الأربعاء، 31 مارس، 2010

خائفة من شئ ما


الفوبيا هي كلمة يونانية الاصل تستخدم للدلالة على مرض نفسي هو الرهاب أو الخوف الشديد من أمر ما.

المريض بالفوبيا عندما يتعرض الى مثير الخوف لديه الذي يمكن أن يكون أي شئ لأن مسببات الفوبيا متعددة ومتنوعة وتختلف من شخص الى أخر يصاب بحالة من الهلع والخوف من أعراضها تسارع دقات القلب التعرق زيادة سرعة التنفس والارتجاف اضافة لاعراض أخرى مختلفة.

أنا عن نفسي عندي خوف مرضي من شيئين اتنين هما:

الأماكن العالية: فأنا أخاف جدا أن أقف على حافة أشعر بالدوار والخوف الشديد لدرجة ان اخوتي يضحكون علي لأنني أرفض السياقة في الطرق الجبيلة ذات المنحدرات الوعرة وحتى لو كنت فقط راكبة مع أحدهم أعيش فترة رعب الى أن تنتهي الطريق او أغمض عيني نهائيا كي أهرب من رعبي وخوفي.

الأدوات الحادة: عندي رعب قاتل من السكاكين والسواطير يكفي أن يضع أحدهم أصبعه على جسدي ويقول سكين لأحس بانقباض كل عضلة في جسمي وبدقات قلبي تتسارع ورجفة تسري في أوصالي حتى المسلسلات والافلام التاريخية رغم أني متيقنة ان الامر مجرد تمثيل لكن مع ذلك لم أستطع يوما التغلب على خوفي ومشاهدة معركة بالسيوف والغريب في الامر انه لو كانت المعركة بالمسدسات يكون الامر عادي رغم أن المفروض أن يكون فعل القتل هو المرعب لا الوسيلة.

يقال ان الفوبيا تكون اما وراثية أو نتيجة تجربة أو موقف معين تعرض له الانسان وترك رواسب واثار على نفسيته. أنا عن نفسي لاأعرف سببا لخوفي من الاماكن العالية أما السكاكين فأعتقد أن حضوري وأنا صغيرة لعملية ذبح خروف كانت هي السبب.

يقال أيضا ان العلاج الاقضل للفوبيا هو بمواجهة الشئ المثير للخوف لكن صراحة القول شئ والتطبيق شئ أخرلان الامر فعلا فوق طاقتنا ربما بمساعدة واشراف طبيب نفسي سيكون الامر ممكن لكن غير هذا أعتقد أن المواجهة ستكون فقط وسيلة لتعذيب الذات دون نتيجة تذكر هذا ان لم تأتي بنتيجة عكسية.

أتمنى أن تشاركوا بتعليقاتكم في اثراء الموضوع سواء بتجارب شخصية او بنماذج تعرفونها أو بحلول مقترحة للتغلب على هذه المشكلة.

هناك 79 تعليقًا:

star in the sky يقول...

ايوة
ماما بتخاف جداااا من نوع من الحيوانات او الحشرات وممكن تخرج من الاوضة وتسيبها الا لما تتضرب ولما بتحلم بيها بالليل بتقول انه بيكون زى العقاب بالنسبة لها

بس انا الموضوع كان بالنسبة لى بالعكس مبقتش بخاف منه لان محبتش ان اعيش الخوف ده والرعب ده


الخوف فى حد ذاته حاجة صعبة اووى ولما يبقى مريض بالخوف من حاجة ده بيبقى مشكلة

انا بخاااااف من حاجات كتييييرة اووى بس من جوايا من عاوز يوصل لمرحلة الخوف المرضى او يمكن انا فعلا بخاف بس لان متحطيتش فى مواقف مع الحاجات اللى بخاف منها دى مش متاكدة انى مريضة بالخوف منها

بس المواجهة افضل حل ولو يكون فى دكتور نفسى هيكون احسسسسسن بكتييييييييير زى ما قلتى

عزيز يقول...

غمضي عينيك وزيدي القدام ديري بداك المثل ديالنا
زعم وتاكل اللحم

هههههه

مصطلح الفوبيا فكرني بفوبيا الاسلام الاوربي
شي خايف من موس وجبل وشي خايف من الاسلام

كيكى عوووووو يقول...

مممممممممممممممممممممم
انا اكتر حاجة بخااااااف منها
الكهربا اخاف المس التلفزيون اى حاجة فيها فيشة
وخلااااااااااااص
والميزان لمة بجئ اوزن
عااااااااااااااا
عوووووووو

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم عزيزتي خواطر شابة

اولا سعيد جدا بتعليقك في مدونتي المتواضعة
ثانيا اود ان اعلق علي تدوينة البحر واقول انكي محظوظة ولله الحمد بمدينة مثل اغادير او اكادير كما تنطقونها فهي مدينة جميلة وليستمدينتك فقط ولكن كل مدون ومناطق المغرب فهي بالنسبة لي بلد عزيز وجميل وهي ليست مجاملة ولكن لانني درست في الكلية بعض الفترات التاريخية التي مرت عليها فاحببت بلاد المغرب واعجبت بها ايما اعجاب والبحر بالفعل مثل الدنيا نراها انها واسعة وتغدر بنا علي حين غرة فهي كالبحر الواسع والذى من الممكن ان يبتلعنا في اي وقت

اما تعليقى علي هذه التدوينة اقول رايى المتواضع انكي لابد من العلاج النفسي وهذاخير لكى علي اية حال
فالله خلق الداء ومعه الدواء فاذا اعتبرنا ان الفوبيا داء فمن المؤكد انه له دواء شافي باذن الله
وربنا يمن عليكي بالاتخافي الا منه سبحانه



تحياتي لكي وعلي تواصل دائما

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

عايزه اقولك انى عندى فوبيا غير طبيعيه من الاماكن المرتفعه وحصل موقف فى حمله من الحملات انى طلعت ورا الحمله لحد الدور التاسع عشان معاينه لمكان معين وما خدتش بالى غير بعد ما عديت اكتشفت ان مفيش سور للسطوح عارفه انى وقفت اللجنه اكتر من ساعه عشان انزل لان قلبى كان هيقف من الرعب بجد حاجه صعبه وانا مش مع اى حد يقول موضوع التغلب عليها بالمواجهه لان انا واحده من الناس بتقلب عكسى معايا ومش وراثيه ولا راجعه لاى حوادث قديمه بس مش عارفه ايه سببها عارفه انه موضوع حلو اوى وجديد

sal يقول...

ما تقلقيش يا خواطر
ايه يعنى الخوف من الاماكن العالية
كثيير قوى من الناس بيحصل معاها كده
ما تروحيش اماكن عاليه...اقرى كتاب لما تمشى فى طريق جبلى او ما شابه
اما حكاية الالات الحادة
ما انت عارفه السبب... خلاص
اعانك الله ولو حاولت لوحدك ستنجحى باذن الله
ولو استعنت بطبيب نفسى ماشى

المهم اوعى تخافى من النت وخليك متألقة كعادتك

تحياتى

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

زين اتمنى انك تكوني متصافية معايا و سوء تفاهم لي وقع مياثرش على علاقتنا

اما للبوست فكثير ما اسمع عن الفوبيا لكن الحمد لله لا ارى في نفس اي اثر لها

تحياتي

مواطن شووجااع يقول...

أنا عندي فوبيا من الأماكن المغلقة
وبحب جداً الأماكن المفتوحــة !

لدرجة إنه في أوقـات الشتاء البارد لا مانع عندي من فتح البلكونـة الخاصة بغرفتي أثناء النــوم !

ويؤدي هذا في كثييييييييير من الأوقــات لنوبات برد شديدة وكحة غير إن جسمي بيبقي متكسر .

بس بجد أصبحت عادة عندي !

شكراً علي الموضوع .

عاوز اصحي يقول...

هههههههههههه
بصراحه مقدرتش امسك نفسي وانتي بتتكلمي عن فوبيا الحاجات الحاده اللي عندك
يعني بمجرد ان واحد يحط صباعه عليكي ويقولك سكين تخافي .... انا اسف بس ياحظ اصحابك
بيستخدموا نقطه ضعفك دي ؟ ... بصراحه فوبيا االات الحاده دي لذيذه

نرجع بقي لموضوعنا في البوست اللي فات كنت قولتلك اني لما بشوف النيل باتساعه وانا ماشي علي الكوبري بحس برعب فظيع لدرجه اني كنت بمسك في ايد اللي معايا بشده هي تعتبر هي والاماكن المرتفعه حاجه واحده لاني ساكن في الدور الارضي ومتعودتش اقف في بلكونه .... فلما بقف في حته عاليه بحس اني هقع او راسي هتغلبني واقوم متشقلب علي الارض

ومعاكي حق فعلا ان الواحد يواجهه الفوبيا بتاعته دي صعبه جدااا ف شوفي لنا حاجه تكون سهله كدا علشان اقدر امشي علي الكوبري براحتي وابص من الدور العاشر براحتي

وياحظ اصحابك مره تانيه

تحياتي

sony2000 يقول...

بيفكرني باللي مسمينو حاليا فوبيا الاسلام في اوروبا
كله مرعوب وخايف منه
ليه ...مااعرفشي السبب الحقيقي

خواطر شابة يقول...

star in the sky
انا ابنة عمي رعبها هو من الفأر لو رأته أ, حتى سمعت من يتكلم عنه تشعر بالخوف والرعب
انك قدرتي انك تتغلبي على خوفك شئ جيد ومعناه أنه من البداية لم يكن متمكنا منك بشكل كامل
عزيزتي فكرة المواجهة صعبة أنا لو حد واجهني بسكين ممكن بدل ما أتعالج قلبي يوقف لان لن تتصوري درجة رعبي منه
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

عزيز
انا خايفة ندير زعم ترعف لانني لاأضمن اني سأكل اللحم بالزعامة ههه
الغرب مرعوب من الصورة التي يصدرها له بعضنا عن الاسلام وهؤلاء يخيفونني انا المسلمة فما بالد بمن ليس على دينهم

خواطر شابة يقول...

كيكي عوووو
يا عزيزتي الخوف من الكهرباء خصوصا في عصرنا هذا مشكلة فكل شئ بالكهرباء ربي يكون في عونك
طيب والميزان تخافي منه ليه هل من نتيجة الوزن أم منه هو في حد ذاته?
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

هيثم السايس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أنا أسعد بالتواصل كن أكيد
معك دق البحر كالدنيا أو الدنيا هي التي كالبحر كلاهما بعد أن تطمئن له يمكن أن يريك الوجه الاخر دون سابق انذار
انا لاأفكر في علاج ولا أعتقد اني أحتاجه انا أتجنب مثيرات الخوف عندي ونبينا عليه السلام اخوتي كل عام يترجونني لحضور ذبح الخروف في العيد الكبير لمواجهة خوفي وأعدهم وفي أخر لحظة أنسحب لاني لاأقدر لذا انا تعودت على وضعي ومن معي تعايشوا معه ولم يعد الامر مزعج لا لي ولا لهم
دمت في رعاية الله وحفظه

خواطر شابة يقول...

طوبة فضة وطوبة ذهب
عزيزتي أتفهم موقفك جدا لانني مررت من عشرات مثله مثلا انا كنت كتت في بوست سابق عن قصبة اكادير اوفلا وهي اكادير القديمة قبل الزلزال موجودة أعلى جبل لو صعدنا وأراد أخي التوقف بالسيارة في الموقف الخاص بالسيارات والذي يطل على المدينة من أعلى مستحيل أن أبقى انا في السيارة يتوقفون وينزلزنني وبعدها يركن السيارة والا سيتوقف قلبي
يا عزيزتي من يقولون بالمواجهة لايعرفون حقيقة الامر ونوعية الشعور لذا يكون الكلام سهلا عليه والمثل في بلادي يقول "اسأل المجرب ولا تسأل الطبيب"
دمت بكل الود والمحبة

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

sal
هذا ما أفعله اتجنب مثيراث الخوف لدي ولا أعتقد اني محتاجة لطبيب نفسي فالامر الحمد لله تحت السيطرة ومحيطي ايضا يساعدني في التعايش مع خوفي
لا يا سيدي ربي ما يجيب خوف من النت ورأيك المشجع أسعدني بارك الله فيك
دمت في حفظ الله

خواطر شابة يقول...

الطالبة عفو الله
بنت بلادي انا لست فقط متصافية معك بل ومحبة لك يشهد الله وما حصل لايرقى اصلا لمرتبة سوء تفاهم فانسي الأمر
احمدي الله عزيزتي انك لاتعانين منها هو صحيح درجاتها متفاوتة بين الناس بحيث عند البعض تكون فعلا بشكل مرضي يؤثر على السير العادي لحياتهم انا كنت رأيت سيدة تخاف من الفيروسات والامراض لدرجة انها تغسل النقود والله العظيم رأيتها بعيني الامر عندها تحول من خوف مرضي الى نوع من الوسواس عافانا الله واياكم
تهلاي فراسك بزاف ومتاخذيش في بالك راكي عزيزة ربي شاهد

خواطر شابة يقول...

مواطن شووجااع
انا يمكن أن أغلق على نفسي عادي لكن بمجرد ان يغلق علي أحد أحس بالضيق
في حالتك يجب ان تحاول التغلب على شغورك لانك ثؤثر على صحتك ونزلات البرد المكررة خطر عليك
انت يجب فعلا أن تواجه خوفك من أجل صحتك على الاقل
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

عاوز اصحى
نقطة ضعفك مش لازم الكل يعرفها من يعرفها هم اخوتي ومحيطي العائلي فقط وهؤولاء كلهم يحاولون مساعدتي على التغلب على الخوف ولم يفكر أحد يوما في استغلال ذلك الا ببعض المزح احيانا لكن رد فعلي يخيفهم ما أنا ممكن قلبي يوقف في حركة زي دي
تعرف ان تعليقك في البوست السابق كان هو السبب في هذه التدوينة
يالله ادينا كلنا بندور على حاجة سهلة انا كمان مليش في حكاية المواجهة دي نهائيا بس تعرف انت طماع عايز تبص من الدور العاشر يا جبايرك ياأخي
في أمان الله

خواطر شابة يقول...

sony2000
العرب مرعوب من الصورة التي يصدرها البعض عن الاسلام الغررب مرعوب بسبب الفهم الخاطئ للاسلام والتصنيف المجحف له كدين يحض على العنف
هذا الخوف سيزول عندما يصلهم المعنى الحقيقي للاسلام
في حفظ الله عزيزتي

عزيز يقول...

هداك هو المشكل فاش كيكونو اولاد الاسلام ويسيئون اليه بحسن انهم على الحق وغيرهم على الضلال

ايوا الله يهدينا
تصبحي علىي خير

مصري جدا يقول...

خايف يفضل حالنا كدا أو يزداد سوءا

وخايف اكتر في يوم استعمل كلمة خايف دي

فاتيما يقول...

يا لهوى يا خواطر

البوست بتاعك خلانى اكتشف انى عندى فوبيا من حاجات كتير قوى و انا مش واخدة بالى


انا بخاف م الصراصير جداااا من و انا صغننة

بخاف من الكهربا زى كيكى

بخاف من الاماكن العالية زيك

بخاف زى هانى ان حال بلدنا يفضل زى ماهوه
و يوسف ميلاقيش مستقبل
و لا دنيا كويسة
و يقولى خلفتينى ليه؟!!


بخاف م البحر رغم انى بعشقه بس عمرى ما اتحمل فكرة انى ابقى ف مركب ف عرض البحر بترعب


بخاف من الناس العصبية اللى بتزعق


بخاف من فكرة ان محدش يبقى عاوزنى و مليش قيمة


بخاف جدا من الاهانة و الأذى

بخاف اتسبب بأذى لحد مينفعش يتمحى او يتصلح


يا لهوى

دنا طلعت خوافة قوى

وحشنى مدونتك قوى
و انتى كمان كنتى وحشانى

بوسات و حضونات يا خطورتى

خواطر شابة يقول...

عزيز
نعم غي جانب من الامر نحن نتحمل المسؤولية وفي جانب أخر هم يتحملونها ايضا لانهم لايحاولون معرفة الحقيقة

Hesham يقول...

تصدقى ياصديقتى انا عندى فوبيا من ايه ؟؟؟؟ من ان تستمر الحياه امامك اياما دون مشاكل ساعتها اشعر بالخوف من المجهول واشعر ان الأصعب والأقسى والأعنف قادم طول ماانا اعيش فى مشاكل فانا مطمئن الى انى استطيع الصمود اما اذا استقرت الدنيا اياما تطول اشعر ان القادم اهوال على طول

ماجد العياطي يقول...

وانا صغير صادفت معانا مشاهد ذبح كتير وكونت اخاف بالفعل

ولكن حضرت مشاهد ذبح اكثر فذهب عني الخوف

ربما ماعندك ليس رهابا ولكنه احساس زائد بالخوف ياتي مع تذكر هذه المشاهد

والحق انني من الذين يخافون الاماكن العاليه ولكن مع

مرور الوقت ومع التدرج وجدت انها عاديه والمسأله كلها

تعود

كان الله في عونك ولا تقلقي من شئ ابدا

والله من وراء القصد

وفقكي الله

Heba Faruq يقول...

معك حق ان الفوبيا مشكلة صعبة تضايق الانسان لكن من الضروري ان ندرك ان الانسان المصاب بها ليس له أي يد فيها فلا يجب نهائيا السخرية منه خاصة انه إذا فتش كل واحد في نفسه سيجد انه هو أيضا لديه شيء ما يخاف منه بشدة تماما مثل الشخص الذي يسخر منه..
أنا عن نفسي لدي أيضا خوف من الأماكن المرتفعة واعرف اشخاص كثيرين لديهم خوف من الأماكن المغلقة
واعتقد انه فعلا صعب جدا على الانسان انه يواجه الشيء المثير للخوف لان ذلك قد يأتي بنتيجة عكسية فيزداد خوفه لكن لابد ان يتم ذلك بطريقة علمية عن طريق اللجوء لمتخصص أو -كما اعتقد- هناك كتب متخصصة في هذا الأمر قد تفيد
وربنا يبعد عنا جميعا الخوف والقلق

دمتي في كل خير

تامر علي يقول...

الخوف عندي يصل لحد الفوبيا ولكن من المجهول فأحياناً أتصور كوارث ما وأعيش أحداثها في مخيلتي واتفاعل معها لحد الإغراق في التفاصيل والإنفعال الكامل معها والتعايش مع الخوف الناتج عنها حتى تصبح كأنها شبح يطاردني .... ولكنني أعتقد أن كل تلك الحالات في الإطار الطبيعي فالنفس البشرية خاصة في الظروف الحياتية المحيطة قد تمرض جداً فلله الحمد أنها توقفت عند الفوبيا :)

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

الحاجة اللي تمنع التنفس عندي وجودي في مكان ضيق في وضع افقي
لذلك لا يمكن اعمل أشعة في جهاز مغلق يشبه التابوت
ولا يمكن انام في سرير بدورين في الدور الأرضي
هي دي الحاجة اللي فعلا بتخوفني
وساعات كده افكر
ياترى ها اعمل ايه في القبر
وبعدين اقول لعل الله يكتب لي روضة من رياض الجنة فلا أخاف

اما عن الحل فالحقيقة معنديش اي حلول
عندك انتي ؟ :)

Foxology يقول...

الفوبيا شئ عادى جدا وطبيعى جدا جدا

تحياتى

إبتسامة ملاك يقول...

انا خوفى من المجهول هو دا اصعب شىء بيروادنى

وبالذات لما اكون مسافره او فى مشوار لوحدى بقول لنفسى ياترى هموت غريبه ومحدش هيتعرف عليا ولا ايه هيحصلى

هى دى النقطه اللى بتحيرنى بس والله

Atef Shahin يقول...

سيدتي الفاضلة .. هناك حوالي 100 نوع من الفوبيا أورد بعضا منهم هنا :
بانفوبيا :الخوف من كل شئ
أكروفوبيا :من الأماكن المرتفعة
إيكموفوبيا : من الآلات الحادة
ابلونوفوبيا:من الاستحمام
أجورافوبيا:من الأماكن الجديدة
أجاروفوبيا:من الاعتداء الجنسي
ألجوفوبيا :من الألم
أجيروفوبيا:من عبور الشارع
أندروفوبيا:من الرجال
أنثروفوبيا:من تجمعات الناس
انثوفوبيا:من الزهور
أسترا فوبيا:من الرعد والعواصف
باسيللوفوبيا:من الجراثيم
ديسيدوفوبيا:من إتخاذ قرارات
جليوفوبيا:من أن يضحك الناس عليه
جيفيروفوبيا:من الكباري والجسور

معذرة للإطالة وأنصحك بعدم أخذ أية علاجات وألإكتفاء بعدم التفكير في المشكلة طالما أنها غير مصحوبة
بقلق يعوقك عن العمل أو بإكتآب .

دمتي بخير

الحياة الطيبة يقول...

السلام عليكم ,مررت بمدونتك وأعجبني الموضوع وتفاعل أصحاب المدونات الأخرى ,فعلا الفوبيا شيئ مؤلم لمن يعانيه ,ما يساعد فعلا على التخلص من الفوبيا (التنفس العميق بطريقة (6 ,5 ,12)نتنفس من الأنف 6,ونكتم النفس 5,ثم يكون الزفير من الفم ببطء 12) عشر مرات لأن التنفس والعد يجعلك تركز على شيئ آخر والمخ لا يستطيع أن يركز على شيئين في وقت واحد ,التفكير بشئ آخر غير موضوع خوفنا بحيث ننشغل به أو الكتابة والإنشغال بها مثل كتابة ما نفعله الآن وما نراه ,لا نفكر بما نخاف منه ,تشغيل شريط استرخاء يعالج نفس الموضوع أو يعزز الشجاعة ,جربي هذه الطريقة وأخبريني بالنتائج ,وفقك الله واسمحي لي مروري بمدونتك ....كم أعجبتني ردود أصحاب المدونات الأخرى وخاصة من قال أن الروح قد تمرض مثل الجسد ,فعلا أحيانا تمرض أرواحنا ,استعيني بالله فهو سبحانه خير معين ,أشكرك على موضوعك المفيد .

micheal يقول...

بالنسبة لي عندي فوبيا الأماكن العالية والكلاب الضالة
:)
بس بحاول أتغلب ع الاتنين وبالأخص التانية
:)
تحياتي

صوت من مصر يقول...

مش عارف اشكرك ازاى

P A S H A يقول...

خواطر

إزيك ؟

يا رب تكوني بألف خير إن شاء الله

بصي يا ستي أنا عندي فوبيا من :

Illyngophobia النظر إلى الأسفل من مكانٍ مرتفع
Aichmophobia الإبر؛ كل ما هو حاد
Monophobia الوحدة
Dentophobia طبيب الأسنان
Doraphobia فرو / وبر الحيوانات
Hemophobia الدم
Macrophobia الإنتظار الطويل
Ophidiophobia الأفاعي
Stenophobia الأماكن الضيّقة

****

بس !

:)))

خالص تحياتي على موضوعك الرائع
سلام

ghada mOhsen يقول...

هلا نوجه ...

مؤخرا كنت فتحت الموضوع ده مع أخواتي
لأني بحس إني ماعنديش فوبيا في حاجه ..
قعدنا ندور ونفكر في حاجه أنا بخاف منها ..
لقيت حاجه تضحك شويه ..
أنا بخاف أوي من فرقعه البالونات ...
لما بشوف حد ماسك واحده .. بيجيلي رعب أوى إنها تفرقع في أي لحظه ...
مش عارفه ليه بالذات البالونات مع إني مش بخاف
مثلا من طلق الرصاص او صوت المفرقعات .. سبحان الله ...

أه صحيح وفي حاجه تانيه ...
أنا عن نفسي والحمدلله مش بخاف من المنحدرات
والمرتفعات ...
بس لما اشوف حد واقف على منحدر أو حافه بيجينى
خوف وبقعد أتخيل أنه أكيد راح يقع في أي لحظه ...
ومش برتاح إلا لما يمشي من عن الحافه ..
لدرجه إنها بتجيني في أحلامي إني اشوف ناس بتقع
من فوق .. وأقوم يوميها وأنا مصدعه ومريضه ..

بس أنا عن نفسي مش بخاف من المرتفعات زي ماقولتلك
بس بخاف على غيري .. مش عارفه ليه ..؟

والحل الوحيد إللي أعرفه هو المواجهه والتجربه ...

تسلمي إن شاء الله
تحياتي
... ;) ,,, ;) ...

ضكـــــتور جدا يقول...

السلام عليكم
نرجو مشاركتنا في نشر الفن الهادف
بنشر (شبكة صوتنا للفن الهادف)
http://www.sawtona.blogspot.com/
ووضع البانر الخاص بالشبكة في مدونتكم
http://img23.imageshack.us/img23/6886/91117988.jpg
جزاكم الله خيرا

Atef Shahin يقول...

سيدتي الفاضلة ..هناك حوالي100 نوع من الفوبيا وإسمحي لي أن أورد بعضا منها :
بانفوبيا : الخوف من كل شئ
أكروفوبيا :من الأماكن المرتفعة
إيكموفوبيا:من الآلات الحادة
أبلوتوفوبيا:من الإستحمام
أجورافوبيا:من الأماكن الجديدة
ألجوفوبيا:من الألم
أجيروفوبيا:الخوف من عبور الشارع
أندروفوبيا:من الرجال
أجاروفوبيا:من الإعتداء الجنسي
أنثروفوبيا:من تجمعات الناس
إنثوفوبيا:من الأزهار
أسترافوبيا:من الرعد والعواصف
باسيللوفوبيا:من الجراثيم
ديسيدوفوبيا: من إتخاذ قرارات
جليوفوبيا: الخوف من أن يضحك الناس عليه

وطالما لا يصاحب الفوبيا قلق نفسي أو إكتئاب فإنها لا تحتاج إلى علاج
دمتي بخير

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
خمعك كل الحق من حقك ان تخاف على أحوالنا فالمؤشرات كلها تجعل خوفك مبررا ومنطقيا
تمنياتي القلبية ان يكون غدنا أفضل باذن الله
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

فاتيما
معك حق كل واحد فينا عنده حاجات بتخوف يمكن حتى ميكونش واخذ باله منها
انا الصراصير عادي في حين عندي صاحبتي يمكن لو شافت اسد متعملش اللي بتعمله لو شافت صرصار
الكهرباء ايضا لاتشكل عندي اي مشكلة طالما الامور كلها سليمة وانا بعيد وبأدي العيش لخبازه
الاماكن العالية انا زيك بتخوفني ببس انا بخاف من الحافة مش العلو هو المشلكة انما الحافة هي المشكل
حال بلادنا أكيد تخوف بس انا مش مشكلة بالنسبة لي فوبيا لانه كله بيعدي وعندي ايمان ان بكره اكيد حيكون أحلى
انا ايضا فكرة اني أكون في مركب وسط البحر تثير فيا الرعب ده انا كان قلبي حيوقف في رحلة نهرية في مركب صغير ومش لوحدي اخوتي معي وبرضه كان قلبي حيوقف
الناس العصبية اتخنق منهم ممكن بس مبيخوفنيش
فكرة ان حد ميبقاش عاوزني او اني مليش قيمة عنده لاتؤرقني لان المثل بيقول اللي ميعرفك يجهلك ولاني واثقة من نفسي فأكيد هو الخسران
بالنسبة للاهانة والاذى في الغالب في الحياة انت تعامل الناس بما تحب ان يعاملوك به بالتالي الامر لايمثل مشكلة الا في حالات استتنائية ومن شواذ عن القاعدة العامة
طالما انت معندكيش نية تأذي حد فليه تخافي
يا عزيزتي مش بس انت كلنا خوافين انت مش استتناء
بوسة وحضن كبير يا أحلى فاتيما
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

hesham
تعرف اننا كعرب الشعوب الوحيدة اللي بتخاف لما تضحك وتلاقينا بنقول يارب تجيب العواقب سليمة مع ان المفروض منخليش حاجة تنغص فرحتنا ولما يجي الهم ليه وقته مش نضيع ساعة الفرحة خوفا من الهم اللي ممكن يجي او ميجيش
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

ماجد العياطي
انا مقدرتش احضرها تاني حاولت اكثر من مرة لكن في اخر لحظة أجبن
انا ليست الاماكن العادية التي تخيفني انما الحافة هي المشكلة
انا تعايشت مع خوفي وحتى محيطي تقبل ذلك ويساعدني في التعايش معه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

هبة فاروق
صح معك كل الحق انا الحمد لله محيطي متفهم جدا للامر ويساعدني على التعايش معه والغرباء طبعا لايعلمون اصلا بالامر
غعلا المواجهة الخوف هو من ان تجعل الامر يتفاقم الحل هو التعايش مع الامر خاصة لو كان في الحد المقبول وغير مؤثر بشكل سلبي وكبير على حياتنا
عزيزتي تمنياتي أن تكوني بألف خير
دمت بكل الود والمحبة

خواطر شابة يقول...

تامر علي
تعرف الخوف الذي تعيشه صعب ومؤثر انا الحمد لله لايشكل المستقبل هاجس بالنسبة لي أؤمن بحكمة كانت قريبتي تقولها لي تقول لي متحمليش هم الحاجة قبل متحصل وفري جهدك لساعة متحصل فعلا ولو محصلتش تكوني استفدت انك عشت في راحة
اكيد النفس ايضا كالجسد تصح وتمرض عافانا الله واياك
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

العزيزة ستيتة
تعرفي انه فعلا الاستلقاء بشكل افقي وفي مكان ضيق امر مرعب وسبب الرعب اكيد اننا نستحضر نومة القبر انا لم أتعرض لموقف مشابه لكن من كلامك تخيلت الامر فوجدته فعلا مخيف
يارب ياعزيزتي نكون من المقبولين عنده ومن المغفور لهم يارب
انا ايضا معنديش حلول انا الحل اللي طبقته هو اني تعايشت مع خوفي وبأحاول ابتعد قدر الامكان على مسببات الخوف عندي
دمت بكل الود والمحبة

خواطر شابة يقول...

Foxology
صح لكل منا شئ يخافه والامر طبيعيي طالما لم تكن له اعراض لا نفسية ولا جسدية مؤثرة ودائمة وقتها اكيد لابد من البحث عن علاج
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

ابتسامة ملاك
عزيزتي اكيد كلنا نخاف مما نجهله لكن مع ذلك الخوف هو من أن يجعلك الامر تتقوقعين لاتسافري ولا تخرجي الا مع مرافقين والحياة مش عاوزة مننا ده الظروف اوقات تفرض عليك انك تكوني لوحدك وانت لازم تكوني قد ده
تحياتي وودي عزيزتي

خواطر شابة يقول...

عاطف شاهين
شكرا على المعلومات القيمة وتعرف انا عندي كام واحدة من اللي انت عديتهم ثلاثة الاماكن العالية والالات الحادة وتجمعات الناس
انا من يجب ان يشكرك على المعلومات لا انت الذي تعتذر عن الاطالة وانا اصلا لم افكر يوما ان أخذ علاجات لأن الامر في حدود السيطرة الحمد لله
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

الحياة الطيبة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سعيدة بمرورك وان شاء الله يدوم التواصل
الحل الذي اقترحته فعلا عملي لكن تعلرف وقت وجود مؤثر الخوف العقل يتوقف انا وسكين على رقبتي أو قريب وموجه لجسدي لن أتذكر نهائيا التنفس ودقات قلبي المتسارعة تجعل التنفس بطريقة 6 5 12 ضربا من الخيال هذه الطريقة قد تنفع معي وقت السفر في النحدرات الصعبة وقتها يمكن رغم ان اكثر ما يريحني وقتها هو أن اسلم امري لله وأغمض عيني
اعدك ان شاء الله سأجرب الامر واكيد سأخبرك ببالنتيجة ان شاء الله
ان شاء الله يدوم التواصل
مع تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

micheal
اه ذكرتني كنت قرأت في تدوينة لك في انترفيو سابق عن موقف مع الكلاب الضالة وصراحة الكلاب مخيفة ربنا يبعد عننا شرهم
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

صوت من مصر
حتشكرني على أيه???
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

P A S H A
ياه كل ده انا مشتركة معك في الاولى والتانيةوالسادسة
واكيد لو فكرت حلاقي بلاوي تانية انما مش واخذة منها بالي او متحطيتش في مواقف اكتشف منها خوفي
سعيدة برأيك وان الموضوع اعجبك
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

غادة محسن
حلو انك تحسي ان معندكيش فوبيا من حاجة هي مؤثرة لايمكننا ان ننكر ذلك بس تعرفي فرقعة البالونات دي مقدور عليها والبالونات مش حاجة للاستعمال اليومي يعني بس في المناسبات مأأ،ا كمان ممكن اشوف فيلم الناس بتموت بالرصاص والقنابل عادي انما سيوف لا مع ان المفروض ان فعل الموت هو المرعب مش الوسيلة
انا ايضا اشترك معك في نفس الشعور انا امتنع عن الوقوف في الحافة وامنع من معي ان يفعل حتى أغادر اخوتي اصبحوا يتقبلون الامر ويمتنعون حتى ولو كان المنظر راشع ومغري يمتنعون في حضوري فدقات قلبي تصل الى حدودها القصوى
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

ضكتور جدا
وعليك السلام ورحمة الله وبركاته
اكيد نشر الفن الهادف غاية ومبتغى وسأفعل المطلوب ان شاء الله
تحياتي

خواطر شابة يقول...

عاطف شاهين
شكرا على المعلومات القيمة والمفيدة
تحياتي وودي

well يقول...

فهمت انك بتوضحى انك مريضة بمرض الفوبيا ..لو انتى مريضة بيه فدى علشان انتى مقتنعة انك مريضة بيه ..
الامر سهل واجهى الشئ اللى بتخافى منه بقلب جامد
يعنى مثلا اى اللى هيحصل لو وقعتى من مكان عالى ..هتموتى ..عادى نصيبك كدة ..قدر الله وما شاء فعل .شهيدة وليكى الجنة .
طب والسكينة مثلا ..هتجرحك ..دم هيخرج منك ..لكن مخسرتيش كل حاجة ..
والله مش هزار ولا تريقة على كلامك ..لكن فعلا فى مشاكل بتواجهنى بتكون دى طريقة تفكيرى فيها ..
بواجهة بقلب جامد ...هخاف من اى ..اى يعنى اللى ممكن يحصل ..وفيها اى يعنى لما يحصل كدة
ابتسمى وبذكر الله تطمئن القلوب
تحياتى

خواطر شابة يقول...

well
انا موضوعي مش شكوى بقدر ماهو مناقشة لموضوع موجود فعلا ومعترف به علميا ومن التعليقات واضح اني لست الوحيدة التي تشتكي منه
الفوبيا تعرف على انها خوف كامن مزمن غير مبرر وغير منطقي من شيء أو مكان أو سلوك معين يؤدي لقيام المريض بمحاولات واضحة للهروب من موقف، لمواجهة الشيء أو الظرف الذي يعتبره المريض خطرا على حياته بالتالي من التعريف واضح ان الخوف معترف انه غير منطقي لكنه موجود وهذا شئ ثابث ومعترف به
انا بالنسبة لحالتي انا مبتسمة وحتى موضوعي لم يكن ابدا للشكوى أوابتغاء حل بقدر ماكان طرح موضوع للنقاش
اكيد بذكر الله تطمئن القلوب سبحانه وتعالى

norahaty يقول...

اخاف من اشياء كثيرة
من المرض من العجز من
الاحتياج البدنى والنفسى
من المجهول عامة ايضاً

خواطر شابة يقول...

norahaty
كنت اقرأ تدوينتك واكتب تعليق اغلقت الصفحة وفتحت مدونتي لاجد تعليقك سبحان الله القلوب عند بعضها
اكيد المجهول مخيف لاننا عادة نخاف مما لا نعرفه
دمت بكل الود عزيزتي

باحث عن حب يقول...

انا بخاف
بقه
من الكلاب
جدا
\مش عارف اعمل ايه وبيسبب لى احراجات كبيره
مدونه
جميله

ليس فقيرا من يحب يقول...

ازيك يا حبيبتى وازى اخبارك

مقصرة معاكى جدا جدا انا عارفه

ان شاء الله تكونى بخير

انا بئه بخاف بغباء من البرصه واى حشرات حتى الصرصور هههههههههه

وتقريبا معظم الحيوانات

اما العلاج فالصراحه مش عارفه بيتهيألى انها بتحتاج

دكتور نفسى

الشموع السوداء يقول...

انا اكتر حاجه بتخوفني الاماكن الضيقة والمزدحمة لما العربية بتقف في طريق مقفول والاقي العربيات وخصوصا النقل حواليا ف كل مكان بتخنق وبحس اني مش قادرة اتنفس وبيبقا نفسي اطلع من العربيه واجري

خواطر شابة يقول...

باحث عن حب
طبيعي انك تخاف من الكلاب خصوصا لو كانت ضالة لانها احيانا تكون عدوانية وهذه المسألة يشترك معك فيها الكثيرون لذا لاداعي للاحراج ابدا
شكرا على رأيك الطيب في المدونة وان شاء الله يدوم التواصل
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

ليس فقيرا من يحب
عزيزتي انا الحمد لله عى فضله واحسانه بألف خير
انت كصديقتي احيانا أقول لها يمكن لوشفت أسد ميكونش رد فعلك بنفس الشدة لانها بتفضل تصرخ وتتنطط لحد ميجي حد يقتل الصرصور لكن انا عن نفسي الحمد لله لايشكل لي لاهو ولا غيره ادنى مشكلة
بالنسبة للعلاج الذين يقولون بالمواجهة انا لست معهم خصوصا لو كات المواجهة بدون أشراف طبي لان النتائج قد تكون عكسية
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

الشموع السوداء
انا يمكن اخاف من الاماكن المزدحمة بالناس لكن مش لدرجة الرعب بخاف من ان حاجة تحصل والفوضى اللي ممكن تعم انما الطريق المقفول دي حاجة خلاص اتعودت عليها لما حادثة تحصل أو جنازة معدية المسألة محتاجة فقط ضبط نفس وتشعلي نفسك بحاجة تاتية غير الطريق لحد ما ربك يفرجها من عنده ههه
دمت بكل الود عزيزتي

hamma يقول...

attention danger
"sarrak ezzitest la"
ha ha ha
dommage tellement les gens stressés
tellement l'horizon fermé
la peur règne
mais reste pour certain pas pour tout le monde
a mon avis qui valorise la responsabilité
ne peut pas échappé
c'est le destin

خواطر شابة يقول...

hamma
من كلمة سراق الزيت يتضح ان من معي مغربي او مغربية فأهلا وسهلا بمن زارنا
هو صحيح الان اصبحت الضغوط العصبية شائعة بسبب وثيرة الحياة لكن لم استطع ان اربط هذا الخوف بضيق الافق هذا الخوف المرضي وغير المنطقي في الغالب لاعلاقة له لابتقدير المسؤولية ولا بالتهاون هو اصلا غير مبرر وغير منطقي
نعم كلنا نعرف انه لن يصيبنا الا ماكتبه الله لنا لكن هذا الشعور مع انه لاينقص من ايماننا لكننا نستسلم له لانه لاارادي ومقاومته تكون فوق الطاقة دائما
دمت بكل ود

osama يقول...

مساء الخير
اعتقد ان كل الناس بتخاف من شىء ماء، دا طبيعى
الخوف ليس سيئا هو جزء من انسانيتنا، فى كثير من الاحيان لانستطيع ان نفسر اسبابه، وهذا انشغال ليس صحيا، الفوبيا الحقيقية فى تقديرى هى الاستمرار بالتفكير فى شىء ماء نخاف منه ونستمر فى تغذية وجوده بالتفكير فيه طوال الوقت
انا شخصيا اخاف من الحرب ربما بسبب الحروب الابدية فى بلدى
تحياتى

خواطر شابة يقول...

osama
مساء الانوار
معك حق هو جزء من انسانياتنا مادام في حدود المعقول ولم يصل لدرجة الثأثير على السير العادي لحياتنا
الحرب كلنا نخافها أهوالها تجعل الابدان تقشعر من مجرد التفكير فيها
ربي يديم الامن والسلام على الجميع
سعيدة بزيارتك وان شاء الله يدوم التواصل

المثالي جروب يقول...


شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر
شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالجبيل
شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

المثالي جروب يقول...




شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تنظيف بالجبيل
شركة تنظيف شقق بالجبيل
شركة تنظيف مسابح بالجبيل

شركة تنظيف مجالس بالجبيل
شركة تنظيف خزانات بالجبيل
شركة شفط بيارات بالجبيل
شركة مكافحة فئران بالجبيل

المثالي جروب يقول...



شركة تنظيف منازل بالاحساء
شركة تنظيف بالاحساء

شركة تنظيف مجالس بالاحساء
شركة تنظيف فلل بالاحساء
شركة تنظيف شقق بالاحساء

شركة نقل عفش بالاحساء
شركة نقل عفش بالجبيل

المثالي جروب يقول...


شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف بالقطيف

شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تنظيف بالخبر

شركة تنظيف خزانات بالاحساء
شركة تنظيف مسابح بالاحساء
شركة تسليك مجاري بالاحساء
شركة شفط بيارات بالاحساء
شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

المثالي جروب يقول...


شركة كشف تسربات المياه بالخبر
شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر
شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف
شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

المثالي جروب يقول...


شركة تسليك مجاري بالدمام
شركة تسليك مجاري بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالقطيف

شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف بالقطيف
شركة تنظيف بالخبر
شركة تنظيف بالدمام
شركة تنظيف بالاحساء

شركة المثالية لتنظيف يقول...

لذلك الحل المثالي يكمن في الاتصال بشركة مكافحة حشرات بالرياض لتقوم بمهمتها على أكمل وجه، و تخلصك نهائيا من الحشرات وتوابعها ولفترات طويلة. إن مجال مكافحة
شركة مكافحة حشرات بالرياض نقدم ابادة شاملة لكل انواع الحشرات صراصير فئران بعوض جحور الحشرات فنيا كثيرا و تطور مستوى خدماتها في الآونة الأخيرة إلى الحد الذي جعلها جديرة بثقة العملاء و بأن تكون
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالجبيل
شركة مكافحة الحمام بالدمام