السبت، 6 فبراير، 2010

على بساط الريح

خواطر شابة
طيب ما تعرفينا على مدينتك يا جميلة
واديكي ادتينا درس لغة مغربي
وباقي لنا في ذمتك درس عن مدينة مغربية حلوة :)

هذا كان رد الدكتورة ستيتة على تعليقي عندها على تدوينة عالاصل دور التي تكلمت فيها عن مدينة بورسعيد هذا الرد جعل الفكرة تنير في عقلي. وقلت ولم لا , فعلا ستكون مناسبة للتعريف بمدينتي بناسها بشوارعها بتقاليدها بأكلاتها بفنونها ومن هنا جاءت فكرة هذه التدوينة فهيا اركبوا معي بساط الريح لنقوم بجولة فيها.


جرت العادة في بلادي أن نستقبل الضيف بالتمر والحليب للتعبير عن فرحتنا بزيارته فتفضلوا هنيئا مريئا.


اسم مدينتي اكادير وتنطق AGADIR وهي كلمة أمازيغية معناها الحصن المنيع تعتبر تاني مدينة سياحية في المغرب بعد مدينة مراكش يمكن تصنيفها على أنها مدينة حديثة ففي 29 فبراير عام 1960 دمر زلزال كبير المدينة بشكل كامل وهدم جزءا كبيرا من ثراثها التاريخي وخلف خسائر كبيرة في الارواح وفي البنيان وقد سجل التاريخ كلمات الملك الراحل محمد الخامس عندما رأى حجم الدمار الذي خلفه الزلزال حيث قال " لئن حكمت الاقدار بخراب أكادير فان بناءها موكول الى ارادتنا وعزيمتن
ا" وهكذا كان فعلا فقد تم اعادة اعمار أكادير بسرعة وبطريقة عصرية جعلتها قبلة للزوار من كل حدب وصوب وجعلتها وجهة سياحية لايستهان بها في المغرب.


مدينة اكادير تدين بجاذبيتها السياحية لشواطئها الممتدة الصافية ذات الرمال الذهبية وأيضا لجوها المعتدل والمشمس طوال السنة حتى أن وكالات الاسفار تعد زبنائها ب 300 يوم مشمس في السنة.



الزائر لمدينة اكاديرلابد ان يزور معلمتها التاريخية المسماة قصبة أكادير اوفلا ومعناها بالامازيغية اكادير العليا لانها توجد على علو 236 متر عن سطح البحروهي ما تبقى من أكادير القديمة قبل الزلزال وبقيت صامدة بعده وبما أنها توجد في قمة الجبل فانك من على القمة تستطيع أن ترى اكادير الجديدة كاملة امامك بصراحة وبصدق المنظر رائع جدا وجماليته تختلف حسب وقت الرؤية هل نهارا أو ليلا فلكل وقت رونقه الخاص وروعته.



ميناء اكاديرأيضا يشكل عامل جذب خصوصا المنظر وقت عودة قوارب الصيد وتفريغ حمولتها من خيرات البحر كما توجد ملحقة بالميناء محلات متخصصة في طهي السمك الطازج حيث تقدم عروض متنوعة تجعلك تحتار في الاختياروكل هذا بأسعار تنافسية.



لايمكن للزائر أن يغادر المدينة دون أن يزور حديقة الطيور التي تعتبر مزار سياحيا تضم بين جنباتها أنواع نادرة من الطيور من كل بقاع العالم مع شرح تفصيلي لأصل كل نوع والمعلومات الكاملة عنه كما يمكنك ايضا ان تقوم بجولة شاملة للمدينة بقطار بعجلات مصمم خصيصا لهذا الغرض محطته النهائية ملحقة بالحديقة .



هناك ايضا حديقة أخرى لاتقل جمالا وتستحق الزيارة اسمها حديقة OLHAO أو الحديقة البرتغالية انشئت في اطار اتفاقية للتوأمة بين مدينتي اكادير المغربية وألهاو البرتغالية هذه الحديقة الجميلة والهادئة المنشأة بطريقة مستوحاة من الثراث المحلي ملحق بها متحف مهدى الى ذاكرة أكادير فيه كل لحظات وتاريخ المدينة (الانشاء الدمار اعادة الاعمار) كل هذا مؤرخ ومعروض على شكل صور.


هناك أيضا ساحة الامل التي تعتبر أهم ساحة في أكادير عليها تقام المهرجانات المتنوعة التي تنظمها المدينة وعلى رأسها المهرجان السنوي المسمى " تيميتار" وهي تسمية أمازيغية معناها علامات.



مارينا أو الميناء السياحي تعتبر ايضا منطقة تغري بالزيارة حيث اليخوت الراسية والمقاهي والمطاعم التي تقدم أرقى الخدمات في ظل منظر ولا أٍروع يتزاوج فيه بشكل متناغم جمال البحر مع روعة البنيان والتصميم.



السوق الشعبي لاكادير والمسمى سوق الاحد الذي سمي بهذا الاسم لانه كان سوقا اسبوعيا الا انه احتفظ بنفس الاسم رغم أنه أصبح مفتوح طوال أيام الاسبوع هذا السوق معروف ليس فقط على الصعيد الوطني بل نجد حتى الاجانب يسألون عنه عند قدومهم للمدينة لانه معروف بتنوع معروضاته وكثرثها فيه كل شئ يزاوج بين التقليدي والعصري معروف ايضا ببزاراته المتخصصة في بيع الاثاث التقليدي والمشغولات الفضية والذهبية .



هكذا تكونون قد قمتم بجولة في المدينة يبقى فقط ان أدعوكم لتناول أكلات تقليدية للمنطقة فتفضلوا طبق كسكس وهي الاكلة الشعبية الاولى في المغرب بأكمله وفي أكادير بطبيعة الحال باعتباره جزءا منه بحيث تعتبر وجبة موحدة في كل بيت تقريبا لغذاء يوم الجمعة حتى أصبح هذا الطبق ذهنيا مرتبط عندنا بيوم الجمعة ومعه ايضا أقدم لكم الطاجين والاسم يرمز للاناء الطيني الذي يتم فيه الطهي أما المحتوى فيتنوع بين لحوم او دجاج او سمك حسب الرغبة.



بقي أن نشرب كأس شاي بالنعناع ونأكل بعض الحلوى فأنتم ضيوفي ولابد من اكرامكم فتفضلوا



الان الحمد لله أكلنا وشربنا بقي أن نتعرف على بعض من الفنون الشعبية للمنطقة و ثراثها الغني والمتنوع والذي يحتاج الى صفحات لجرده.


هكذا تكون الجولة قد تمت بحمد الله أتمنى أن تكون قد راقتكم وأنها شجعتكم على التفكير في زيارة المدينة فعليا والتعرف عليها على الطبيعة فهي تستحق ذلك.

هناك 83 تعليقًا:

مواطن شووجااع يقول...

أنعم وأكرم يا مس نوجا

تشرفنا والله

مواطن شووجااع يقول...

إنتوا عندكوا مارينا برده



إيه ده وكمان الكسكس يا حلاوة إحنا عندنا بيتعمل من الدقيق إنتوا عندكم بيتعمل إزاي ؟

وشاي بالنعناع كمااان


ربنا يكرمكـ فكرتيني أشرب شاي

هعمل شاي لو حضرتكـ عايزة تشربي معايا قولي وأنا أعملكـ كوباية شاي وأشربها بالنيابة عن سيادتكـ

خواطر شابة يقول...

مواطن شجاع
اهلا بك
الكسكس هنا يعمل اما من الدقيق المفتول واما من السميد انا لم اكن اعرف ان في مصر يوجد كسكس كنت اظنه مقتصر على البلدان المغاربية فقط هاهي معلومة جديدة اكتسبتها فشكرا لك
بالهنا والشفا الشاي
تسلم على المرور

ستيته حسب الله الحمش يقول...

تسلمي يا نوجا
ميرسي وثانكيو ودانكي شون على الوصف الجميل ده
عاوزة اشوف اغادير
عااااااااااااااااااااا
اهو المغرب داخل في خطة الفسح الخمسية بتاعتي بعد ما اخلص ع العيال
لأ متفهمنيش صح
قصدي لما يكبروا ويستقلوا بحياتهم
ان كانوا ها يسيبوا فيا بعدها بقايا صحة ان شاء الله :)
فعلا اتمتعت قوي في رحلة السندباد دي
تحياتي

قلم رصاص يقول...

دا فيلم وثقائقي
ههههههههههههههههههههه

بجد جولة رائعه جدا لمدينة أروع بفكر وتنفيذ عقل أروع وأروع وأروع

انا خلاص نفسي ازور البلد دي
حطيتها في طموحاتي خلاص
خصوصا لو بقيت رئيس الجمهورية
كل حاجة هتبقى تحت ايدي بقى واروح المكان اللي عاوزه
ههههههههههه

شكرا جدا على البوست الرائع دا

تقبلي مروري

خواطر شابة يقول...

دكتورة ستيتة
انا التي اشكرك لان ردك علي هو الذي اوحى لي بالفكرة
تعرفي دكتورة صدقا انت على الرحب والسعة لو فكرت في زيارة اكادير ده انا اتشرف
تسلمي دكتورة

خواطر شابة يقول...

قلم رصاص
سعيدة ان البوست اعجبك رأيك أسعدني وان شاء الله تكتب لك الزيارة على الطبيعة قريبا ان شاء الله حتى لو مبقيتش رئيس جمهورية ههه
دمت بكل ود

تامر علي يقول...

أنا كنت شفت برنامج على الجزيرة الوثائقية عن المدن المغربية , وكمان على قناة فتافيت تعرفت على الأكلات المغربية الجميلة دي :)
أجمل شيء حسيته في المشاهدات والوصف الرائع لك هو ان المدن المغربية لم تفقد العبق العربي والمحلي الجميل ولم تفقد الهوية تحت مسمى المدنية الحديثة ككثير من البلدان لذلك احسست فيها بالدفء :)

تحياتي

فتاه من الصعيد يقول...

المغرب كنت اسمع انها جميله .... بس ماكنتش اعرف انها جميله كده :)

الاكل كمان شكله حلو اوي

تحياتي

Appy يقول...

انا قعدت فى اغادير عشر ايام كانوا من احلى عشر ايام خرجت وقعدت على البحر فيهم من شباك الفندق اللى انا فيه او البلكونه كمان كنت بشوف الجبل اللى مكتوب عليه الله الوطن الملك
اهلها طيبين وبشوشين عن اهل كازابلانكا
بس كان عندى صعوبه فى الفهم شويه بس يالا ما علينا
واكلت سمك فى الميناء الىل عند المحيط واكلت عند امين برضه عجبتنى وحبتها وخاصه القعدات على الكورنيش بالليل

سبايدرمان spiderman يقول...

جوله حلوه
و اول مره اعرفانك من المغرب ^_^

أبو حميد يقول...

إيه الجمال ده كله
لازم الدول العربية تعمل رحلات سياحية بينها وبين بعضها بأسعار مناسبة لأن حرام يكون عندنا (العرب) الجمال ده كله ومانشوفوش وبعدين إحنا أولى من الغريب
غير إن الزيارات بين شباب الدول العربية حتقرب الناس من بعض والزائر مش حيكون عنده مشكلة اللغة

ملحوظة مهمة:
شكل الأكل خلانى جعااااااااان

تحياتى لك ولأهل المغرب

البنفسج الحزين يقول...

ايه ده بجد أغادير جميله قوي
وبصراحه انتي خير سفير يعرفنا بيها ...
أحييكي جدا علي البوست الرائع ده
وعلي طريقه تقديمك للبلد كمان
كانت شيك قوي
تحياتي...

ماجد العياطي يقول...

الله

انا كان نفسي اعمل جوله في الوطن العربي وبالذات في المغرب والصحراء والعيون والمناطق الجميلة دي كلها

بس كده انا هنقص المغرب من الرحله لان الجوله اللي انتي عملتيها جميله جدا وشامله جدا

شكرا ليكي

لاسع افندى يقول...

هى فعلا بلد تستحق الزياره
اتمنى دوام الازدهار


تحياتى

عزيز يقول...

فعلا اكادير مدينة سياحية وجميلة اتمنى زيارتها وخا بعيدة ههههه

ايوا الله يوريك مدينتي كيديرا ههههههه

كل الود

norahaty يقول...

اغادير مدينة جميلة
واضح من الصور ومن
زيارات السياح الاجانب
لها بس اكيد الجو ثلج الأن
يبقى لنا زيارة تانية فى
الصيف :ايه رأيك:)؟

Foxology يقول...

الف شكر على المعلومات القيمة دى والزيارة الجميلة دى

تحياتى

هيثــم رمضـــان يقول...

شكراً علي الفسحه الجميلة دي ,تصدقي إن من وأنا صغير كان نفسي قوي أزور المغرب ومازلت مع إني ماكنتش أعرف حاجه عنها خالص لكن كنت دايماً أقول نفسي أروح المغرب كان عندي إحساس إنها بلد جميل.

تحياتي

أبو ريان يقول...

بوست جميل أختيتي أرى أنك يوما عن يوم تثبتين جدارتك في ميدان الصحافة
رغم أن أكادير مدينتي إلا أن الوصف شد انتباهي بشكل كبير
تبارك الله عليك..
تحيات ريانو إليك

عاوز اصحي يقول...

دا بحر ولا محيط دا اكيد المحيط يا اما
بس شكله جميله اوي والبلد شكلها هاديه طيب ليه مش مشهوره زي تانجير ها؟

والكسكسي دا مش زي اللي امي بتعمله ليه ؟

والمره الجايه لو هتودينا في حته ودينا تانجير اوكي
اوكي

تحياتي

Tamer Nabil يقول...

معلومات جميلة وعرض طيب

تسلمى علية خواطر

ربنا يوفقك ويكرمك

مع خالص تحياتى

خواطر شابة يقول...

تامر علي
معك كل الحق لكن تعرف هذا العبق العربي والحفاظ على الهوية تحسه أكثر وبشكل اوضح في المدن القديمة كفاس مكناس ومراكش أكثر من المدن الحديثة التي من ضمنها أكادير
سعيدة بتواصلك
تحياتي

خواطر شابة يقول...

فتاة من الصعيد
المغرب جماله في تنوعه تجدين الصحراء والواحات النخيل تجدين الثلوج والرياضات الشتوية تجدين البحر والرياضات المائية تتجدين المدن الحديثة الغارقة في المدنية وتجدين قرى محافظة على اصالتها القديمة وبيوتها الطينية هذا التنوع هو الذي يعطي للمغرب جماليته
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

Appy
جميل انك زرت المدينة من قبل ستكونين الاقدر على الحكم على كا كتبت هل هو حقيقي ام مبالغة
ان شاء الله تتكرر الزيارة مجددا ليكون لي نصيب في التعرف عليك فهذا سيسعدني اكيد
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

سبايدرمان
انا من المغرب من اكادير
سعيدة ان الجولة اعجبتك
تحياتي

خواطر شابة يقول...

ابو حميد
معاك حق ده المشكلة ان احنا حتى داخل البلد الواحد لانعرف كل مدننا ومقصرين في التعرف عليها فما بالك بخارج دولتنا
بالنسبة الشباب لازم تكون هناك تنظيمات تتبننى التبادل الثقافي بين الدول بهذه الطريقة اكيد التكلفة ستخف وستكون في متناول الجميع
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

البنفسج الحزين
أخجلتم تواضعنا (وش مكسوف) سعيدة ان الجولة اعجبتك
تحياتي لك ودمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

ماجد العياط
طيب ليه تنقص المغرب من رحلتك مادام ناوي تعمل جولة على العالم العربي فانت لازم تبدأ من المحيط للخليج انا تحدث فقط عن مدينة في المغرب ولازال هناك الكثير ليقال
في انتظار موضوعك تقبل تحياتي

خواطر شابة يقول...

لاسع افندي
شكرا لشعورك الطيب
تقبل تحياتي

خواطر شابة يقول...

عزيز
انت من أي مدينة?

خواطر شابة يقول...

norahaty
الجو ثلج الان? مين قال لا شوية برد عادي تعرفي ان الاجانب يسبحون الان على الشاطئ ويرتدون شورتات وتيشورتات فماتخليش البرد حجتك ده انا وعدتك ب 300 يوم مشمس في السنة
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

Foxology
لاشكر على واجب انا الاسعد لأنها راقتكم
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

هيثم رمضان
والله البلد جميلة وناسها طيبين ويحبوا الغريب أوي مش لانها بلدي لكن والله شهادة حق ان شاء الله ستزورها يوما وستكتشف صدق كلامي ان شاء الله
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

عبد اللطيف
الفيديو اللي في يوتيوب لريان قديم أمي قالت لي واش كيتفلا عليا
حط شي حاجة جديدة الله يهديك

خواطر شابة يقول...

عاوز اصحى
اكادير تطل على المحيط الاطلسي في حين طنجة تطل على البحر الابيض المتوسط
اكادير معروفة هي الوجهة السياحية التانية في المغرب بعد مراكش وهذا تصنيف وزارة السياحة
تعرف اني اول مرة اعرف اني فيه كسكس في مصر انا كنت فاكراها اكلة مغاربية عشان كده مينفعش اجاوبك لاني معرفش شكل المصري ايه
انا زرت طنجة مرتين المدينة جميلة ومنها ترى اسبانيا امامك بينكما البحر فقط تراها بعينيك وبالليل ترى اضوائها امامك
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

Tamer Nabil
سعيدة ان الجولة اعجبتك شكرا لكلماتك الطيبة
في رعاية الله

sal يقول...

جولة رائعة
كل من يقرأ هذا البوست الجميل
لازم يفكر ان يزور مدينتكم

فى اقرب فرصة متاحة
تحياتى

أبو العريف يقول...

رحله جميله

وجوله ممتعه استمتعت بيها

بلد جميله

وعادات جميله


شكرا علي المعلومات الجميله

تحياتي

دكتور لذيذ يقول...

عرض ساحر
وطريقة طرح مميزة
تجعلنا نتشوق لزيارة تلك المدينة الطيبة بأهلها ان شاء الله..
زاد الله أغادير بهاء وجمالا

عزيز يقول...

انا من مدينة جرسيف في الشرق معمرك مسمعتي بيها

الموقع منن الشرق هو وجدة موراها العيون الشرقية موراها تاوريرت موراها جرسيف موراها تازة موراها فاس

عرفتي دابا فين جات

خواطر شابة يقول...

sal
اذن وزارة السياحة المغربية يجب ان تشكرني انا اقوم بدعاية مجانية لها ههه
سعيدة بمرورك
تحياتي

خواطر شابة يقول...

ابو العريف
لاشكر على واجب سعيدة ان التدوينة اعجبتك
تمنياتي بدوام التواصل ان شاء الله
تحياتي

خواطر شابة يقول...

دكتور لذيذ
شكرا لكلماتك الطيبة ولرأيك الكريم
دمت بكل ود
تحياتي

خواطر شابة يقول...

عزيز
جرسيف أسمع بها لكن لم يسبق لي زيارتها اصلا انا في الشرق حدي الراشيدية حتى لارفود والريصاني فقط مدن الشرق لم أزرها بعد للاسف لكن جرسيف مدينة صغيرة أليس كذلك?

بحر الالوان يقول...

عرض جميل ومفيد ... وبالفعل المغرب جميلة كاهلها الطيبين .... وفرصة لتوجيه التحية لروح الملك محمد الخامس هذا الرجل الحكيم والمحب للفن والجمال .

تحياتي لك

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

انااا جيييييييييت وحشتينى والله اليومين دول:)
ولما اجى كده الاقى فى وشى مدينتك:)
بجد جميله حسيت فيها بالهدوء والروقان مش عارفه ليه,
بعد اللى عملتيه دا باه اعملى حسابك على زياره باه اشوف على الطبيعه خلاص بأه ليا ضهر فى المغرب:)

The illusionist يقول...

مساء الخير عليكى
ايه الحلاوه دى
حلو كل حاجه
الاكلات بالشاى بالحفلات
والتمر كمان
ايه الموضوع المستفيض ده
انا قريت لحد الاكل
وهعلق لانى جوعت بصراحه
صحيح
المدونه وحشانى قولت امسى

هتشوفوا يقول...

بصي لو فيه حاجة ضاعت منك في الزلزال يبقى عوضك على الله
إذا كان ع الشواطئ فاحنا عندنا في المنصورة شاطئ جمصة الدولي

وأظن حديقة الطيور فضت بعد الانفلونزا فخلاص ملهاش لازمة تذكريها
وبالنسبة لساحة الأمل فاحنا عندنا ميدان الشيخ حسانين يقام فيه المولد بتاعه وده بيقبى مهرجان جامد جدا بنعمل فيه اللي احنا عايزينه وبنستغل الزحمة كويس
ولا الاسواق ماقولكيش والله بدءا من سوق طلخا مدينتي مرورا بسوق ستوتة نهاية بسوق الكفر وفي قول اخر الدراسات وطبعا فيه سوق الجملة اللي اسعاره بتحدث دائما في البورصة عن طريق فواعلية الخير

اللى موش عارف يتغير يقول...

على فكرة انا اول مرة اتعامل مع مغاربة
م تونس والمغرب
والله ناس فله
بالذات المغاربة
والحمد لله مافيش جزائرييين

عزيز يقول...

كانت صغيرة اجي شوفيها دابا كيولات عامرة بالهبش ديال بنادم

ردوها عمالة ولات كبر من تازة
عامرة غي بالمقاتلات والشفارة

خواطر شابة يقول...

يحر الالوان
شكرا على المرور الكريم والكلمة الطيبة ويا رب يرحم أموات المسلمين اجمعين
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

شيما
المدينة جميلة وهادئة و يا حبيبتي انت تنوري في أي وقت انوي انت بس
في رعاية الله

خواطر شابة يقول...

The Illusionnist
شوفت الجولة خمس نجوم أكل واحتفال عشان متقولوش حارماكم من حاجة هههههه
سعيدة بمرورك تقبل تحياتي

خواطر شابة يقول...

هتشوفوا
انا لم أفاضل بين اكادير واية مدينة أخرى لانك محسسني كأني قلت أكادير أفضل انا فقط وصفت ما هو موجود
تعرف ان انفلونزا الطيور ولله الحمد مظهرتش اي حالة في المغرب رغم انه يشكل معبرا للكثير من الطيور المهاجرة لكن الحمد لله الله سلم
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

اللي مش عارف يتغير
طب أعمل ايه أشد شعري ولا أندب ولا أعمل أيه ايه جاب الجزائر للموضوع ماقلنا خلاص نفضها سيرة ولا خلاص كلنا غاويين نشيل ذنوب
لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

خواطر شابة يقول...

عزيز
حشومة عليك ماحاملهاش مستحيل يكون مافيهاش حتى شي حاجة زوينة

عزيز يقول...

لا انا مربي الكبدة على كرسيف ولكن البوليس مصاحب مع صحاب كونربوند والحشيش والبترول ديال الدزاير
ونايضة خبلة فالمدينة
غي العام اللي داز 2 مرات وهوما كيبدلوا الكوميسير حيت كشد الرشة من هادو

الى مكنتيش سبع هنايا غادي يكريسيوك الشماكرية فوسط النهار ههههههه

norahaty يقول...

ايه ياخواطر
انتى وعزيز
داخلين
مسابقة فى
الكلام باللغة
المغربية واحنا
قاعدين أهنه ومش
فااااااااااااااااهمين:)

خواطر شابة يقول...

عزيز
الله يحفظ وصافي انا راه واخا هاكداك لدابا مازال مالوكاليزيتهاش فين جات بالظبط

خواطر شابة يقول...

norahaty
احنا بنتكلم على مدينته ارأيت المشكلة في بلادي ولا أعرفها
بس قولي لي هو الكلام صعب لهذه الدرجة يعني حتى وهو مكتوب مش مفهوم ?
قولي لي زي ايه وانا اشرح لك حابة أعرفك على اللهجة

Sharm يقول...

سمعت عن اغادير الكثير
و كتبت عنها في مدونتي
انها من المدن العربية الرائعة

هي وظروفها يقول...

ازيك يا نوجا

ياااااااااااااااه ده انا جيت متأخر قوي

وشكلكو لميتو البضاعه وماشيين

ايه ياعم كرم الضيافه بتاعك تمر ولبن مره واحده

تعرفي اجمل صوره عجبتني كده

اللي مكتوب في الخلفيه

الله الوطن الملك

عندنا بيكتبي مصر مبارك الوطن

أصل عندنا مبارك اشتره مصر تمليك

انما الظاهر عندكم الملك راجل كويس الله اعلم؟؟؟

وصفيتيها حلو قوي يا نوجا كده بقي انتي الجزيزره الثقافيه مش بس روتانا

خواطر شابة يقول...

sharm
سعيدة ان المدينة أعجبتك
دمت في رعاية الله

norahaty يقول...

يعنى مثلاً
***عزيز بدأها كدهـ
كانت صغيرة اجي شوفيها دابا كيولات عامرة بالهبش ديال بنادم
ردوها عمالة ولات كبر من تازة
عامرة غي بالمقاتلات والشفارة
**انتى رديتى وقولتى
حشومة عليك ماحاملهاش
مستحيل يكون مافيهاش
حتى شي حاجة زوينة
؟؟؟؟؟؟؟
**ياخبرررر كل دا حصل؟
دا أنا اللى بقول:)

خواطر شابة يقول...

هي وظروفها
تعرف ان في المغرب الحليب حاجة واللبن حاجة تانية خالص لكن انتم تسمون اللبن للكل
عبارة الله الوطن الملك توجد في ختام نشيدنا الوطني وتعرف عند الانشاد الجماعي ترج الارض رجاعند نطقها احساس بالنشوة والفخر يعتري كل مغربي وهو ينطقها
انا من كل فن طرف زي ما بيقول المثل في المغرب شوية لربي وشوية لقلبي فأنا ساعات أكون قناة اقرأ وساعات روتانا وساعات الجزيرة الرياضية وساعات الجزيرة الثقافية حسب الاحوال والظروف
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

Norahaty
زيز قال لي: كانت صغيرة (قصده مدينته) تعالي شوفيها دلوقت بقت مليانة بناس من كل نوع حولوها لمحافظة بحيث اصبحت أكبر من تازة (تازة مدينة مغربية)
بس لعلمك هو مش طايق مدينته وبيشتكي منها
عشان كده انا قلت له حرام عليك ليه بتكرهها مستحيل متكونش فيها ولا حاجة جميلة
الشفارة معناها الحرامية
المقاتلات بتتقال لنوع عربيات بتشي بسرعة مفرطة وسائقيها مبيهمهمش لاراجلين ولا عربيات
بس هو متحامل على المدينة فمش شايف الا السواد فيها
مستنية منك رد قولي لي دا كان قريب من اللي فهمتيه قبل الشرح ولا لا

norahaty يقول...

تقريباً نعم
بس ما فهمت الشفارات
والمقاتلات الا حين فسرتيها
كنت فاكرها طائرات حربية
او شىء مثل هذا:)متشكرة
لذوقك ومتابعتك يانوجا:)

هتشوفوا يقول...

لأ أنا كنت بهزر,

ولو خدتي بالك اكتر هاتعرفي اني بسخر من مدينتي أنا بالرغم من حبي الشديد لها بس دي عادتي بسخر من الحاجات القريبة مني وكتير بسخر من نفسي

على فكرة انا استمتعت بوصفك لمدينتك

crazy in freedom يقول...

خواطر شابه للأسف الصور مش واضحه
مابعرف اذا المشكله بجهازي انا

بس مااقدر اقيم اصلا اذا الصور جميله او لا لانها اصلا مش واضحه

عالعموم المغرب اصلا معروفه بجمالها
ولاتحتاج الى صور وتعريف

خواطر شابة يقول...

norahaty
عزيزتي هذا شئ يسعدني وانا في الخدمة لاي تفسير اخر فلا تترددي
تحياتي لك

خواطر شابة يقول...

هتشوفوا
ليه خذتها على اني زعلت لا نهائيا انا بس شرحت لك اني لم أقصد المفاضلة
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

crazy in freedom
عزيزتي سعيدة بمرورك وبتواصلك
الصور ربما المشكلة في جهازك لانه لاأحد اشتكى من عدم وضوحها
شكرا على رأيك في بلدي فأنت مقيمة في بلد تهفو اليه نفوس كل من يقول لااله الا الله محمد رسول الله ندعوا الله ان لايحرمنا من زيارة بيته والوقوف على قبر حبيبه المصطفى أجمعين ان شاء الله

Heba Faruq يقول...

شوقتينا فعلا لزيارة المدينة
فعلا مدينة رائعة ووصفك لها جميل ووافي

أنا اسمع دائما عن المغرب كلها إنها بلاد شديدة الجمال وكنت دائما اتمنى زيارتها
مين عارف يمكن يحصل في يوم من الأيام

دمتي في كل خير

حنين يقول...

السلام عليكم
شكرا على الجوله الجميله لبلد بحبها جدا
ولو اتعرض عليا انى اقوم برحلات سياحيه
اكيد المغرب هتكون من البلاد اللى اتمنى زيارتها

صفــــــاء يقول...

مدينتك حلوة جدا
وتاريخها وشهرتها كمان معروفه
بس انت وصفك ولا أروع
والصور كمان زادت الوصف وأكدته
ربنا يوعدنا ونروح المغرب ونيجي اغادير وننزل ضيوف على قلبك

ونفسنا انت كمان تنزلى مصر وليكي عليا افسحك فيها كلها واجيبك الصعيد
حلو بجد البوست

تحياتى لك

إبتسامة ملاك يقول...

بلدك جميله اقووووووووى
اشتقت انها اروح اشوفها ومش بعيد على ربنا
فى حاجات كتير اووى مشتركه بينا
ربنا يسعدك يارب
الصور تحفه
وحشتينى موووووووووووووووووووووت

star in the sky يقول...

المغرب شكلها بلد جميل اووى

خلاص لو كان ليا نصيب انزل المغرب

ليا عندك تفسحينى فى البلد

خواطر شابة يقول...

Heba Faruq
عزيزتي ان شاء الله مادمنا في الحياة كل شئ ممكن لاشئ مستحيل
دمت بكل ود

خواطر شابة يقول...

حنين
شكرا على مشاعرك الجميلة وان شاء الله نتشرف بزيارتك للمغرب قريبا
في رعاية الله

خواطر شابة يقول...

صفاء
ان شاء الله ياحبيبتي انت يوعدك وتزوري المغرب وانا يوعدني وأزور مصر كل شئ ممكن مادام الارادة موجودة
دمت في حفظ الله ورعايته

خواطر شابة يقول...

ابتسامة ملاك
كلامك على عيني وعلى رأسي يا حبيبتي أحبك الله الذي أحببتني فيه
ان شاء الله يا حبيبتي تيجي زيارة ولك عليا افسحك في كل الاماكن اللي حكت لك عنها بس انت تعالي
في رعاية الله

خواطر شابة يقول...

star in the sky
البلد حلوة والله وسر جمالها في التنوع اللي بتتميز به
طيب يا ستي انت تعالي وانا حأبقى دليلك السياحي ان شاء الله
تحياتي وتقديري