الاثنين، 8 مارس، 2010

الى كل النساء



هذه باقة ورد مني لكن هدية بمناسبة 8 مارس أي اليوم العالمي للمرأة الذي يحتفل به العالم اليوم .


أرأيتن لقد خصص لنا يوم يحتفى فيه بنا لذا علينا أن نفرح ونهلل فلنا يوم من السنة وللرجال 364 يوم الباقية أتردن عدلا أكثر من هذا بالله عليكن أليس هذا هو ما يمكن أن يقال عنه "تلك اذا قسمة ضيزى".


لعمري لقد صدق نزار قباني حين قال :
فشرقكم يا سيدي العزيز
يحاصر المرأة بالحراب
يبايع الرجال أنبياء
ويطمر النساء في التراب

للنساء في يومكن أقول تمنياتي لكن أن لا تكون حياتكن شبيهة بحياة من في الصورة أدناه أما من كان هذا حالها فعلا فلها الله.

لن أجد ما أختم به موضوعي لتوضيح الصورة الحقيقية للمرأة في ديننا الكريم بعيدا عن الموروثاث الاجتماعية والاعراف التي أصبحت قواعد وثوابث لاتناقش رغم عيوبها الظاهرة للعيان بل ومجافاتها أحيانا للمنطق لن أجد اذن أفضل من كلام الله حيث يقول سبحانه في محكم كتابه العزبز " يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً" ويقول ايضا عز من قائل في نص يؤكد المساواة بين الرجال والنساء في التكاليف وفي الجزاء" إِنَّ الُمسْلِمِينَ و َالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً ".

كل 8 مارس وأنتن طيبات

هناك 44 تعليقًا:

Tamer Nabil يقول...

كل سنة وانتى طيبة خواطر

مع خالص تحياتى

شفـقــة و إحســــان يقول...

كل سنة واحنا طيبينويارب ايامنا كلها تبقى عيد

فتاه من الصعيد يقول...

كل سنه واحنا طيبين

مفيش دباديب في العيد ده ولا ايه :)

تحياتي

ليس فقيرا من يحب يقول...

كل سنه وانتى طيبه يا جميل

يارب تكونى بالف خير

emymony يقول...

كوووووووووول سنه واحنا طيبين
بس محدش يعرف حتى باليوم ده
يعنى احنا ضايعين ضايعين ومفيش هدايا من حد
واااااااااااااء اعملوا لنا اى عيد انا عايزة هديه
ههههههههههههههههه
مع خالص حبى وحبى ياشوشو ياقمر

sal يقول...

تحيا الستات
تحيا الشابات
تعظيم سلام
واللى مش عاجبه يشرب من البحر

تمام كده والا اقول كمان

ستيته حسب الله الحمش يقول...

انا بطالب بيوم عالمي للبتنجان
اقسم بالله البتنجان ده يختصر الكثير والكثير مما تراه النساء

وبعدين ها نعمل ايه يا تورى في يوم المرأة أو يوم البتنجان؟
أممممممممممممممممممممم

اقولك
ها اقوم اغسل ترننج عفرتو علشان ميصرخش الصبح وهو رايح الشغل بتاعه "المدرسة" :)

لولا وزهراء يقول...

كل سنة والقمر بخييييييير

Hesham يقول...

تمنياتى ايضا ان يكون هناك يوما للرجل

عزيز يقول...

حتى وان كان ما في الصورة هو عمل المراة فان دلك لن يؤتر عليها ادا عرفت كيف تحول بيت زوجها الى جنة
ايوا حتى الراجل اللي عايش غي بالكاسكروط ومرتو مقابلة المرايا والفيلاج مسن عوانو ههههههه

صفــــــاء يقول...

وانت طيبه يا اختى
ماحنا الستات ملناش غير بعضيتنا
امال ايه
يوم عالمى ضد اضهاد الراجل الشرير
وعايزين نعمل كمان يوم عالمى للأكياس النايلون والسواطير المسنونه
رجاله ماتجيش غير بالعين الحمرا

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

السلام عليكم

زين لابس عليك توحشتك

كل عام و انت بخير

و ان كان هي المراة مكرمة و معززة في جميع الايام ماشي في هاد اليوم

تهلي ف راسك

sony2000 يقول...

الحمد لله افتكرونا بيوم
ههههههههههه
بس صدقيني موش فرقه نوهائي فحاجه
هي هي الحجات اللي بتعملها المرأه كل يوم
هتعملها اليوم دا بردك
تقبلي مروري وتحياتي

P A S H A يقول...

كل سنة وانتوا طيبين وبألف خير .

ما فيش تورته طيب بمناسبة الاحتفال ؟

:))))


تحياتي

:))

سلام

مصري جدا يقول...

اه
كل تمانيه مارس وانتن بخير

ونولع أحنا

ماجد العياطي يقول...

هذه العاده ليست من ديننا

وانما من اعياد الغرب الذي ظلم المرأه من حيث لايدري

وللمرأة في الاسلام شان عظيم

وليس في الاسلام احد اعز على الرجل من امه

او اخته او زوجته او بنته

قيس بن الملووووح يقول...

نحن في حاجه الي رايك في مشاطل القراء علي مدونة دقات قلب بعد الخمسين

Heba Faruq يقول...

شكرا لك على هذه المعايدة الجميلة
فهو يوم حقا لا يتذكره أحد إن لم يكن لا يعرفه أساسا

وكل سنة وانت طيبة وكل النساء بخير وفي حال احسن مما هن فيه وربنا يخفف عنهن ما ابتلاهن به

مع خالص تحياتي

خواطر شابة يقول...

تامر نبيل
وانت طيب وبخير صحة وسلام
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

شفقة واحسان
كل سنة واحنا وهما طيبين
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

فتاة من الصعيد
وانت طيبة وسعيدة ان شاء الله
الدباديب عندي انا في كل وقت وحين مش بستنى عيد يالله افتحي النت واختاري الدبدوب اللي يعجبك وهو هدية مني مع حضن كبير
دمت بألف خير

خواطر شابة يقول...

ليس فقيرا من يحب
وانت بألف صحة وسلامك
شكرا على سؤالك علي انا بخير الحمد لله
تحياتي وودي لك

خواطر شابة يقول...

emymony
هنا في المغرب الابناك تخصص عروض خاصة للنساء في هذا اليوم في المطار تستقبل جميع النساء هذا اليوم بوردة يعني واشياء اخرى من هذا القبيل فاليوم محسوس نوعا ما
لك مني باقة ورد كبيرة بالمناسبة عايزة لونها ايه هو انا حأهدي لاعز منك
الا قولي لي مين شوشو
مع محبتي

خواطر شابة يقول...

sal
لا والله مش حكاية يشرب من البحر بس ليه مش حيعجبه الكلام مفيهوش ابدا هجوم عليه
ياسيدي انت كده تمام وفي السليم هههه
دمت بكل الود

خواطر شابة يقول...

دكتورة ستيتة
طب وليه اخترت البتنجان اشمعنى هو من بين كل نعم ربنا
ماهو اللي عملتيه في 7 مارس حتعمليه في 8 مارس وترجعي تعمليه في 9 مارس لافرق بين اليوم العالمي واللي مش عالمي كله بتنجان
تحياتي واحترامي

خواطر شابة يقول...

لولا وزهراء
وانتما بألف خير وقلباكما متألفان في الله
تحياتي وودي

خواطر شابة يقول...

Hesham
لا تقلق له 364 يوم الباقية جميعها نحن في شرق ذكوري بامتياز
دمت بكل الود وان شاء الله يدوم التواصل

خواطر شابة يقول...

عزيز
انا لست ضد ان تعمل المرأة في البيت وسبق لي ان اوضحت وجهة نظري في بوست خاص لكن بالله عليك لنعد للصورة سي السيد في هذه الصورة أليس في قلبه ذرة من الرحمة او الانسانية ليقدم اي نوع من المساعدة للألة التي تعمل بجانبه ولو حتى رعاية طفله بينما تقوم بعملها هذا هو ما أرفضه وليس عمل المرأة في البيت بالمجمل
واش شبعتو شي شتا في جرسيف حنا بعدا عطا الله الخير

خواطر شابة يقول...

صفاء
هو بصراحة ربنا مش كل النساء ملائكة ولا كل الرجال شياطين الناس كما يقول المثل المغربي الناس طوب وحجر بمعنى معادن الناس تختلف ولايمكننا ابداأن نعمم صفة على جنس واحد
ليه بقى يوم عالمى للأكياس النايلون والسواطير المسنونه ما الطيب أحسن هههه
دمت بكل الود والمحبة

خواطر شابة يقول...

الطالبة عفو الله
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
كل 8 مارس وانت طيبة وبخير ومعك كل الحق كل يوم وانت طيبة ليس فقط في 8 مارس بل في كل الايام.
توحشتك فلا تطيلي الغيبة من فضلك
تهلاي ليا فراسك بزاف

خواطر شابة يقول...

SONY2000
ماهو ده اللي كنت باقوله يوم للنساء و 364 يوم للرجال ههههههههههه
دمت بكل الود

هتشوفوا يقول...

سلام عليكم

هي المواضيع اللي زي دي, مسموح للرجالة يعلقوا عليها

على فكرة في كزا يوم تاني للمراة, عندنا بنحتفل بعيد الأم 21 مارس وفيه يوم الغسيل مخصص للمرأة برده

خواطر شابة يقول...

PASHA
وانت طيب وبخير دائما
شفت الاحتفال قرديحي لاتورته ولا حتى جاتوه بس حنحتفل على ايه على يوم ف السنة لا ياسيدي مش عايزين احنا نتبادل خذوا انتم اليوم وادونا 364 يوم الباقية هههه
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

مصري جدا
طب وتولعوا ليه
ليه منكونش كلنا طيبين وبخير
ليه لازم نبقى ناقر ونقير مع ان ممكن نكون متفاهمين وحلوين مع بعض
الا هو انت لسه لابد في الذرة ولا طلعت هههههه

خواطر شابة يقول...

ماجد العياطي
لايمكننا ان نرفض كل ما يأتي من الغرب بدعوى انه ليس من ديننا حتى ولو كان يحمل معاني جميلة
انا معك ان للمرأة في الاسلام شان عظيم لكن اين التطبيق أخي لقد اصبحت الاعراف والموروثاث الاجتماعية أقوى هذه هي الاشكالية
مع تحياتي

خواطر شابة يقول...

قيس بن الملوووح
انا عندما تكون المشاكل المطروحة حقيقية اخشى من ابداء رأي اتسبب فيه بمشكلة او أعقد حياة شخص أكثر مما هي معقدة لان من يمكن ان ينصحه هو الشخص القريب منه والملم بظروفه وأحواله هذا فقط ما يمنعني من ترك تعليق

خواطر شابة يقول...

هبة فاروق
لم ننتظر من يذكرنا به لنتذكره نحن فنحن صاحباته
كل سنة وانت وكل النساء طيبات وكل 8 مارس وانتن بخير
بعض النسوة هن يستمتعن بدور الضحية المظلومة التي لاتنتفض ابدا ضد الظلم بل تستكين له هن اخترن فليتحملن نتائج خيارهن
دمت بكل الود عزيزتي

خواطر شابة يقول...

هتشوفوا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أكيد مسموح انا مش حاطة حارس على الباب يمنع الرجال من الدخول الكل مرحب به وبرأيه
ياترى امتى بتحتفل بيوم الغسيل بس ده كان زمان دلوقت اليوم ده مشترك بيحتفلوا به النساء والرجال الكل بيغسل زمن امينة ولى وجبر
تحياتي لك

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

كل سنة و إنتى طيبة

هو فيه راجل يقدر يعيش من غير ست؟
بس يفكر يبقى جابه لنفسه....

دمتى بخير
فينك

خواطر شابة يقول...

الشاعر الفنان احمد فتحي فؤاد
وانت طيب وبخير
انهما نصفا المجتمع بالاكيد لاأحد يستغني عن الاخر.
اعرف اني مؤخرا مقصرة في المتابعة لكن والله فقط ظروف اوقات ضغط الشغل يكون كبير هذا هو فقط السبب
دمت بكل الود

عزيز يقول...

ههههههه ماشي غي شبعنا شتا راه الناس ولاو كيخرجو بالبوط حتى لركابي الواد في الزنقة والضو تقطع29 ساعة والمدينة كاملة غي بالشمع والضو ديال السيارات ههههههه

كاكوليك هاد عمالة يا حسرة

هههههههههههه

خواطر شابة يقول...

وناري مالك ماحاملش جرسيف لاترى فيها جمالا ابدا شوقتني انني أزورها لاحكم بنفسي لانه واضح انك متحامل عليها ههه

عزيز يقول...

ماشي متحامل بالعكس والله الى جرسيف اعز مدينة عندي

لحقاش الناس ديالها مزيانين والتعامل وكلشي زوين ولكن الحوايج الخايبة كتغطي على الحوايج الزينة وصافي

خواطر شابة يقول...

عزيز
كل مكان فيه الجميل والسئ الكمال لله وحده