الأربعاء، 17 مارس 2010

يوم الاستقلال


اليوم كانت الحلقة الاخيرة من المسلسل التركي عاصي الذي أسرني مند مدة ولم أفلح في الفكاك من أسره .

انتهت القصة اليوم ومعها كان قراري الذي لارجعة فيه هذه المرة بتوديع الدراما التركية وداعا غير مأسوف عليه.

اعترف اني سبق واتخذت هدا القرار عقب انتهاء اول مسلسل تركي تابعته الا وهو سنوات الضياع الدي تحكم فيا وفي برنامجي اليومي لشهور وقررت بعد انتهائه الا أتابع اي عمل اخر وفعلا توقفت عن متابعة المسلسلات تركية كانت او مصرية او سورية ولكن لأن ريما تعود دائما لعادتها القديمة فقد وقعت من جديد في المصيدة وأدمنت مسلسل عاصي الذي تعدت حلقاته ١٢٠ حلقة فعلا يا صبر أيوب.

اليوم بعد متابعة الحلقة الاخيرة كانت أخر لقطة تجمع أبطال العمل وهم يضحكون لاشعوريا قلت لهم فعلا اضحكوا اضحكوا علي أنا التي تابعتكم وأخذتم من وقتي الكثير وأحيانا على حساب ماهو أهم وياليت الأمر بفائدة مجرد حواديث مكررة ونهايات متوقعة وحب أفلاطوني لايوجد الا في المسلسلات.

اليوم أنا فرحة بتحرري أحس أني كنت مقيدة فأنا في الواحدة ظهرا أيا كانت الظروف كنت أكون مسمرة أمام التلفاز واليوم ولأن الحرية غالية ومن حصل عليها صعب أن يفرط فيها من جديد فقد اتخذت قراري الذي ان شاء الله مهما كانت المغريات لن أتراجع عنه أبدا.

فأنا سأقول بكل عزم وثقة وبالفم الملأن للمسلسلات بكل أنواعها ماقالته أم كلثوم " أعطني حريتي أطلق يديا "

هناك 58 تعليقًا:

sal يقول...

الف الف مليون مبروك

ما احلى الحرية

سجود يقول...

السلااااااااااااااااااام عليكم

أحمد عبد الحميد يقول...

ألف مبروك
عندنا فى مصر اللى بيتفك حبسه بيقولوله ** كفاره **
عارفة بقى أنا بعمل إيه؟
بنزل المسلسلات اللى عايز أشوفها (طبعا مش تركى) وأتفرج على السيزون كله ورا بعضه
مواعيدى لاتسمح لى بمتابعة أى مسلسل :(
تحياتى يافندم

R-H-S يقول...

هههههههههههههههههههه
يخربيت المسلسلات التركيه دي
نور هي السبب انا عارف
مين يجيله قلب يقعد يتفرج علي مائه حلقه وشويه
الحمد لله انه فكك من الاسر دا

سجود يقول...

بجد قرار كووووويس
بس كان ممكن تثبتي قوتك لو كنت اعتزلتي المسلسل وهو واقف عند حلقه شيقه
انا عملت كده من بتاع تلات اربع سنين اعتزلت اني اتفرج ع اي مسلسلات وكنت ساعتها متابعه مسلسل وكان فاضل الحلقه الاخيره وينتهي وكنت بجد هموت واشوفها ونفسي كانت بتقولي مش هيحصل حاجه ديه حلقه واحده بس جاهدت نفسي ومش شوفتها ومش حصلي حاجه مش موت ولا حاجه ذي ما كنت متوقعه
ههههههه
يلا بقي طولت عليكي وزمانك زهقتي وكمان انا عايز انام
تصبحي ع خير

سجود يقول...

ايه ددددددددددددده ؟؟؟!!.
طيب الحمد لله بقي اني حجزت اول ما دخلت ع تاني تعليق
الحممممممد لله

لاسع افندى يقول...

انا مش بتابع مسلسلات
لانى مش بحب ارتبط بحاجه 30يوم
فما بالك بمسلسل 200حلقه

مبروك الاستقلال

تحياتى

هي وظروفها يقول...

نجيبه ازيك يا نوجا

حمد الله علي السلامه من الاسر

بس فعلا في نوع من الدراما بيخلي الواحد

زي المدمن

انا كنت ايام الجامعه كان في مسلسل

رجل طموح بتاع خالد النبوي

كنت بعشقه لدرجه اني كنت بمشي من الجامعه قبل ميعاد عرضه بنص ساعه

كنت مغرم بيه جدا

بس لما خلص زعلت قوي كان حاله حلوه قوي

اصل الفن بشكل عام لو مس شيء جو الانسان بيخليه زي المدمن


بس ده مينمنعش ان فيه انواع من الدراما

تجبر الانسان انه يتفرج عليها

لانها ممكن بتديله بديل عن الواقع اللي عايشه
سواء رومانسي

دراما اجتماعيه
اصدق الفن اكذبه يا نوجا

غير معرف يقول...

التركي أحتل المغرب !!!!!!!!

يعني من المحيط للخليج

يعني تقدري تقولي نوع من انواع الوحده

هيا اي نعم في الخيبه

لكن أهي وحده والسلام

أمة مهند صدق حمدي قنديل ولا انتي ايه رأيك؟

ماجد العياطي يقول...

احلى ياخواطر

هو ده الكلام كفايه مسلسلات

ياريت الستات كلهم يعملوا كده


مبروك ياباشا على التحرر من الاسر

Foxology يقول...

المشكلة ان كل المسلسلات بتبقى مكررة مع اختلاف فى الشخصيات واختلاف طفيف فى الاحداث

على العموم كل مسلسل وانتى بخير والحقيقة مش فاهم ليه المسلسلات التركية بتبقى كتيرة اوى كدة ؟؟

تحياتى

خواطر شابة يقول...

sal
والله معك كل الحق ما أحلى الحرية وما أصعب ان تصبح عبدا بارادتك واستسلامك
تحياتي

خواطر شابة يقول...

سجود
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

خواطر شابة يقول...

ابو حميد
صح يبقى لازم تقولي كفارة انا كنت محبوسة بقالي شهرين
تعرف والله الحل الذي طرحته عملي جدا أشكرك على تنبيهي اليه فليست كل الدراما مضيعة للوقت التعميم أكيد ظالم هناك اعمال محترمة وتستحق المشاهدة
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

عاوز اصحى
لا انا لم اكن من متابعي نور انا بلائي ابتدأ بمسلسل سنوات الضياع وبعده قررت التوقف ونفذت فعلا لكن عدت من جديد بهذا المسلسل وصراحة انا شايفة انها خيبة اني التزم بمشاهدة عمل اكثر من 120 حلقة هذا هراء وضياع للوقت فيما لايفيد لهذا ان شاء الله سالتزم هذه المرة بقراري ولن اتابع عملا اخر ابدا
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

عزيزتي انت عندك ارادة قوية لتدعي مسلسلا يعجبك وتابعتيه في الحلقة الاخيرة انا ليست لدي نفس القوة انا أمس لم اكن لافوت الحلقة لاي سبب الا لو كنت مت غير هذا كنت سأجد طريقة للمتابعة
لكن الان وقد تحررت لن أقع في الاسر مجددا ابدا ان شاء الله
انا عمري ماأزهق منك طولي براحتك المدونة مدونتك وانت تنوري
دمت بكل الود

عزيز يقول...

جميل هدا الشعور
الاحساس بالحرية

لكن الطامة الكبرى لدى بعضهم عندما يتجاوز متل هده المسلسلات شاشة التلفاز ليصبح قاعدة يبني عليها احدنا حياته الضائعة

خواطر شابة يقول...

سجود
هههههه انت تنوري ايا كان ترتيب تعليقك
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

لاسع افندي
شفت الصبر وطول البال 120 حلقة والمفارقة انها لو كانت حلقات من الشيخ فلان او العالم فلان لما استطعت الصبر عليها 120 حلقة
الان انا استغرب فعلا من صبر ايوب الذي تمتعت به طوال الفترة الماضية
الان بعد الاستقلال لن اعود عبدة ابدا
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
الله يسلمك وعقبالك من أي حاجة انت حاسس انك أسير لها
انا لم أعمم وفعلا الفن عموما فيه الهادف وفيه الهابط فيه المفيد وفيه ما هدفه فقط تمضية الوقت لكن عموما فكرة ان ارتبط بعمل لدرجة تحكمه في برنامجي اليومي ومواعيدي هذا الذي سأتجنبه لكني اكيد لن أعتزل التلفاز
تمنياتي لك ان تكون بخير
دمت بكل الود

sony2000 يقول...

لااااااااا انا بقي اخدت قرار اعطني حوريتي اطلق يدياااااااااااا دا من ذماااااااااااااان
بجد اما شوف مسلس مهند ونور اخدت قرار لا رجعه فيه
متفرجشي علي تركب تاااااااااني
نفر بتاتا ابدا
وجعوا قلبنا يااوختشي
كل واحده بقت يوغمن عليها لما تشوف مهند دا
يلا ربو فالعالم العربي كله حب التركي اونلي
هههههههههههههه
تقبلي مروري وتحياتي

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
مسيو هاني التركي احتل العالم العربي كله من المحيط الهادر الى الخليج الثائر ضحكتني بوحدة الخيبة هو على رأيك على الاقل نكون توحدنا في حاجة بس تعرف مش كل التركي وحش اذا كان مسلسل منهم خلى اسرائيل تحتج وتستدعي السفير التركي يعني مسلسلاتهم زي كل حاجة في الحياة فيها الحلو والوحش بس برضه لن اتنازل مجددا عن حريتي ابدا أبدا

خواطر شابة يقول...

ماجد العياطي
طب لو كل الستات بطلت فرجة منتجي المسلسلات يعملوا ايه يشحتوا هههه مش برضه رزق الهبل على المجانين
الله يبارك فيك أما أشوف هذه المرة الى اي مدى قراري هذا سيبقى ساري المفعول بس تعرف طعم الحرية مختلف
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

Foxology
صحيح تيمة المسلسلات تقريبا واحدة وفي النهاية الخير ينتصر والمضحك ان الحلقتين الاخيرتين يكون فيهما المخرج وكأنه يحمل عصا سحرية في يده فجأة كل المشاكل تحل بقدرة قادر وهي التي استعصت على كل حل طوال الحلقات الاخرى
انا عايزة مخرج بعصا سحرية يشوف لي حل في حياتي انا كمان هههه
بس صحيح ليه المسلسلات التركي كلها فوق 100 حلقة هو مقرر عليهم العدد ول ايه هههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

عزيز
ما أحلى هذا الشعور عزيز راه الحبس صافي مكنتغدى مكنصلي فخاطري من الخدمة للتلفزة للخدمة عييت الجرا صافي
راه احمق اللي بغا يطبق ما يراه في المسلسلات على حياته حتى ابطال هذه المسلسلات لايعيشون في حياتهم الحقيقية ما يمثلونه
دمت بكل الود عزيز ومبروك اطفاء الشمعة الاولى لمدونتك عقبال السنين القادمة ان شاء الله
تحياتي

خواطر شابة يقول...

sony2000
يعني انت اخذت افراج قبل مني يالله كفارة مهو برضه السجن للجدعان
انا مسلسل نور لم اتابعه انا تعرفت على الدراما التركية من مسلسل سنوات الضياع بس صراحة كلهم وجع قلب وكان علينا من ده بأيه بس صحيح الجنون فنون
دمت بكل الود والمحبة عزيزتي

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

ههههههههههههه والله انتى تحفه احسن حاجه ان الواحد يريح دماغه وما يتابعش حاجه خالص دى الحريه نعمه

البنفسج الحزين يقول...

أخيييييييرا لقيت حد كان بيتابع مسلسل عاصي زيي...
بصي بقاانا دايما كنت باتابع شويه المسلسلات التركي وبعدين بازهق ومش باكملها عملت كده في نور وفي وتمضي الايام أما عاصي بقا فبصراحه مقدرتش اقاوم لأنه شدني جداو عجبني جدا ...وعلي الرغم من انه 144 حلقه بالظبط ...الا انه ماتحسيش بالملل وانتي بتتفرجي علي اللقطات والمشاهد لأن الصورة مبهرة شوفي كم الخضرة الجميله في المزارع اللي كانوا بيسكنوا فيها والله انا تمنيت اني اعيش معاهم في نفس القريه بتاعتهم من جمال مناظرها الطبيعيه وحياتهم البسيطه الجميله ..
وطبعا كله كوم وقصه الحب الجميله بين عاصي وأمير وخصوصا في الحلقات الاولانيه قبل ما يصارحوا بعض كانت جميله قوي وشيقه جدا بجد هما ممثلين جيدين جدا...
طبعا ده ما يمنعش ان الاحداث احيانا كانت غير واقعيه زياده عن اللزوم... وتحسي ان تلات اربع المسلسل قاعدين علي الصفرة بياكلوا ياما في المطبخ بيحضروا الاكل ...هههههههه...بس انا ماوعدكيش اني هابطل حيث اني اليومين دول عندي وقت فراغ كبير ...

إيمان يقول...

هههههههههههههههههههههههه انا كفايه عليه مسلسل عليا ونور ومهند
اما اخلصهم هاشوف عاصى
هههههههههههههههههه احتلال تركى فائق الدول العربيه
اخرة المسلسلات بابا بيفضل يبرق لى هههههههههههههه
مع خالص حبى وحبى

لــــ زهــــــراء ــــولا يقول...

انا كنت بتابع مسلسل جميلة التركي ومن ساعتها حررررررررمت اصلاً اتابع مسلسلات تركية عمري ما شوفت واحدة تقعد حامل في مسلسل ال 9 شهور كلهم هههههههههههههههههههههه

خواطر شابة يقول...

طوبة فضة وطوبة ذهب
مش والنبي عندي حق الحرية نعمة بلا الاستلاب اللي انا كنت فيه بس المرة دي على رقبتي اني افرط فيها تاني ههه
دمت بكل الود عزيزتي

Tamer Moghazy يقول...

عارفة..؟؟
انا لنفس السبب المواطن الوحيد اللي مش بيشرب شاي..
او مش متعود على الشاي والناس تستغرب وتبص لي كأني فيا غلطة او عيب خلقي اني مش باموت ويومي يبوظ لو مش شربت الشاي زيهم..!!!
نفس الحكاية في المسلسلات..ما هي جاية من السلسلة :D

فعلا (يموت الانسان ..أسير عاداته)
اللي وصف اختار فعلا لفظ الأســّر

خواطر شابة يقول...

البنفسج الحزين
ده انا كنت مدمناه ممكن افوت حاجات كثير عشان أحضره
هي كانت 144 وانا باكتب التدوينة حاولت اتذكر العدد بالضبط فلما معرفتش حطيت انه اكثر من 120 بذمتك مش لينا الجنة على طولة البال دي 144 يوم يعني 20 اسبوع و4 ايام فوق البيعة ههه
تعرفي ان والدتي كانت متابعة المسلسل بس عشان الخضرة اللي فيه والمزارع مش هماها الاحداث نهائيا بقدر روعة
تعرفي ان احنا بنهرب من الواقع المر بقصص الحب الجميله الجميلة في هذه المسلسلات لانها صراحة غير موجودة بهذه الروعة وهذا الصدق الا في المسلسلات.
ولا حكاية لما يكون حل المشكل متوقف على كلمة ويقعدوا يجرجروا فينا ايام على ما يقولوها والله متابعة هذه المسلسلات تعلم الانسان فضيلة الصبر ههه
يبقى ناوية تابعي صرخة حجر على العموم هو يستحق المشاهدة مادام أثار غضب اسرائيل لدرجة استدعاء السفير التركي بس انا عن نفسي سأقول للدراما التركي " توبو توبة ان كنت احبك تاني توبة" هههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

emymony
يالله يا ستي براحتك ماهو السجن للجدعان برضه بس تعرفي طال الزمان ام قصر حتوصلي للقناعة دي لان مسلسلاتهم هي اي نعم جميلة بس طوييييييييييييييلة زيادة عن اللزوم يعني حبس حبس مفيش كلام
دمت بكل الود عزيزتي وكل مسلسل وانت بخير

خواطر شابة يقول...

لولا وزهراء
ان واحدة تقعد حامل في مسلسل ال 9 شهور كلهم ده قمة الواقعية بيعيشوك اليوم بيومه هو احنا ورانا حاجة ما احنا فاضيين وحتى لو ورانا بنفضي نفسنا عشان خاطرهم هههه بس خلاص قرار نهائي توبة من دي النوبة
تحياتدي وودي لك

خواطر شابة يقول...

Timo
معك كل الحق فعلا " يموت الانسان اسير عاداته" لكن الانسان ربي ميزه بالعقل واعطاه ارادة بالتالي يستطيع دوما بارادته الفكاك من أسر عاداته وهذا ما قررته هذه المرة سأكسر قيد عادتي وسأفك نفسي بارادتي من أسر المسلسلات التركية وسأنجح ان شاء الله
دمت بكل الود

Heba Faruq يقول...

حمدالله على السلامة
عند حق فعلا المسلسلات دي بتحسس الواحد انه في سجن حقيقي ولما تخلص ياسلام كأنه اتحرر من عبأ تقيل
لكن فيه مسلسلات الواحد ما بيبقاش عايزها تخلص ويزعل قوي في نهايتها لكن دي بقت نادرة جدا
انا اخدت نفس قرارك ده بعد ما اتفرجت على نور ومهند اللي اتفرجت عليه من باب الفضول بعد الضجة اللي حصلت عليه لكن حسيت بعد ما شفته اني اخدت أكبر مقلب في حياتي وندمت على الوقت اللي ضاع
الغريب قوي اني قرأت من يومين ان هناك تعليمات من رئيس الوزراء التركي بعمل مسلسلات مخصوصة عشان الوطن العربي فإيه السر يا ترى صحيح حاجة تقلق

مع تحياتي

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

الف مليون مبروك
على الحرية والأستقلال
طب دا انتى قعدتى اسيرة
لمدة 120حلقة أنا أتأسرت
لمدة !؟والله ما ادرى نوجا
لمده كم من السنـــوات
لمسلسل امريكى يُدعى
Bold and beautiful
ولم يشفع سفرى للسعودية
للعمل هناك بل جعلت أبناء
اخوتى يكتبون لى الملخص فى كل
رسالة المهم سافرت وعدت والمسلسل
شغال الى الأن

Unknown يقول...

نوجا هناك جديد
فى مدونتى ولمن بلوجر
مازال (معاندنى ومخاصمنى)

خواطر شابة يقول...

هبة فاروق
الله يسلمك وعلى رأي ابو حميد كفارة
انت قلتيها كأنه كان هم وانزاح لانه والله نصبح أسرى معاد المسلسل مقدس لا يشغلنا عنه شاغل
ماهو اللي بيحصل انك بتتفرجي في البداية بدافع الفضول لكن بعد شوية تكتشفي انك مسلوبة الارادة ومتقدريش تتوقفي
ان كان على تركيا وعلى رئيس وزرائها اردوغان ذو المواقف المشرفة خليه يعمل مسلسلات ويوجهها للوطن العربي مين يعرف يمكن يكون على ايده الشفاء ههه
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

norahaty
الله يبارك فيك وعقبال كل مبتلى
انت اذن توصفين بصبر اكبر من صبر ايوب انا 144 حلقة وحاسة اني زي ما أكون خرجت من السجن
تعرفي هنا ايضا هناك مسلسل امريكي منذ سنوات اسمه توب موديل انا باغيب سنين وارجع اشوف حلقة الاقي اللي كانوا بيحبوا بعض بقوا بيكرهوا بعض او الاقي اطراف العلاقات اتغيروا وتبادلوا المواقع حاجة عجب والله
بس تعرفي والله طعم الحرية حلو ومش حأفرط فيه تاني أبدا
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

norahaty
بلوجر معند وانت أعند منه واحنا غلبانين
غيري القالب ياحبيبتي مفيش حل غير ده ياالله قولي بسم الله وانوي
دمت بكل الود

Hesham يقول...

على فكره انا لست من هواه الدراما بشكل عام ولكنى اسمع عن الدراما التركيه ولكن ايا كان فهذا قرار ك وان كنت فى اعتقادى انه صواب لان التمثيليات بصفة عامه تدور فى ذات الفلك ويمكن بابطال مختلفين

Unknown يقول...

بس اعتقد ان
بولد أند بيوتيفل
تفوق على الجميع بردون
يانوجا جميع النساء أحبت
جميع الرجال وحدث كثير من
التباديلوالتوافيق ومن كان
يكره اصبح يحب ومن كان يحب اصبح
يكره....بجد شىء لا يصدقه العقل
الله يرحمنا !!!

خواطر شابة يقول...

Hesham
هناك اعمال متميزة كي لا نكون ظالمين لكن الغالب الاعم هو مضيعة الوقت اعرف مثلا ان عملا تركيا جعل اسرائيل تستدعي سفيرها للاحتجاج فالتعميم ظلم لكن مع ذلك انا اصبحت لدي قناعة الا اربط نفسي بعمل نهائيا لااريد ان اصبح اسيرة لعمل جديد مهما كان
تحياتي وتقديري

خواطر شابة يقول...

norahaty
مبروك القالب الجديد للمدونة ربي يجعله وش السعد وتنتهي المشكلة ان شاء الله
لكن في الريدر لاحظي لازال الظاهر هو زوج الاتنين يمكن يجب ان تكتبي شئ جديد على سبيل التجربة
تحياتي لك

بحر الالوان يقول...

هي الخلافة العثمانية رجعت تاني!! ......عموما اتفق معك ..... ارفع راسك ياخي فقط مضي عهد الاستعباد :)

تحياتي

خواطر شابة يقول...

بحر الالوان
وانت الصادق الخلافة التركية التلفزية هي اللي عادت وبقوة وفرضت سيطرتها من المحيط الى الخليج لكن بالنسبة لي خلاص انتهى عهد الاستعباد انا استنشقت نسيم الحرية ولن افرط فيه من جديد ابدا
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سمع هوص (Abo 3li) يقول...

حمدالله علي السلامة... اصعب حاجة الاقلاع عن الادمان مهما كان نوعه... اوعي ترجعيله بقي..

زيارة اولي.. ومش اخيرة ان شاء الله

تحياتي

خواطر شابة يقول...

سمع هوص
الله يسلمك فعلا الادمان مشكل و قرارالاقلاع ليس هو الصعب بقدر صعوبة الاستمرار فيه
سعيدة بزيارتك الاولى وان شاء الله يدوم التواصل
دمت بكل الود

هيثــم رمضـــان يقول...

أحييكي علي هذا القرار وألف مبروك علي الحرية وأري أن لا مانع من متابعة بعض المسلسلات فهناك مسلسلات هادفه وتحمل أفكار جيده مثل عائلة ونيس وإمام الدعاة والمسلسلات التاريخية ولكني ضد أن يتملكني مسلسل وأقع في أسره لمدة 120 حلقة وأعمم هذة الفكرة علي كل شيء فأنا ضد أن يأسرني أي شيء سواء كانت مسلسلات أو أفلام أو مباريات كرة قدم أو إنترنت لأن ذلك ربما يؤثر علي أشياء أخري مثل العبادات وقراءة الكتب والواجبات اليومية تجاه الأسرة وهكذا , والخلاصة لا مانع من متابعة أي شيء لكن بشرطين الاول أن أكون أنا المتحكم في هذا الشيء وليس هو الذي يتحكم بي والثاني أن تكون المتابعة بالقدر المعقول بلا إفراط , ولذلك أحييكي مره أخري علي هذا القرار وهو الا يأسرك شيء بعد اليوم ولكنك تستطيعي متابعة الأسياء المفيدة في حدود المعقول.

تحياتي

د/ أحمد لاشين يقول...

ما اجمل الحرية
ولا يشعر بهذا فعلا الا من فقدها
فمن كان اسيرا لمسلسل
او اسيرا لسلوك ما
او مثلي اسيرا لذنوبه
وعندما يشعر بالحرية من هذا الاسر فعلا يكون يوم عيد
ولذلك فإن الحرية من اهم فرائض هذا الدين
والعمل علي تحرير الانسان من كل قيد هو فعلا من الاهداف السامية للاسلام
تحرير الانسان من عبودية اي شئ الا الله
تحرير الانسان من شهواته
تحرير الانسان من ذل الانسان
تحرير الانسان من قيود وهواجس تسيطر عليه لتقعده عن العمل

عاشت الحرية فريضة اسلامية

خواطر شابة يقول...

هيثم رمضان
صدقا انت قلت كل ما أريد قوله وأوصلته بدقة وايجاز فعلا المشكلة ليست في المتابعة المشكلة في الاستلاب الذي يحصل
انت اعطيت الخلاصة يجب أن تكون المتابعة بالقدر المعقول بلا إفراط وهذا ما سأفعله لانه ليس من المعقول انني سأعتزل المشاهدة لكن كما قلت انت سأفعل في حدود المعقول ولن اسمح لشئ باستلابي مجددا
دمت بكل ود.

خواطر شابة يقول...

د احمد لاشين
اه صدقا ما ما اجمل الحرية وما احلى نسائمها
وما أحلى المعنى الشامل الذي أعطيته لها
ومعك أقول عاشت الحرية وعسى أن اتحرر ان شاء الله من أشياء أخرى تأسرني
دمت بكل الود والتقدير

كلمات من نور يقول...

تعرفي يا فتاتي أنا دايما امازح أمي وخالاتي لما يتابعوا مسلسل و اقولهم : بعد المسلسلات لازم تحللوا دم تشوفوا نسبة التأخر وصلت لكام و أكيد حتكون زادت ...تعرفي أنا منذ سنوات طوال لا أرى أي مسلسل لا عربي ولا اجنبي وفي مرة من المرات كنت اتحدث مع صديقه فقالت لي انها نادرا ما تتباع المسلسلات ولكنها ترى مسلسل او اثنين وساعات تلاته في رمضان فقلت لها : سبحان الله يا امرأة لا ترين مسلسلات طوال العام وتتفرغين لهم في شهر الصيام والقرآن؟؟؟؟؟ دعينا نعاهد الله على ختام القرآن هذا العام في رمضان مرتان وثلاث ونقيم الليل متهجدين إلى الله ...والحمدلله وفقها ربي في الانتهاء من هذا الابتلاء و نجحت في التخلص من غدمان المسلسلات في رمضان....تحياتي

خواطر شابة يقول...

كلمات من نور
انا لست مدمنة مسلسلات وفي رمضان الحمد لله لم أتابع أيا منها ربما لهذا السبب احسست بالضيق عندما استعبدني هذا المسلسل وفرحت عندما انتهى
انا احب ان لاأرتبط بشئ بمعنى اتفرج متى ما كان الوقت مناسب دون التزام من جانبي
شكرا على المرور الطيب
دمت بكل الود