف لكنه له مذاق خاص ولكل دولة طابع مختلف لكن الحمد لله لااجد مشكلة في كل اللهجات

Awal يقول...

لولى غير مفهومة ......بصح ليبقى........الله يعطيك الصح.....خصوصا نتاع ناض قرصها بالبانس ...

sal يقول...

اللى راح للصيدلى وطلب حليب اطفال فسأله الصيدلى
ما اسمه "اى الحليب" فقاله صاحبنا مروان "اسم الطفل"
صححححححح
هييييييه

خواطر شابة يقول...

Awal
غريب انك مفهمتيش الاولى مع انها ساهلة وواضحة وايضا لهجاتنا قريبة جدا
بارك الله فيك ويعطيك الصحة انت ايضا وسعيدة انهم عجبوك
ان شاء الله يدوم التواصل
تحياتي

خواطر شابة يقول...

sal
برافو صح يالله كمل الباقي

Heba Faruq يقول...

تجربة فعلا جميلة جدا
لكن على فكرة ان لم اكن استغرب نهائيا معرفتك الجيدة باللهجة المصرية..فانا اعرف ان اغلب العرب يتقنونها بسبب انتشار الافلام والمسلسلات المصرية ..وبصراحة كنت باشعر بشوية غيرة منهم انهم بيقدروا يفهمونا واحنا بنجهل لهجتهم ومش بنعرف نفهمهم.. بس يظهر انك حتيدينا فرصة نفهم شوية فحقيقي شكرا ليكي على التجربة الجميلة دي

اما عن النكت فطبعا انا مفهمتش كتير لكن اول واحدة كانت اسهلهم لان فيه واحدة زيها بالمصري زي ماقالها تامر نبيل بس اعتقد ان الزوج بيقول انه يبغي الرومانسية يعني عايز شوية رومانسية في البيت
واغتقد ان التانية معناها ان الجيران قالوا ان ماء الحنفية يسبب التسمم فالرجل قال لمراته روحي اشربي ماء
بس معرفتش إيه هو البانس ده وكل اللي فهمته من موضوع التاكسي ان واحدة اشارت له وسألها رايحة فين وقالتله السوق لكن الاجابة صعبة شوية
ونكتة الشخص اللي راح يسأل عن حليب لابنه وسأله الصيدلي عن اسمه فقاله اسم الولد بدل الحليب كانت سهلة بس بصراحةلاني سمعتها بالمصري
اما الأخيرة دي فصعبة قوي

بس حقيقي فكرة جميلة وربنا يسعدك ويكرمك
وفي انتظار الترجمة

Mr.Hazem يقول...

هههههههههههه
يسلموا يا عيني
ربي يجعل الابتسامه دووووم على شفاكي
وربي ما يحرمنا منك
مع اطيب امنياتي

خواطر شابة يقول...

Heba Faruq
الفكرة كانت وليدة نقاش سابق مع صاحب مدونة هي وظروفها
معك حق اللهجة المصرية مفهومة في كل الاقطار العربية بدون استتناء وهذا بفضل اعلام مصر القوي وربما هذا ما جعلكم تكتفون بهذا ولاتهتمون بالانفتاح على لهجات اخرى لانكم غير مضطرون لهذا
انت تقريبا فهمت النكت بنسبة كبيرة البانس الة يستخدمها الميكانيكي يمكن المفك باللهجة المصري ان لم اكن مخطئة
تعرفي ان الاخيرة اسهلهم وتقريبا كلماتها كلها مفهومة الا الكلمة الاولى مكلخ ومعناها غبي عموما انتظري الترجمة غدا ان شاء الله
أتم الله شفائك عزيزتي ودمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

Mr Hazem
شكرا لكلامك الطيب لكن انت لم تخبرني هل فهمت شيئا ام لا وبالتالي السؤال بقي معلق بانتظار اجابة شافية

خواطر شابة يقول...

Ĥ!bØ11⊱
اسفة على عدم الترتيب في الرد لكن والله لم انتبه اني لك افعل الا الان فعذرا
انا قلتها اعلامنا الضعيف سبب في انحسار لهجتنا في اطار محلي فقط وحتى من يشتهر من فنانينا يتنكر لها بدعوى انها غير مفهومة فبالله عليك كيف ستنتشر ان لم يساهموا هم في ذلك
هذا الموقع سبق لي زيارته تعرفت عليه اما من خلال مدونتك او مدونة عصام
دمت في أمان الله

donya يقول...

ايه الحلاوة دي

انجليزي ده ياموووووورسي

والا فرنساااااوي ده يادعبس

ارتحت جدا لما قريت الترجمه صراحه

باي

خواطر شابة يقول...

donya
طب تصدقي بالله ده عربي لافرنسي ولا انجليزي
يعني اعتبرك بكده من فئة اللي مفهموش اللهجة
شكرا على المرور مع تحياتي

مش بمزاجى يقول...

والله والله والله مافهمت حاااااااااااجة خالص من البوست
بس لما قريت التعليقات فهمت تقريبا حبة
بس بردو ضحكت كتيييييييييييييييييير علشان فى النهاية مفهمتش

هيثــم رمضـــان يقول...

والله تجربة لذيذة جداً بس بجد حاسس إني فشلت في فهم كل النكت أنا فهمت بعضها لأنها ليها مقابل في النكت المصرية زي النكته الأولي بس بدل الحمص عندنا كان رز, وكمان بتاعت اللي راح للصيدلية يسأل عن لبن أطفال الصيدلي قاله إسمه إيه قاله هريدي. وكمان واحد بلديتنا بيجيلو سبعة شياطين واحد يوسوس له وسته يفهموه. لكن الباقي بصراحة مافهمتوش وأنا بعتبر اللكنه المغربية والجزائرية أصعب اللكنات علي معظم المصريين وأنا تعاملت مع توانسه وكنت فاهمهم كويس ,مره حاولت أتفرج علي قناة مغربية مافهمتش ولا حاجه من اللي كان بيتكلم ساعتها وطبعاً دي حاجه مش كويسة المفروض العرب كلهم يفهموا بعض وده تقصير مننا إحنا لعدم إطلاعنا علي ثقافة ولكنات الشعوب العربية .

تحياتي

خواطر شابة يقول...

مش بمزاجي
شكرا على تواصلك وهكذا تنظمين الى من لم يفهموا شيئا من اللهجة
انتظري الترجمة وسترين ان الامر بسيط ومفهوم
تحياتي لك وان شاء الله يدوم التواصل

خواطر شابة يقول...

هيثم رمضان
3 من 6 نسبة لابأس بها يعني انت فهمت نصف النكث
تعليقك موضوعي أحييك عليه
بالنسبة للثلاث نكث الباقية التي لم تفهمهااطلع على التفسير سأنزله اليوم ان شاء الله
تحياتي لك

reem يقول...

حلوة اوى الفكرة

انا الحمد لله فهمتهم كلهم وبفهم اللهجة المغربية بسهوله

لان ليا صديقات مغربيات عشنا مع بعض سنوات كتير في السعودية

ويمكن اختلاطى وصداقتى لكل الجنسيات خلانى افهم اللهجات العربية كلها

النكت كلها حلوة

تحياتى ياقمر

د/ أحمد لاشين يقول...

يعني نبحث عن قواميس ايه بالضبط ؟
تحويل اللهجات والا ايه
اعتقد ان الفيروز ابادي او ابن منظور المصري لو طلعوا من التربة مهيعرفوش يترجموا :):):)
في انتظار الترجمة ويااارب نفهم :):):)

خواطر شابة يقول...

reem
الحمد لله انت دليل قوي على ان الامر ليس مستحيل يحتاج فقط الانفتاح على الاخر
سعيدة ان النكت اعجبتك
تحياتي لك وسلمت دوما من كل شر

خواطر شابة يقول...

د احمد لاشين
القواميس التي تحتاجها هي الانفتاح على الاخر بهذا فقط تستطيع فهم اللهجة اما القواميس فلن تنفع
اليوم سأفسر النكث وستعرف ان الامر ليس بهذه الصعوبة التي تعتقدها
تحياتي لك ودمت بكل ود

أحمد الصعيدي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

أشكر لك أختي العزيزة حضورك ولا أرانا الله مكروها في عزيز لديكم

خواطر شابة يقول...

احمد الصعيدي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
لاشكر على واجب يا أخي رزقكم الله الصبر والسلوان ورحم الفقيد وأسكنه فسيح الجنان ان شاء الله

ليس فقيرا من يحب يقول...

هههههههههههههههههههههههه

خواطر العسل

فهمت يجى تلت تربع النكت كده مفهمتش بس

التانيه والرابعه

لهجتكم حلوة جدا يا خواطر وفكرتك كمان حلوة

عمــود نــور يقول...

ايوة هو فعلا فى كلامات مصرى اصلها تركى وفرنسى
يعنى مثلا كلمه صالون دى اصلها فرنسى
افندم اصلها تركى
الاجزاخانه (الصيدليه) اصلها تركى
طز..(ملح) اصلها تركى
بلكونة اصلها فرنسى

بس فضلت اللغه العربية اساسية عندنا ماتكلمناش تركى لا بنتكلم عربى
وعلى فكرة اللغه المصرية هى اكتر لغه مفهومة على مستوى الوطن العربى

انا فى حاجه بجد مبسوط منها منك ..انك متواصلة مع معظم المدونين المصرية دى حاجه ممتازة منك لذالك احنا اختارناكى هتبقى معانا فى كتاب بنحضرله للمدونين ياريت تتواصلى معايا للتفاصيل وانا هنزل بوست ندا لكل المدونين اللى مترشحين للكتاب دا ايميلى لاى استفتسار ومستنى التواصل tito2_9@hotmail.com

خواطر شابة يقول...

ليس فقيرا من يحب
اقرأي البوست الموالي ستجدين نفس النكت باللغة الفصحى
سعيدة ان الفكرة اعجبتك
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

عمود نور
أنا لم انكر ابدا ان اللهجة المصرية هي اكثر لهجة مفهومة في الوطن العربي لكن انت تأخذ علينا اننا نتكلم فرنسي وهذا غير صحيح لهجتنا ايضا عربية لكن اعلامنا اضعف وبالتالي اللهجة بقيت محدودة في اطار محلي فقط
اختياركم شرف لي والتواصل معكم سيسعدني سأنتظر بوست التفاصيل
تحياتي لك

جارة القمر يقول...

تسلم ايدك

بجد ضحكتيني ياحلوة

بس بجد اللهجة تحسيها فرنسي مع شوية عربي يعني حاجة تمام

تعلمت شوية يسلموووووووو

خالد أبجيك يقول...

نكت مضحكة فعلا..

واسمحي لي، إلى معندكش شي مانع، أن تضمي إلينا في حملة ضد القمع الذي تشهده حرية التعبير بالمغرب، حيث دعت جمعية المدونين المغاربة لأسبوع حداد على حرية التعبير

http://sohba-liberter.blogspot.com/2010/01/blog-post_24.html

دمت بود

خواطر شابة يقول...

جارة القمر
اضحك الله سنك كمان وكمان ان شاء الله
اللهجة ليست فرنسي مع شوية عربي هي فقط مستغربة لانها غير معروفة وغير مألوفة حتى اللهجة المصرية فيها كلمات تركية وكلمات انجليزية تطعيم اللهجة بكلمات اجنبية ليس فقط خاصية مغربية
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

خالد ابجيك
سأطلع على الرابط الذي وضعته لأستطلع الامر
تحياتي لك